Šī gada pirmajos četros mēnešos atsākusies konkurence līzinga un faktoringa tirgū. Aktīvāku pārdošanu uzsākuši arī tie finansētāji, kas krīzes laikā bija apstādinājuši jaunu darījumu izskatīšanu. Līdz ar to šobrīd līzinga tirgū ir jau ap 10 konkurētspējīgu finansētāju, kas veido šīs nozares pamatu, norāda Nordea Finance valdes priekšsēdētājs Ivars Šmits.
Ekonomikas atlabšanas periodā iezīmējušies arī jauni tirgus līderi. Pēc pirmajiem četriem mēnešiem vadošā līzinga kompānija ar 27% jauno līzinga darījumu tirgus daļu ir Nordea Finance. Savukārt faktoringa laukā Nordea Finance ir otrajā vietā ar 27% tirgus daļu jaunajos darījumos.
Tirgus izmaiņas īpaši labi atspoguļojas līzinga piedāvājumos, kuros jaušamas ekonomikas augšupejas laiku konkurences pazīmes. Gada sākumā sāka pazemināties procentu likmes, aizvien biežāk finansētāji piedāvā dažādas autolīzinga akcijas. Īpaši aktīva konkurence finansētāju vidū izvērtusies par korporatīvajiem klientiem gan transporta, ražošanas, kā arī mežizstrādes un ostu nozarēs, norāda Šmits.
Šī gada četros mēnešos Latvijas līzinga jauno darījumu apjomi, salīdzinot ar to pašu periodu pērn, auguši strauji – par 88%, sasniedzot 86 miljonus latu. Šāds darījumu apjoms bija 2005.gada nogalē. Taču šis pieaugums pagaidām nespēj nodrošināt pietiekamu apjomu un kopējais Latvijas līzinga portfelis turpina samazināties, šobrīd sastādot 904 miljonus latu. Straujākais jauno darījumu apjomu pieaugums trīskāršojies – pieaudzis par 171%. Straujākais pieaugums šogad ir vērojams tieši iekārtu līzingā, kas ietver gan ražošanas iekārtas, gan lauksaimniecības tehniku, kā arī meža tehniku un citu spectehniku. Šī ir ļoti pozitīva tendence, kas parāda, ka Latvijas uzņēmēji aizvien aktīvāk iegulda jaunu ražošanas pamatlīdzekļu iegādē, tādejādi ceļot savu konkurētspēju.
Komerctransporta līzinga jaunie darījumi šogad kāpuši par vairāk nekā divām reizēm – 129%, kas atspoguļo starptautiskās transporta nozares atlabšanu pēc smagā kritiena 2008. un 2009.gadā, kad Latvijas komerctransporta aktīvais autoparks saruka gandrīz uz pusi. Kaut arī Latvijā šogad vērojams straujākais jauno auto pieaugums Eiropā – par 122% -, krīzē bijām krituši viszemāk.
Auto līzinga jauno darījumu skaits audzis piesardzīgāk – par gandrīz pusi jeb 46%. Tomēr auto līzings joprojām sastāda lielāko daļu no Latvijas līzinga portfeļa. Šīs tendences, kad iekārtu un komerctransporta līzings atlabst ātrāk par auto līzingu liecina, ka uzņēmēji un privātpersonas ir kļuvuši apdomīgi, vispirms atjaunojot pastāvīgu ienākumu plūsmu pirms ieguldot jaunu un mazlietotu automašīnu iegādē, komentē eksperts.
Taču faktoringa tirgus turpina stagnēt un tā apgrozījuma kāpums šī gada četros mēnešos ir tikai par 4%, sasniedzot 72 miljonus latu. Viens no galvenajiem iemesliem ir faktoringa darījumu apdrošināšanas trūkums. Komerckredītu riska apdrošinātāji nu jau gandrīz divus gadus neapdrošina vietējo Baltijas pircēju risku, bet pieprasījums pēc eksporta faktoringa joprojām ir zemā līmenī. Cerības vieš pēdējā mēneša ziņa, ka Euler Hermes palielināja kredītreitingu Baltijas valstīm. Šī ir zīme, ka, iespējams, tuvāko mēnešu laikā komerckredītu riska apdrošinātāji atsāks Baltijas un Latvijas pircēju faktoringa darījumu apdrošināšanu, kas būtu būtisks faktors lai palielinātu faktoringa piedāvājumu mūsu ražotājiem un tirgotājiem, uzsver Šmits.