Patēriņa cenas 2011.gadā palielinājās par 4,0%, tai skaitā precēm cenas pieauga par 4,9%, bet pakalpojumiem – par 1,6%. 2010.gadā patēriņa cenas palielinājās par 2,5%.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pieaugumu 2011.gadā bija pārtikai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī ar mājokli un transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Pārtikas preces un bezalkoholiskie dzērieni sadārdzinājās vidēji par 4,7%. Visvairāk cenas pieauga pienam, sieram un olām (+10,8%), gaļai un gaļas izstrādājumiem (+5,4%), tējai un kafijai (+24,2%), augu eļļai un taukiem (+10,5%), cukuram (+32,5%), pārtikas sālim (+18,3%) un gāzētajiem dzērieniem (+12,9%). Nozīmīgākie cenu kritumi gada laikā bija vērojami dārzeņiem (-25,8%), kartupeļiem (-20,6%) un augļiem (-8,1%). Cenas samazinājās arī atsevišķiem maizes veidiem un griķiem. Alkoholiskie dzērieni gada laikā sadārdzinājās vidēji par 3,6%, tai skaitā stiprie alkoholiskie dzērieni – par 3,7%, vīni – par 2,4%, alus – par 4,0%. Cenu kāpumu stiprajiem dzērieniem, kā arī tabakas izstrādājumiem (+11,4%) ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums gada vidū.
Mājokļa grupā cenas gada laikā pieauga vidēji par 7,8%. Lielākā ietekme bija elektroenerģijas sadārdzinājumam par 26,7%. Siltumenerģijai cenas pieauga par 2,7%, gāzei – par 8,3%, cietajam kurināmam – par 9,2%. Dārgāka kļuva arī atkritumu savākšana (+7.3%) un mājokļa īres maksa (6,2%).
Cenu kāpumu transporta grupā par 6,2% visbūtiskāk ietekmēja degvielas sadārdzināšanās vidēji par 12,5%, tai skaitā dīzeļdegvielai cenas pieauga par 15,0%, benzīnam – par 11,7%, bet auto gāzei – par 9,1%. Transportlīdzekļu uzturēšanas, apkopes un remonta pakalpojumi, pieaugot darbaspēka un materiālu izmaksām, sadārdzinājās par 5,4%. Degvielas cenu kāpums ietekmēja arī maksas pieaugumu par autovadītāju kursiem (+12,0%). Pasažieru sauszemes transporta pakalpojumu cenas pieauga par 2,4%, savukārt par 6,0% lētākas kļuva aviobiļetes. Par 1,6% cenas kritās transportlīdzekļu iegādei.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākie cenu pieaugumi bija vērojami tūrisma, viesnīcu, ēdināšanas un apdrošināšanas pakalpojumiem, kā arī apaviem un īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm.
Savukārt cenas samazinājās telekomunikāciju un izglītības pakalpojumiem, sadzīves aprīkojumam, mēbelēm un grīdsegumiem, audio, video, foto un datu apstrādes iekārtām.
Administratīvi uzraugāmo un regulējamo preču un pakalpojumu cenas 2011.gadā pieauga par 6,8%, bet neregulējamo – par 3,5%.
12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir palielinājies par 4,4%. 2010.gadā 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājās par 1,1%.
Decembrī, salīdzinot ar novembri, patēriņa cenas nemainījās (precēm vidējais cenu līmenis kritās par 0,1%, bet pakalpojumiem – pieauga par 0,2%). 2010.gada decembrī, salīdzinot ar 2010.gada novembri, patēriņa cenas palielinājās par 0,1%.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām mēneša laikā bija cenu kāpumam pārtikai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.
Pārtikas grupā cenas visvairāk pieauga pienam un piena produktiem (+2,8%), maizei (+2,7%), bezalkoholiskajiem dzērieniem (+2,1%), desām un žāvējumiem (+1,1%) – šie produkti sadārdzinājās akciju noslēguma ietekmē. Par 3,0% dārgāki kļuva zivju produkti. Savukārt lielākais cenu kritums bija vērojams dārzeņiem (-7,0%), svaigai gaļai (-1,7%), augu eļļai un taukiem (-2,4%).
Alkoholiskajiem dzērieni sadārdzinājās vidēji par 0,5%. Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga vīniem (+3,9%) un alum (+2,6%), savukārt jaunu akciju ietekmē lētāki kļuva stiprie dzērieni (-3,2%) un dzirkstošie vīni (-3,0%). Decembrī turpinājās cenu pieaugums tabakas izstrādājumiem (+1,5%).
Dārgāki kļuva arī medikamenti, ziedi, aviobiļetes, sporta un atpūtas piederumi, ar transportu saistītā apdrošināšana.
Sezonas atlaižu ietekmē apaviem cenas kritās par 3,5%, apģērbam – par 0,6%, bet apģērba piederumiem – par 1,6%, savukārt par 1,3% dārgāki kļuva audumi apģērbu šūšanai.
Vidēji par 1,3% lētāka kļuva degviela. Akciju un svētku piedāvājumu ietekmē cenas samazinājās personīgās aprūpes precēm, īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm un sadzīves tehnikai.
Ref: 102.000.102.496