Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama preses konferencē sacīja, ka Rīgas satiksme (RS) var tiesāties par uzlikto divu miljonu naudas sodu, turklāt, ja RS un Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS) trīs mēnešu laikā vienošanos nepārtrauks, tai tiks uzlikta soda nauda par katru dienu līdz 3% apmērā no konkrētās dienas apgrozījuma.
Nekā personīga: RS un RMS slēgusi slepenu vienošanos par cenu vienādošanu
Kā svētdien, 12.martā, norādīja raidījums Nekā personīga (NP) – aizliegtā vienošanās starp RS un privātkompāniju, kas pārvadā pasažierus, slēgta jau trīs mēnešus pēc konkursa noslēguma 2013.gadā. Tā noteica, ka Rīgas mikroautobusu satiksmei ir pienākums celt braukšanas maksu, tāpat kā to dara Rīgas satiksme. Šī vienošanās visu šo laiku ierobežoja pasažieriem saņemt konkurētspējīgu pakalpojumu, bet privātfirmai garantējusi visai prāvu peļņu.Jau pirms pieciem gadiem izskanēja aizdomas, ka konkursā uzvarējusī RMS saistīta ar Rīgā valdošās partijas Gods kalpot Rīgai politiķi Aleksandru Brandavu.
Nekā personīga pārliecinājās, ka starp kompānijas īpašniekiem, kas slēpjas aiz Beļģijas firmas, joprojām var atrast dāsni atalgotās pašvaldības amatpersonas vārdu.Pirms turpat pieciem gadiem RS konkursā par mikroautobusu pārvadājumiem izvēlējās partijas Gods kalpot Rīgai valdes loceklim un reizē arī RS darbiniekam Aleksandram Brandavam pastarpināti piederošo uzņēmumu Rīgas mikroautobusu satiksme.
Tolaik Rīgas dome saņēma pārmetumus, ka konkurss rīkots savējiem, tomēr līgumu steigšus noslēdza uzreiz pēc Jaunā gada, 2013.gada 4.janvārī, vēsta raidījums.Jau tolaik izskanējušas bažas, ka privātfirma nespēs pildīt saistības – ar peļņu pārvadāt pasažierus par cenu 50 santīmi jeb 70 centu. Taču ar šo cenu uzņēmums uzvarēja konkursā un firmas vadība nākotni tolaik zīmēja rožainu.NP norāda, ka tie izrādījās meli, kā arī to, ka trīs mēnešus pēc pamatlīguma noslēgšanas, 2013.gada aprīlī, RS ar Komara vadīto firmu slepeni vienojusies, ja pašvaldības uzņēmums ceļ braukšanas maksu, tarifs automātiski jāceļ arī mikroautobusu pārvadātājam.
Šis scenārijs īstenojās 2015.gadā, kad par vienu braucienu kā trolejbusā, autobusā un tramvajā, tā mikroautobusā Rīgā no pasažieriem prasīja vienu eiro 15 centus par braucienu. Tas radīja aizdomas Konkurences uzraugiem, un viņi sāka izmeklēšanu.
Konkurences padome: RS un RMS nedrīkst vienoties par vienlaicīgu cenu paaugstināšanos
BNN iepriekš vēstīja, ka «KP uzliktais sods par RS pretlikumīgajām, brīvu konkurenci ierobežojošām darbībām ir jāmaksā ne jau rīdziniekiem, bet patiesajiem vaininiekiem, RS valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam, pārējiem valdes locekļiem, un noteikti arī kapitāldaļu turētājam Nilam Ušakovam,» uzskata Rīgas domes Vienotības deputātu frakcijas priekšsēdētāja Sarmīte Ēlerte.
Preses konferencē pirmdien, 13.martā, savu uzskatu pauda KP priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama, uzsverot, ka 2012.gadā Rīgā pakalpojumus sniedza RS un astoņi neatkarīgi uzņēmumi. Tajā laikā pārējie uzņēmumi nodrošināja kopā 37 maršrutus. Tagad maršrutu skaits ir samazinājies līdz 20 maršrutiem, kuri lielā mērā pārklājas ar RS maršrutiem. Turklāt ir palielinājusies pakalpojuma cena.
«Lai gan RS ir noslēgts apakšuzņēmuma līgums ar RMS, tomēr tie ir divi neatkarīgi uzņēmumi,» pauda Ābrama.
«Nevienā direktīvā nav paredzēts, ka uzņēmumi drīkst vienoties par zemāko cenu. Ir iespēja tikai vienoties par maksimālo cenu, kuru nedrīkst pārkāpt,» pauda Ābrama.
KP Aizliegtu vienošanos departamenta direktore Ieva Šmite-Antoņenko preses konferencē pauda, ka tirgus dalībniekiem nav tiesības vienoties par minimālo cenu. Noslēdzot apakšuzņēmuma līgumu, viņi netiek atbrīvoti no konkurences tiesībām.
Normatīvie akti paredz, ka tarifam ir jāveidojas no pašizmaksas, bet RMS nav spējusi sniegt pamatotu pašizmaksas aprēķinu, kas pamatotu uzņēmuma braukšanas maksas atbilstību RS pārvadājumu tarifam. Šmite-Antoņenko uzsvēra, ka sods nav uzlikts par to, ka ir RS un RMS transportā pašreiz ir vienāda cena, bet gan par to, ka nav pamatojums kā veidojas pakalpojuma pašizmaksa, jo ir paredzēts, ka RMS jāpielāgojas RS cenām.
