Ķīlis un izglītības reformas: mīti un patiesība

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis

Par izglītības un zinātnes ministru Robertu Ķīli, viņa virzītajām reformām nozarē un citām saistītām tēmām publiskajā telpā nereti izskan informācija, kas neatbilst patiesībai. Tas izraisa maldus un pārpratumus attiecībā uz to, kas tad patiesībā notiek un ļauj ieinteresētām personām manipulēt ar sabiedrisko domu, norāda viņa pārstāvētā Reformu partija (RP).

RP apkopojusi populārākos mītus, kas līdz šim dzirdēti par ministru un izglītības reformām, apgāžot tos ar pārbaudāmiem un patiesiem faktiem:

Mīts: Ķīlis nav pietiekami kvalificēts, lai veiktu reformas vai izvērtētu augstāko izglītību.

Fakti: Ministrs ir filozofijas zinātņu doktors, kurš savu doktora grādu ieguvis Kembridžas universitātē (M. Phil., PhD (Cantab)). Pirms kļūšanas par ministru Ķīlis bija Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) asociētais profesors un ekonomiskās antropoloģijas kursa direktors. Vairākus gadus strādājis arī Valsts prezidenta Stratēģiskās analīzes komisijas vadītāja amatā.

Mīts: Ministrs ir gadu amatā, taču nekas nav izdarīts.

Fakti: Ar ministra redzamāko darbu īsu kopsavilkumu iespējams iepazīties šajā saitē: https://bnn.lv/?p=89677

IZM reorganizācijā ieguldīts pamatīgs darbs un reformu ātru uzsākšanu nav veicinājis arī fakts, ka daudzi dokumenti, kas pārņemti no iepriekšējā ministra komandas, nav bijuši tādā gatavības un kvalitātes pakāpē, lai procesu pārņemšana būtu viegla un ātra. Liela daļa atbildības par lēmumu virzību Saeimā un Ministru kabinetā jāuzņemas koalīcijas partneriem, kuri pastāvīgi uzstāj uz plašu diskusiju, vilcina lēmumu pieņemšanu, kā tas vislabāk bija vērojams jauno Akreditācijas noteikumu pieņemšanas procesā šī gada septembrī. Piemēram, ES valodu lietošanas paplašināšanu valsts augstskolās un augstskolu pārvaldības reformas, kas no ministrijas puses ir pilnībā sagatavotas, koalīcijas partneri pirms virzīšanas vēlas apspriest koalīcijas darba grupā.

Mīts: Ministrs nepilda likumu attiecībā uz budžeta palielināšanu.

Fakti: Augstskolu likuma 78.panta 7.daļa nosaka, ka «Ministru kabinets, iesniedzot Saeimai gadskārtējo valsts budžeta projektu, tajā paredz ikgadēju finansējuma pieaugumu studijām valsts dibinātās augstskolās ne mazāku par 0,25 procentiem no iekšzemes kopprodukta, līdz valsts piešķirtais finansējums studijām valsts dibinātās augstskolās sasniedz vismaz divus procentus no iekšzemes kopprodukta.» Šī panta daļa stājas spēkā ar 2013.gada 1.jūniju, tātad attiecināma uz budžeta sastādīšanu sākot ar 2014.gada budžetu (http://www.likumi.lv/doc.php?id=233707).

Valsts budžeta studiju vietām no budžeta piešķirtais līdzekļu apjoms 2013.gadā nav būtiski mainījies, salīdzinājumā ar 2012.gadu. Pie šāda budžeta ir nonākts sarunu ceļā valdībā. Viens no 2013.gada valsts budžeta mērķiem ir bijis samazināt budžeta deficītu, lai iekļautos Māstrihtas kritērijos. Ņemot vērā valdības un premjerministra uzstādīto mērķi pēc iespējas ātrāk pievienoties eirozonai, līdzekļu palielinājums augstākajai izglītībai 2013.gada budžetā nav ieplānots.

Mīts: Ķīlim nav reformu plāna augstākajā izglītībā.

Fakti: Ķīlis balsta savas reformas uz vairākiem dokumentiem, kas izstrādāti jau iepriekš un uzskatāmi par reformu ideju aizsācējiem. Zemāk tie sarindoti hronoloģiskā secībā:

2009.gada 18.decembra informatīvais ziņojums «Par nepieciešamajām strukturālajām reformām augstākajā izglītībā un zinātnē Latvijas starptautiskās konkurētspējas paaugstināšanai», kas apstiprināts LR MK 2010.gada 12.janvārī (http://www.em.gov.lv/images/modules/items/EMzino_18122009_I.doc).

