Iedzīvotāji, kuri iekļuvuši ceļu satiksmes negadījumos, visbiežāk pirmo zvanu veikuši, lai sazinātos ar kādu no tuviniekiem – vīru vai sievu, kādu no vecākiem, draugu vai draudzeni, liecina If Apdrošināšana veiktā aptauja.
Cilvēki, kuri paši piedzīvojuši ceļu satiksmes negadījumi, aptaujā atzina, ka, pirmkārt, centušies sazināties ar kādu no tuviniekiem – kopumā 48% gadījumu. No tiem 28% gadījumu zvans veikts, lai sazinātos ar vīru vai sievu, 11% gadījumu – ar draugu vai draudzeni, bet vēl 9% – ar kādu no vecākiem.
Vēl 30% gadījumu vispirms cilvēki zvanījuši ceļu policijai, 11% – savam apdrošinātājam, bet 20% brokerim.
«Mūsu pieredze liecina, ka ceļu satiksmes negadījums, lai cik neliels tas būtu, vienmēr cilvēkos izraisa lielu šoku. Tāpēc nav brīnums, ka tik liela daļa aptaujas dalībnieku pirmajiem zvana tuviniekiem, jo viņiem nepieciešams emocionāls atbalsts. Arī saņemot klientu tālruņa zvanus klientu atlīdzību daļā, bieži jūtams, ka cilvēki ir satriekti par notikušo un reizēm viņiem nav zināms kā rīkoties – vai nepieciešams izsaukt ceļu policiju, varbūt negadījumu var noformēt ar saskaņotā paziņojuma palīdzību, vai tiešām nevienam nav nepieciešama mediķu palīdzība un nespēja saprast tālāko rīcību ir tikai piedzīvotā šoka sekas,» norāda If Apdrošināšana Atlīdzību daļas vadītāja Līga Bērziņa.
Teorija no prakses atšķiras
Interesanti, ka aptaujas dalībnieki, kuri paši nebija iekļuvuši ceļu satiksmes negadījumos, uz jautājumu «kam pirmajam tu zvanītu pēc ceļu satiksmes negadījuma» atbildēja atšķirīgi no tiem dalībniekiem, kuriem šāda pieredze bija. Proti, negadījumos neiekļuvušie – kopumā 55% gadījumu – zvanītu tuviniekiem, bet ceļu policijai vien 24% aptaujas dalībnieku.
«Atbilžu atšķirības aptaujas dalībnieku atbildēs liecina, ka cilvēkiem ir grūti iedomāties reālu ceļu satiksmes negadījumu un pašu rīcību negadījuma situācijā. Protams, neviens nevēlas domāt par nepatīkamām lietām, tomēr ikvienam autovadītājam būtu jāzina dažas vienkāršas darbības un tālruņa numuri, jo pēc negadījuma to noskaidrošana prasa laiku un nervus. Ir bijušas situācijas, kad klienti mums atzinušies, ka pēc negadījuma nav varējuši pat atcerēties Latvijā vairāk kā 15 gadus lietoto vienoto ārkārtas notikumu tālruņa numuru 112,» norāda Līga Bērziņa.
Ja noticis negadījums
– Aizpildiet saskaņoto paziņojumu (ja negadījumā ir iesaistīti tieši divi transportlīdzekļi, ja varat vienoties ar otra ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītāju par visiem būtiskajiem negadījuma apstākļiem, ja negadījumā nav cietuši cilvēki, nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai, kā arī transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar vai tiem ir aizliegts braukt);
– Ja saskaņoto paziņojumu nav iespējams aizpildīt, izsauciet policiju;
– Pierakstiet visus iespējamos negadījumu raksturojošos datus, kā arī liecinieku kontaktinformāciju;
– Atcerieties negadījumu izraisījušā automobiļa valsts reģistrācijas numura zīmi
– Saglabājiet bojāto mantu vai auto tādā izskatā un kārtībā, kāda tā atradās pēc negadījuma
Lai pieteiktu negadījumu:
– Iesniedziet pieteikumu negadījumu izraisījušā autoīpašnieka OCTA apdrošinātājam;
– Pievienojiet ar negadījumu un nodarītajiem zaudējumiem saistītos dokumentus, kas apliecina radušos zaudējumu apmēru (ja tādi ir).
Ref:103.000.103.6368