RS uzdots trīs mēnešu laikā izbeigt vienošanos par minimālās braukšanas maksas noteikšanas, izvairīties no šāda veida vienošanām turpmāk. Turklāt RMS uzdots noteikt cenu neatkarīgi un pamatoti.
Ābrama norādīja, ka RS var tiesāties par uzlikto naudas sodu. Turklāt, ja RS un RMS trīs mēnešu laikā vienošanos nepārtrauks, tai tiks uzlikta soda nauda par katru dienu līdz 3% apmērā no konkrētās dienas apgrozījuma.
NP: Briestot skandālam, kāda no amatpersonām izvēlējusies steigšus doties atvaļinājumā, kāda saslima, bet vēl cita solīja par esošo situāciju izteikties vēlāk.
RS, tā ilggadējais vadītājs Leons Bemhens ierasti cenšas pazust no žurnālistu acīm un dodas atvaļinājumā. Arī šī reize nav izņēmums, vēsta NP. Bemhems atvaļinājumā devies 10.martā, kaut interviju TV3 jautāja trīs dienas iepriekš.
«RS trūkst naudas, un pēdējos gados to dāsni dotē no Rīgas pašvaldības budžeta,» norāda raidījums.
Bet privātais pārvadātājs – RMS -, kas sākotnēji strādāja ar mīnusiem, 2015.gadā pirmo reizi uzrādīja peļņu – turpat 400 tūkstošus.
Raidījuma esošā informācija vēstīja, ka RS apgalvo, ka vienādā cena nav vis tās iegriba, bet gan to diktējot speciālie normatīvie akti par sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Konkurences padome iebilst, ka tādu nav, un liek pašvaldības uzņēmumam lauzt līgumu ar RMS par identisko braukšanas maksu, citādi RS var uzlikt jaunu sodu, šoreiz jau 5% apmērā no apgrozījuma.
Arī RS akcionārs Nils Ušakovs šonedēļ nebija pieejams, slimoja un nekomentēja milzīgo sodu pašvaldības uzņēmumam, vēsta NP.
Savukārt mēra pienākumu izpildītājs Andris Ameriks sacījis, ka uzticas RS valdei. «Neviens, manuprāt, neko nav devis, vismaz man tādas informācijas nav. Un attiecīgi šodien es arī nevaru jums neko vairāk komentēt, jo man nav šo dokumentu. Rīgas domei dokumenti nav vēl saņemti, tātad mēs tādā diezgan lielā tempā uzreiz sniedzam šo informāciju sabiedrībai. Es varu paļauties tikai uz to, ko dod RS valde, kura, tātad, skaidro, ka šajā gadījumā Konkurences padome ir kļūdījusies savos izvērtējumos saistībā ar šo konkrēto pašvaldības funkcijas realizēšanu pilsētā, jo RS nav konkurences, tāpat kā Rīgas ūdens, kas piegādā ūdeni.»
Raidījums noskaidrojis, ka Brandavs joprojām pastarpināti saistīts ar RMS caur Beļģijā reģistrētu firmu B international. «Tai simt procentīgi pieder uzņēmums B-BUS, vienīgais RMS biedrs. Savukārt B International ir divi dalībnieki – arī Beļģijā reģistrēts uzņēmums Devacon, par kuru daļu sadalījumu ziņu nav un Latvijā reģistrēta firma B-noma. Tās vienīgais īpašnieks ir Brandavs,» norāda NP.
Abi pašvaldībai piederošie uzņēmumi algā Brandavam 2015.gadā samaksāja 156 tūkstošus eiro. Jaunāko deklarāciju par pagājušo gadu Brandavs nav iesniedzis, informē raidījums.
Lai gan līgums ar RMS vēl ir spēkā līdz nākamā gada pavasarim, Brandava darbavieta RS izsludinājusi jaunu konkursu, šoreiz uz astoņiem gadiem. Jaunajā iepirkumā atkal ir tikai divi pretendenti – esošais pārvadātājs un ar ekspremjeru Andri Šķēli saistītais Liepājas autobusu parks un Nordeka apvienība. Viņi jau vairākkārt apstrīdējuši iepirkumu, jo uzskata, ka konkurss vērsts par labu RMS.
Vairāki Rīgas domes deputāti pieprasa RS valdes atlaišanu
BNN iepriekš vēstīja, ka Rīgas domes Vienotības un Nacionālās apvienības deputāti pieprasa iekļaut 14.marta RD sēdes darba kārtībā jautājumu par RS valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena un pārējo valdes locekļu atbrīvošanu no amata pēc KP uzliktā soda 2,1 miljonu eiro apmērā par konkurences ierobežošanu.
Pēc Vienotības deputātu domām par uzņēmuma valdes nespēju kompetenti un kvalificēti vadīt uzņēmumu liecina arī fakts, ka, neskatoties uz regulāro Rīgas pilsētas budžeta dotāciju, kas sasniedz gandrīz divas trešdaļas no uzņēmuma ieņēmumiem, RS jau par tradīciju kļuvis finanšu gadu pabeigt ar zaudējumiem, iepriekš vēstīja BNN.
Ref: 225.000.103.194