VAS Latvijas dzelzceļš meitasuzņēmums SIA LDz Cargo ļaunprātīgi izmantojis dominējošo stāvokli dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, informē Konkurences padomē (KP).
Vērtējot LDz Cargo darbības atbilstību Konkurences likumam, KP konstatējusi, ka Latvijā dzelzceļu kravu pārvadājumu tirgū darbojas četri kravu pārvadātāji, taču LDz Cargo ļaunprātīgi izmanto dominējošo stāvokli dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, ar dažādām darbībām no 2007.gada apgrūtinot konkurentu darbību dzelzceļa kravu pārvadājumos Latvijā.
LDz pārstāve Ella Pētermane informē, ka KP piemērojusi 5,7 miljonu eiro sodu LDz.
KP arī secinājusi, ka komersants nepamatoti noteicis maksu par privātpersonām piederošo vagonu dīkstāvi uz koplietošanas ceļiem.
Jānorāda, ka KP lietu par SIA LDz Cargo un LDz darbību dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū Latvijā ierosināja 2018.gada 28.decembrī pēc 2017.gada 7.novembrī saņemtā AS Baltijas ekspresis iesnieguma.
Vēl par šo tematu: Baltijas Ekspresis: Situāciju tranzītā uzlabos tirgus atvēršana brīvai konkurencei un LDz politikas maiņa
LDz atzīmē, ka nepiekrīt KP pārmetumiem un uzskata tos par nepamatotiem. LDz plāno iesniegt Administratīvajai apgabaltiesai pieteikumu par KP lēmuma atcelšanu.
Plašākās detaļas par secināto KP atklās preses konferencē trešdien, 3.februārī.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) norādīja, ka LDz ir jāveic nopietns darbs, lai kļūtu par uz klientiem orientētu un caurskatāmu kompāniju, pēc KP lēmuma piespriest 5,7 miljonu eiro sodu par ļaunprātīgu dominējošā stāvokļa izmantošanu.
Ministra padomniece Ilze Salna skaidroja, ka, izsakot neuzticību LDz valdes locekļiem 2019.gada maijā, Linkaita iebildumi cita starpā bija saistīti ar iespējamu konkurences kropļošanu, kas jau tolaik draudēja uzņēmumam un Latvijas valstij ar nopietnām sekām.
Ministrs tolaik nav bijis apmierināts ar toreizējās uzņēmuma vadības «vieglprātīgo attieksmi pret KP veikto izpēti», un
KP pieņemtais lēmums liecina, ka bažām par konkurences kropļošanu ir bijis pamats, stāstīja Salna.
Padomniece atzīmēja, ka uzņēmuma pašreizējās valdes galvenais darbs ir jaunās darbības stratēģijas, biznesa modeļa un tā rīcības plāna īstenošana, nodrošinot LDz darbību caurskatāmi un uz godīgas konkurences pamatiem.
Vienlaikus Salna norādīja, ka LDz ir jāizvērtē sekas, ko KP lēmums ir radījis uzņēmuma saimnieciskajai darbībai, kompānijas amatpersonu rīcība konkurences pārkāpuma lietā un zaudējumu piedziņas iespēja no vainīgajām personām, ja stāsies spēkā KP uzliktais sods.
Jau vēstīts, ka LDz Cargo apgrozījums 2019.gadā kopumā bija 253,074 miljoni eiro, kas ir par 8,1% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga par 42,3% – līdz 2,785 miljoniem eiro. Dati par 2020.gadu vēl nav publiskoti.
LDz Cargo ietilpst Latvijas dzelzceļa koncernā.