Neraugoties uz ES finansējumu klimatam draudzīga transporta atbalstam pilsētās, Eiropas Revīzijas palāta (ERP) secinājusi, ka kopš 2014.gada ES pilsētās nav redzama izteikta virzība uz ilgtspējīgākiem un videi draudzīgākiem transporta veidiem.
ERP, kas vērtē ES finansējuma izlietojumu, paziņojumā presei otrdien, 3.martā, raksta, ka it īpaši nav būtiski samazinājusies privāto automašīnu izmantošana, un gaisa piesārņojums vairākās pilsētās joprojām pārsniedz nekaitīguma robežvērtības.
Bloks iegulda daudz līdzekļu, lai palīdzētu pilsētām atvieglot cilvēku pārvietošanos videi draudzīgākā veidā. ES 2014.–2020.gada periodā piešķīra apmēram 16,5miljardus EUR pilsētu mobilitātei, galvenokārt klimatam draudzīgam transportam (metro un tramvajam), kā arī velosipēdu ceļiem un intelektiskām transporta sistēmām.
«Iespējams, vajadzīgs vairāk laika, lai pilsētu mobilitātes ilgtspēja ievērojami uzlabotos, taču tas nebūs iespējams bez dalībvalstu apņemšanās. Šā mērķa sasniegšanā ir jāsadarbojas visām ieinteresētajām personām ES, valstu, reģionu un pilsētu līmenī,» sacīja par šo ziņojumu atbildīgā ERP locekle Iliana Ivanova.
«Tikko pieņemtais Eiropas zaļais kurss parāda, cik svarīgi mūsu pilsētās ir beidzot spert vajadzīgos soļus pārmaiņu virzienā.»
Revidenti pārbaudīja, vai ES atbalsts bija sekmējis ilgtspējīgāku mobilitāti pilsētu teritorijās un vai pilsētas bija panākušas progresu, kopš stājusies spēkā Eiropas Komisijas 2013.gada pilsētu mobilitātes pakete.
Revidenti pārbaudīja sabiedrisko transportu, piesārņojumu un sastrēgumus astoņos metropoles centros četrās dalībvalstīs: Hamburgā un Leipcigā, Vācijā, Neapolē un Palermo, Itālijā, Lodzā un Varšavā, Polijā un Barselonā un Madridē, Spānijā.
ERP paziņojumā presei norāda, ka efektīvs sabiedriskā transporta tīkls, kurā integrētas apkārtējās teritorijas un iesaistīti dažādi transporta veidi, ir svarīgs, lai iedzīvotāji atteiktos no privātajām automašīnām un izmantotu tādus videi draudzīgākus pārvietošanās veidus kā iešana ar kājām, riteņbraukšana un sabiedriskais transports.