Valsts policija, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) un Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) vienojušies par vēl ciešāku sadarbību, lai izskaustu neapdrošinātu un bez derīgas tehniskās apskates transportlīdzekļu piedalīšanos ceļu satiksmē, biznesa portālu BNN informēja aģentūras Repute vecākā konsultante Inese Ozoliņa.
Šobrīd noslēgts līgums par fotoradaru programmatūras pilnveidošanu, kas ļaus ierīcēm uz ceļiem fiksēt satiksmes noteikumu pārkāpējus jau sākot ar oktobra beigām.
Fiksētie atļautā ātruma pārkāpumu dati liecina, ka ka vidēji četri no simts pārkāpējiem ceļu satiksmē piedalījušies arī bez Obligātās Civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA), kā arī vidēji trijiem no simts auto vadītājiem nav bijusi tehniskā apskate.
Speciāla fotoradaru programmatūra pārbaudīs transportlīdzekļiem OCTA un tehniskās apskates esamību LTAB un CSDD datubāzēs. Ja tiks konstatēts pārkāpums, transportlīdzekļu īpašniekiem sods par pārkāpumu tiks nosūtīts pa pastu, piemērojot minimālo naudas sodu – par braukšanu bez OCTA – 60 lati, bet par braukšanu bez tehniskās apskates – 40 lati. Ja fotoradars vienam transportlīdzeklim fiksē vairākus pārkāpumus, sods tiek piemērots tikai par lielāko pārkāpumu.
«Saskaņā ar LTAB aprēķiniem, šobrīd ceļu satiksmē piedalās apmēram 3% neapdrošinātu transportlīdzekļu. Saskaņā ar speciālistu novērojumiem, starp autovadītājiem ar agresīvu braukšanas stilu un ieradumu transportlīdzekli vadīt alkohola reibumā biežāk ir tādi, kas brauc arī bez OCTA. To pamato jau fiksētie rādītāji par pārkāpējiem, kuri pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu. Šie autovadītāji, neskatoties uz sabiedrības izglītošanu, joprojām neapzinās patiesos riskus, kuriem sevi pakļauj – zaudējumi būs jāatlīdzina cietušajiem no saviem līdzekļiem,» norāda LTAV valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
«OCTA sistēma Latvijā tika ieviesta, lai pasargātu sabiedrību no zaudējumiem, kas rodas ceļu satiksmes negadījumu rezultātā. Piedalīšanās satiksmē bez OCTA ir pietiekami nopietns administratīvais pārkāpums. Arī līdz šim esam aktīvi sodījuši vadītājus par OCTA neesamību, veicot transportlīdzekļu apturēšanu. Šobrīd līdz ar tehnoloģiju attīstību šādi pārkāpēji tiks sodīti pat neapstādinot transportlīdzekli. Mūsu pieredze rāda, ka administratīvo resursu ziņā visefektīvāk nodrošināt ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas kontroli var ar tehnisko līdzekļu, piemēram, fotoradaru izmantošanu, kas administratīvo izmaksu ziņā ir pat izdevīgāk,» bilst Valsts Policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš.
Satiksmes uzraudzības biroja rīcībā šobrīd ir četri pārvietojamie fotoradari, kas veic atļautā braukšanas ātruma kontroli, neapturot transportlīdzekli. Lai būtu iespējams konstatēt pārkāpējus, un piemērot tiem sodus, tiks veikti papildus uzlabojumi esošo fotoradaru programmnodrošinājumā. Tos plānots veikt no Ceļu satiksmes drošības profilakses konta līdzekļiem, kurā iemaksas veido 2% no iegādātajām OCTA polisēm. Līdzekļi kontā tiek pārskaitīti ar mērķi realizēt ceļu satiksmes drošības programmas un veikt pasākumus ceļu satiksmes negadījumu novēršanai Latvijā, tā Ozoliņa.
«Ar šo projektu tiks pilnveidota tehnisko līdzekļu izmantošanas iespēja, atbilstoši jaunākajiem tehnoloģijas sasniegumiem. 21.gadsimtā pārkāpumi tiks fiksēti ar 21.gadsimta metodēm. Viss tiks veikts automātiski, tiks izslēgts cilvēciskais faktors, subjektivitāte lēmuma pieņemšanā, palielināsies operativitāte. Ja automobilim nav veikta tehniskā apskate, tas var radīt bīstamas situācijas gan sev, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Nākotnē, palielinoties fotoradaru skaitam, varētu palielināt arī to pārkāpumu skaitu, kas tiek fiksēts ar fotoradariem, piemēram, krustojumu šķērsošana pie aizliedzošā signāla u.c.,» min CSDD direktors Andris Lukstiņš.
pozitiivi!