2010.gada jūnija Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030.gadam «Latvija 2030», apstiprināta Saeimā 2010.gada 10.jūnijā (http://www.latvija2030.lv/page/2380).

2010.gada 28.jūnija «Pasākumu plāns nepieciešamajām reformām augstākajā izglītībā un zinātnē 2010. – 2012.gadam», apstiprināts MK 2010.gada 5.augustā (http://izm.izm.gov.lv/upload_file/Izglitiba/Augstaka_izglitiba/IZMPlans_280610_AIZref.pdf).

2011.gada augusta Reformu partijas programmas sadaļa «Izglītības reformu programma» (http://reformupartija.lv/izglitibas-reformu-programma/).

2011.gada 25.oktobra valdības deklarācija (http://www.mk.gov.lv/lv/mk/darbibu-reglamentejosie-dokumenti/valdibasdek/).

2011.gada 25.oktobra valdības rīcības plāns (http://www.mk.gov.lv/lv/mk/darbibu-reglamentejosie-dokumenti/ricibas-plans-dv/).

Informatīvā bāze, uz kuras Ķīlis balsta reformas, ir ievērojama, pie tam tās svarīgumu un atbilstību kritērijiem ir apstiprinājusi arī 10.Saeima un tās izveidotā valdība. Vienlaikus redzams, ka informatīvo ziņojumu, plānu un citu dokumentu izstrādē ir piedalījušies daudzi eksperti gan no valsts institūcijām, gan industrijas, gan darba devēju pārstāvji.

Tātad informācija par nepieciešamajām un paredzamajām reformām ir bijusi pieejama jau vairāk nekā divus gadus. No atsaucēs minētajiem dokumentiem redzams, ka pamatnostādnes nav būtiski mainījušās, jo galvenais pamatojums un informācijas avots ir minētais informatīvais ziņojums. Papildus tam šobrīd izstrādē ir veicamo pasākumu plāns, kas izklāstīs reformas detalizēti. Tas tiks apstiprināts pēc Nacionālā attīstības plāna «NAP 2020» pieņemšanas, jo reformās ir jāņem vērā arī NAP mērķi.

Augstākās izglītības reformu vīziju un mērķus Ķīlis īsumā skaidro šajā video: http://youtu.be/Lh6ySXwiaS0

Izglītības reformu vīzijas kopsavilkums piecās minūtēs, skatāms šajā video: http://youtu.be/dNOXYujO760

Mīts: Ķīlim nav plāna vispārīgajā izglītībā.

Fakti: Šī gada maijā izglītības pārvalžu vadītājiem, sociālajiem partneriem un pedagogiem tika prezentēts izstrādāts Reformu īstenošanas rīcības plāns vispārējā izglītībā, kurā uzrādīti veicamie uzdevumi, izpildes termiņi un atbildīgie. Plānu izstrādājušas astoņas darba grupas, kurās piedalījās gandrīz 70 izglītības eksperti, lai īstenotu Valdības rīcības plānā noteikto, kā arī īstenotu izglītības un zinātnes ministra iecerētās reformas izglītībā.

Plāns pieejams IZM mājas lapā (http://izm.izm.gov.lv/upload_file/memorands/Reformu_istenosanas_ricibas_plans_03.07..pdf).

Mīts: Ķīlis un/vai IZM ir viltojuši augstskolu izvērtējuma datus.

Fakti: Savā alternatīvajā izvērtējumā, IZM izmantoja datus, kas iegūti no Augstākās izglītības padomes (AIP) īstenotā Eiropas Sociālā fonda projekta «Augstākās izglītības studiju programmu izvērtēšana un priekšlikumi kvalitātes paaugstināšanai». Dati nav mainīti, bet izvērtējuma rezultātu metodika ir atšķirīga.

Ar metodiku un rezultātiem var iepazīties IZM mājas lapā – http://www.izm.gov.lv/aktualitates/informacija-medijiem/9240.html

Savukārt, par AIP projektu atbildīgie ir AIP vadītājs un Rīgas Stradiņa universitātes profesors Jānis Vētra un izvērtēšanas projekta vadītāja un Latvijas Lauksaimniecības universitātes profesore Baiba Rivža

Par neatbilstību standartiem vai pat datu falsifikāciju liek domāt vairāki fakti:

– augstskolu pārstāvju un ekspertu liecības par izmaiņām datos pēc iesniegšanas vai viņu darba beigām;

– 210 (~1/4 no 857) programmās vērtējumi ir absolūti identiski ar kādu citu programmu;

– ārvalstu un vietējo ekspertu viedoklis par to, ka projekts neatbilst nekādiem starptautiskiem standartiem (https://bnn.lv/?p=93721).

Kā jau Ķīlis ir publiski paudis – kamēr netiks veikts projekta audits, lai noskaidrotu patiesību, ne AIP veiktais, ne alternatīvais izvērtējums pagaidām netiks izmantoti budžeta līdzekļu sadalei (https://bnn.lv/?p=93172).

Mīts: Ķīlis/IZM izveidojuši «alternatīvo augstskolu topu».

Fakti: Tā saukto «alternatīvo augstskolu topu» izveidoja raidījums Nekā personīga, ņemot vērā katras augstskolas vidējo studiju programmu novērtējuma koeficientu. Tā kā «tops» balstās uz IZM veikto alternatīvo izvērtējumu, bet tas, savukārt – uz AIP datiem, kas tiek apšaubīti, tad līdz brīdim, kad būs skaidrs, cik patiesībā ticami ir AIP veiktā pētījuma dati, šāds tops patlaban varētu nebūt vērā ņemams.

Mīts: Programmu slēgšanas gadījumā, studentiem nebūs kurp iet

Fakti: Katras programmas akreditācijas dokumentos noteikts, kurp dodas studenti, ja programma tiek slēgta. Bez šāda risinājuma programma netiek akreditēta. Tātad katrā augstskolā ir alternatīvais piedāvājums programmas slēgšanas gadījumā. Studentiem jāiepazīstas ar programmas akreditācijas dokumentiem vai jājautā pēc tiem savā augstskolā.

Mīts: Augstskolu kvalitāti nemaz nevar salīdzināt.

Fakti: Visā pasaulē tiek izmantoti augstskolu reitingi, piemēram, prestižais Šanhajas reitings (www.shanghairanking.com).

Mīts: Jaunie akreditācijas noteikumi nav izpildīti, jo Ķīlis/IZM tos kavē.

Fakti: Veselības ministrijas informācija par deleģēto pārstāvi IZM nebija saņemta uz šā gada 4.decembri. Līdz ar to izglītības un zinātnes ministrs nevarēja apstiprināt Studiju akreditācijas komisijas personālsastāvu. Savukārt Kultūras ministrijas sākotnēji deleģētais pārstāvis neatbilda MK noteikumos izvirzītajām komisijas sastāva prasībām, tādēļ IZM Kultūras ministrijai deleģējumu lūdza atkārtoti. Atbilstošu Kultūras ministrijas deleģējumu IZM saņēma tikai 2012.gada 21.novembrī. Veselības ministrija deleģēja savu pārstāvi 5.decembrī, līdz ar to vistuvākajā laikā tiks apstiprināts komisijas sastāvs.

Mīts: Ķīlis grib ieviest krievu/angļu/kādu citu valodu kā galveno augstākās izglītības valodu un iznīcināt latviešu valodu kā zinātnes valodu.

Fakti: Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi virzīšanai reformu, kas paredz plašāku ES valstu valodu lietošanu Latvijas valsts augstskolās, kā arī starptautisku mācībspēku piesaisti lektoru, profesoru un rektoru vietām. Izstrādātās reformas mērķis ir dot iespēju veidot starptautiskas studiju programmas Latvijas valsts augstskolās un nodrošināt 10% ārvalstu studentu īpatsvaru kopējo studējošo skaitā un 5% – akadēmiskā personāla īpatsvaru no ārvalstīm. Paredzētās izmaiņas uzlabotu studiju kvalitāti un ļautu Latvijas izglītības iestādēm konkurēt starptautiski. Izstrādātās reformas būtība tiek īsumā skaidrota šajā video: http://youtu.be/_jeT2RSigSU

Mīts: Ķīlis grib samazināt stundu skaitu literatūrā (mūzikā, matemātikā, utt.).

Fakti: Līdz šim stundu skaita ierobežojumi tika veidoti nosakot maksimālo stundu skaitu priekšmetā. Ķīlis rosina turpmāk noteikt minimālo stundu skaitu, tādējādi radot skolām iespēju specializēties vai uzlabot savu cilvēkresursu izmantojumu. Skolas pašas un kopā ar vecākiem izlems vai stundu skaits kādā priekšmetā tiks samazināts vai palielināts, bet tas nevarēs būt mazāks par minimālo.

Ref: 102.000.102.3133

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas