Zolitūdes traģēdija, kas īpaši spilgti iezīmēja veikalu tīkla Maxima attieksmi pret klientiem un darbiniekiem, atstājusi nopietnas un paliekošas sekas. Spilgtākās no tām ir novembrī sāktais veikalu tīkla boikots – lai gan tā apmēri iet mazumā, uzņēmuma pārdošanas rādītāji joprojām ir mazāki nekā pirms gada.
Jāpiebilst, ka pirms traģēdijas veikalu tīkls Maxima bija viens no visiecienītākajiem zīmoliem Latvijā. Reklāmas aģentūras DDB veidotajā Latvijas 50 visvairāk mīlēto zīmolu sarakstā 2012.gadā Maxima ieņēma augsto septīto vietu. Kāda tā varētu būt pērn, speciālisti neņemas spriest, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums Panorāma.
Jau pavisam drīz pēc Zolitūdes traģēdijas izskanēja aicinājumi uz veikalu tīkla Maxima boikotu. Taču tagad tā vien šķiet, ka šī protesta forma ir paplēnējusi. Lai arī veikalu tīkla pārstāvji atzīst, ka pārdošanas apjomi nav sasnieguši cerēto, veikalā sastaptie pircēji norāda, ka šādai protesta formai nav jēgas.
Bijušā Maxima Latvija valdes locekļa Gintara Jasinska atbilde uz jautājumu, vai uzņemoties atbildību par Zolitūdes traģēdiju, kādam no uzņēmuma vadības nebūtu jāatkāpjas, radīja sprādzienam līdzīgu efektu. «Bet priekš kam? Priekš kam? Atkāpjas tie, kas jūt reālu atbildību. Es zinu, ka mēs izdarījām visu un nemeklēsim grēkāzi,» toreiz sacīja Jasinskis.
Ne Jasinskim, ne uzņēmumam pircēji to nepiedeva un atbildēja, metot līkumu Maxima veikaliem. Novembrī to apgrozījums vien saruka par 20%, bet decembrī, neraugoties uz Ziemassvētku iepirkšanos, samazinājās vēl par 15%. Lai arī kopš traģēdijas pagājis teju pusgads, un kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums aug, Maximas veikalos aizvien redzama negatīva tendence. «Sekas izjūtam joprojām. To rāda arī finansiālie rādītāji. Ja, piemēram, salīdzinām ar laika periodu pirms gada, tad apgrozījuma kritums saglabājas 5% robežās. Šī tendence ir saglabājusies visus trīs mēnešus. Kā būs tālāk, skatīsimies,» norāda uzņēmuma pārstāvis.
Reklāmas speciālisti atzīst, ka šādai parādībai nevar būt ilgstošs raksturs un pirmie no boikota varētu atteikties cilvēki ar zemiem ienākumiem, kuriem varētu būt grūti aizstāt Maxima veikalu piedāvājumu. To, ka boikots nav risinājums, atzīst arī Latvijas Televīzijas sastaptie pircēji.
Uz ātru situācijas uzlabojumu cerēt gan ir pāragri. To, ka zaudētās reputācijas atgūšanai būs nepieciešams liels darbs un nevarēs izlīdzēties ne ar zīmola maiņu vai reklāmām medijos, atzīst visas puses. Te vajadzīgi reāli padarītie darbi. Pirmie pozitīvie rezultāti jau ir. Uzņēmums pēc traģēdijas ir būtiski pārkārtojis veikalu drošības sistēmas, sniedzis palīdzību traģēdijā cietušajiem, kā arī turpina darbu pie apstākļu uzlabošanu veikala darbiniekiem. Tiesa, tagad veikalu tīklam būs nopietni jādomā, kā par veiktajiem uzlabojumiem pavēstīt sabiedrības viedokļu līderiem, kuri aizvien ir spējīgi pārliecināt cilvēkus turpināt vai pārtraukt uzsākto boikotu.
Kā zināms, pērn novembrī, iebrūkot lielveikala Maxima jumtam Zolitūdē, bojā gāja 54 cilvēki, daudzi tika ievainoti.
Ref: 102.000.102.7149
Ja viedokli jautā Maximas apmeklētājam, tad protams boikotam nav nozīmes. Tad arī šādai aptaujai nav nozīmes. Es Maximu boikotēju joprojām un zinu, ka ir gana daudz cilvēku, kuri rīkojas tāpat.