Ēlerte: Rīgas satiksmes finanšu kuģis tuvojas klintīm

«Rīgas kilometrs nav kaut kāds lauku kilometrs. Rīgas kilometrs ir pamatīgs galvaspilsētas kilometrs. Un kā Latvijā īpašam kilometram tam arī jāmaksā īpaši. Acīmredzot tā domā Rīgas satiksmē, rēķinot viena kilometra izmaksas sabiedriskajā transportā,» ironizē Rīgas domes Vienotības frakcijas priekšsēdētāja Sarmīte Ēlerte.

«Sabiedriskā transporta Rīgas kilometrs 2015.gadā maksās 3,79 eiro. Uzzinot šo skaitli, rodas loģisks jautājums, vai summa ir pieņemama, nav pārspīlēta, bet varbūt pārāk maza un neprecīzi aprēķināta. Lai būtu iespēja 1 km izmaksas Rīgā novērtēt, vislabāk ir salīdzināt ar tādiem pašiem rādītājiem citur Latvijā,» paziņojumā medijiem uzsver Ēlerte.

Viena kilometra izmaksas nekur Latvijā nepārsniedz vienu eiro un plānošanas reģionos Latvijā ir: Kurzemes plānošanas reģionā 0,762, Latgales plānošanas reģionā 0,864, Vidzemes plānošanas reģionā 0,962, Zemgales plānošanas reģionā 0,967, bet Rīgas plānošanas reģionā 0,927 eirocenti.

Pat atšķirība starp Rīgas pilsētu un Rīgas plānošanas reģionu ir vairāk nekā četras reizes. «Šogad, balstoties uz mūsu rīcībā esošo, ar 2014.gada 24.septembri datēto Rīgas satiksmes 2015.gada budžeta projektu, izdevumi ir plānoti 160 miljoni eiro,» teic deputāte.

Pēc viņas sacītā, izdevumus veido dažādas pozīcijas, gan tādas, kas rīdziniekiem svarīgas, gan tādas kas varēja būt mazākas, piemēram, katru gadu augošie procentu maksājumi, kas jāmaksā par kredītiem. Pieaugums ir no 4,4 miljoniem 2013.gadā un 5,8 miljoniem 2014.gadā līdz 6,6 miljoniem eiro, kas plānoti šogad. 2015.gadā procentu maksājumi pieaugs par 722,2 tūkstošiem eiro, jo pieaugs aizdevumu apjoms jaunu trolejbusu un autobusu iegādei.

«Ir labi, ka Rīgā ir jauns sabiedriskais transports tikai, kādēļ vieni un tie paši trolejbusi Rīgā ir divreiz dārgāki nekā Slovākijā?» retoriski vaicā Ēlerte.

Viņa atgādina, ka jau aizvadītajā gadā asi iebildumi pret Rīgas satiksmes izdevumu daļu bija Valsts kontrolei, kura revīzijas laikā atklāja vairāk nekā 16 miljonu eiro nelietderīgu izlietojumu. Toreiz tika pārbaudīta tikai neliela daļa no finanšu dokumentiem. Arī šogad Valsts Kontrole uzskata, ka Rīgas satiksme nav novērsusi revīzijas laikā atklātos trūkumus.

«Joprojām neapsīkst rīdzinieku neapmierinātība ar gandrīz divreiz palielināto braukšanas maksu Rīgas sabiedriskajā transportā. Rīgas domes vadība stāsta, ka rīdzinieki pat esot ieguvēji, jo viena brauciena pašizmaksa esot 1,175 eiro, bet biļetes cena vien nieka 1,15 eiro. Tomēr, salīdzinot ar citām lielajām Latvijas pilsētām atklājas, ka Rīgas viena brauciena pašizmaksa atkal ir krietni lielāka: Daugavpilī 0,46 eiro, Jūrmalā 0,60 eiro, Ventspilī 0,86 eiro, Jelgavā 1,09 eiro un Liepājā 0,42 eiro,» tā Ēlerte.

Viņa uzskata, ka sabiedriskā transporta tarifu noteikšanas nodošana no Rīgas domes Licencēšanas komisijas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai dotu lielāku ticību tarifu objektīvam aprēķinam.

«Skaitļi liecina, ka Rīgas satiksmes finanšu kuģis, slikti vadīts un slikti pārvaldīts, tuvojas klintīm. Kuģa kapteinis, stūrmanis un daži citi vadībai pietuvinātie, iespējams paspēs ielekt glābšanas laivās, atrodot sev «siltas» vietas Saskaņas centra un Gods kalpot Rīgai paspārnē, bet uzņēmumu nāksies glābt uz rīdzinieku – nodokļu maksātāju rēķina,» pārliecināta Ēlerte.

BNN jau ziņoja, ka no šī gada 1.februāra stājušās spēkā jaunas biļešu cenas Rīgas sabiedriskajā transportā. Viena brauciena biļetes galīgā cena turpmāk būs 1,15 eiro.

Līdz ar biļetes cenas paaugstināšanu Rīgas sabiedriskajā transportā pieaugs arī līgumsods par braukšanu bez biļetes, proti, tas paaugstināsies no pieciem eiro līdz 20 eiro, iepriekš pastāstīja Rīgas satiksmes vadītājs Leonīds Bemhens.

Maksimālais līgumsods nevar pārsniegt dārgākās mēnešbiļetes cenu – visām mēneša dienām visu veidu sabiedriskajā transportā – 50 eiro, skaidroja Bemhens.

Viņš arī informēja, ka pašvaldība domā par instrumentiem līgumsoda piedziņai – par Valsts un pašvaldības policijas dalību kontroles reidos, kopējo kontroles dienesta stiprināšanu un parādu piedziņu nenomaksāta soda gadījumā.

Bemhens arī informēja, ka no 1.februāra, pērkot biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja, tā maksās divus eiro.

Rīgas dome turpinās dotēt abonementu biļešu cenas Rīgas satiksmes pastāvīgajiem klientiem. Dārgākajai mēnešbiļetei (visiem transporta veidiem, visiem maršrutiem, visām mēneša dienām) cena palielināsies par 25% – no 40 eiro līdz 50 eiro. 2013.gadā cena šai biļetei bija 45,90 Ls jeb 65,50 eiro.

Pašlaik, pēc Rīgas satiksmes sniegtās informācijas, sabiedriskajā transportā par pilnu cenu biļetes pērk 44,8% no kopējā pasažieru skaita, ar Rīgas domes noteiktajām atlaidēm brauciens daļēji ir apmaksāts 10,5%, bet bez maksas sabiedrisko transportu izmanto 44,7% pasažieru.

Līdz ar paziņojumu par biļešu sadārdzināšanos Rīgas sabiedriskajā transportā, tika norādīts, ka pieaugs biļešu cenas arī Rīgas mikroautobusos, kā arī palielināsies maksa par pašvaldības autostāvvietu izmantošanu.

Ref: 102.000.102.9379

Saistītie raksti

1 komentārs

  1. skatos un nevaru vien pārstāt brīnīties, barucot par zaķi,starppilsētas autobusā,sods ir 15 Eu,RS,kā vienmēr izceļas pat ar sodiem, viena rījīga monopolsabiedrība

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas