Vienotība: E-talona sistēma Rīgas satiksmē netiek galā ar braucienu uzskaiti

Miljonus dārgā e-talona sistēma netiek galā ar elementāru braucienu uzskaiti, bet Rīgas satiksmes zaudējumus sedz nodokļu maksātāji. Tādu ainu nesen atklāja rīdzinieku veiktais pētījums, norāda Rīgas domes Vienotības deputātu frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Olafs Pulks.

Viņš atgādina, ka uzņēmuma Rīgas karte administrētā e-talona sistēmas ieviešana Rīgā savulaik izmaksājusi turpat 16 miljonus eiro un ikgadējās sistēmas uzturēšanas izmaksas, saskaņā ar Valsts kontroles vēl 2010.gadā veiktajām aplēsēm, var sasniegt pat 13 miljonus eiro gadā.

Eksperimenta ietvaros, viena kalendārā mēneša laikā no 15.janvāra līdz 14.februārim tika veikti 60 secīgi braucieni. Saskaņā ar Rīgas satiksmes noteikto atlaižu politiku, no pasažiera iekasējamai summai par visiem 60 braucieniem būtu jābūt EUR 50,00, kas atbilst mēnešbiļetes cenai. Tomēr e-talona konta izdrukās atrodamā informācija skaidri parāda, ka patiesībā iekasēti tikai EUR 44,05 – par EUR 5,95 mazāk, nekā paredz Rīgas satiksmes noteiktie tarifi. Eksperimenta turpinājumā, netika iekasēti EUR 8,55. No 15. marta līdz 7.aprīlim, tātad tikai trīs nedēļu laikā, neiekasētā summa sasniedza jau EUR 12,90. Tātad, kopumā, nepilnu trīs mēnešu laikā uzskaites sistēmas kļūdu dēļ Rīgas satiksmei tika nodarīti zaudējumi EUR 27,40 apmērā tikai no viena pasažiera, eksperimenta dalībnieka, braucieniem.

Papildus ticis konstatēts, ka atskaitēs, kuras atspoguļo par braucieniem iekasētās maksas konkrētos datumos valda īsts haoss. Tā, piemēram, tikai septiņās dienās no divdesmit četrām aprēķinātā samaksa atbilst Rīgas satiksmes noteiktajiem tarifiem. Deviņās dienās no pasažiera iekasēts mazāk, nekā tarifs paredz par veiktajiem braucieniem, bet astoņās pasažieris samaksājis vairāk nekā noteikts tarifā, stāsta Pulks.

Šī konkrētā eksperimenta rezultātā summāri, trīs mēnešu ietvarā, ieguvējs ir izrādījies pasažieris, nesamaksājot par veiktajiem braucieniem nepilnus 28 eiro, tomēr haoss, kas atspoguļojas Rīgas kartes administrētās uzskaites sistēmas atskaitēs, nerada pārliecību, ka citos gadījumos pasažieri nepārmaksā, uzsver deputāts.

«Dotācija, kādu 2015.gadā saņēma Rīgas satiksme, bija nepilni 93 miljoni eiro, no kuriem lauvas tiesa bija Rīgā deklarēto iedzīvotāju nodokļos samaksātie līdzekļi – 88 miljoni eiro. Turklāt pašvaldības dotācija nav vienīgie maksājumi, kādus saņem Rīgas satiksme. Uz šo pašu, acīmredzami kļūdaino atskaišu pamata, saņemta tiek arī valsts dotācija, kuru administrē Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošā valsts kapitālsabiedrība Autotransporta direkcija. Tās pienākums būtu pārliecināties par pārvadājumu datu pareizību, tomēr pastāv šaubas vai tas iepriekš ir darīts,» teic deputāts.

Pēc viņa teiktā, «nav grūti aprēķināt, ka šādu uzskaites sistēmas kļūdu rezultātā Rīgas satiksme gada laikā var nesaņemt ieņēmumos virs 100 eiro no viena pasažiera. Pēc dažām aplēsēm, piemēram, 2013.gadā Rīgas satiksme pārvadāja 150 miljonus pasažieru, kas zaudējumus padara prātam grūti aptveramus.»

«Ņemot vērā, ka pavisam drīz aktualizēsies jautājums par 2016.gada dotācijas apmēru, jautājumi, uz kuriem būtu jāatbild Rīgas satiksmei un Rīgas domes vadībai ir acīmredzami. Pirmkārt, kā un vai kapitāldaļu turētājs Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs nodrošina uzraudzību pār kapitālsabiedrības ieņēmumu atbilstību sniegtajiem pakalpojumiem un, otrkārt, vai Rīgas satiksme veic uzraudzību pār transakcijām, kuras uzskaita Rīgas karte?» papildina Pulks.

Balstoties uz pētījuma rezultātiem, deputāts lūdzis Valsts kontrolei izvērtēt, vai Rīgas satiksmes realizētā ieņēmumu uzskaites sistēma nodrošina caurskatāmu kontroli pār ieņēmumu atbilstību sniegtajam pakalpojumam, kā arī pārliecināties, vai Rīgas satiksme ir ņēmusi vērā Valsts kontroles 2010.gada revīzijas sniegtos ieteikumus.

Ref: 102.000.102.12537

Saistītie raksti

1 komentārs

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas