Latvijas dzelzceļā varētu tik atlaisti vēl 600 darbinieku

Kravu samazinājuma dēļ VAS Latvijas dzelzceļš varētu tikt atlaisti vēl apmēram 600 darbinieku, ceturtdien, 31.martā, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam Rīta panorāma sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (K).

«Pirmreizējais uzmetums liecina, ka apmēram 600 darbinieku vēl varētu atlaist,» teica ministrs, piebilstot, ka Latvijas dzelzceļam ir uzdots sagatavot attīstības pesimistisko un optimistisko scenāriju un atbilstošo rīcības programmu attiecīgā scenārija gadījumā. Konkrēts rīcības plāns varētu būt zināms maijā.

Linkaits norādīja, ka dzelzceļa pārvadājos pilnā mērā Krievijas un Baltkrievijas kravas nebūs iespējams aizstāt, taču tiek strādāt, lai šo valstu kravas aizstātu ar citu valstu kravām, piemēram, Kazahstānas, Uzbekistānas, kā arī Ķīnas.

Tāpat ministrs atzīmēja, ka martā pa dzelzceļu pārvadāto kravu apmērs varētu pieaugt par apmēram 30% salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu, kas saistīts ar kravu īpašnieku vēlmi pēc iespējas ātrāk izvest kravas no Krievijas.

«Kad šī inerce beigsies, mēs ceram saglabāt tranzīta kravas, kas varētu nāk no Kazahstānas, Uzbekistānas,» sacīja ministrs.

Tostarp viņš piebilda, ka no pagājušā gada rudens caur Latviju aktīvi tiek vestas ogļu kravas no Kazahstānas, kā arī Kazahstāna paziņojusi, ka līdz šim caur Sanktpēterburgas ostu Krievijā vestās kravas tiks novirzītas caur Latviju. «Pirmajām šādām kravām būtu jābūt aprīļa padsmitajos datumos Latvijā. Tad redzēsim, vai visas norunas, kas bijušas, īstenojas,» teica Linkaits.

Latvijas dzelzceļa publiskotā informācija liecina, ka, ņemot vērā kravu pārvadājumu tendences, 2021.gadā turpinājās 2019.gada nogalē sāktā koncerna sabiedrību procesu pārskatīšana, kuru ietekmē samazinājās arī darbinieku skaits. 2021.gadā vidējais koncerna darbinieku skaits bija 7151 darbinieki, kas, salīdzinot ar 2020.gadu, ir par 1388 darbiniekiem mazāk.

Linkaits iepriekš intervijā sacīja, ka saistībā ar Eiropas Savienības noteiktajām sankcijām Krievijai sliktākajā scenārijā pa Latvijas dzelzceļu pārvadāto kravu apmērs varētu samazināties par 85%.

Satiksmes ministrs arī informē, ka Latvijas dzelzceļš šajā graudu sezonā lauksaimniekiem nodrošinās vismaz 600 vagonu graudu pārvadājumiem.

«Latvijas dzelzceļš ir garantējis, ka vismaz 600 vagonu, kā parasti, būs apritē, tad, kad būs graudu sezona,» sacīja ministrs, piebilstot, ja ir vēlme, lai graudu sezonā būtu pieejams lielāks skaits vagonu, ir iespējams noslēgt attiecīgu vienošanos.

Linkaits arī pauda, ka Latvijas dzelzceļa koncernam ir apmēram 1100 graudu pārvadāšanai paredzētu vagonu, un visi šie vagoni šobrīd ir noslogoti. «Neviens vagons šeit nestāv Latvijā tāpat dīkā. Ja kāds vēlas šos vagonus pirms ražas novākšanas laika ievest Latvijā un izmantot, tad par to kādam ir jāsamaksā,» viņš sacīja.

Biedrība Zemnieku saeima iepriekš aicināja Satiksmes ministriju no Krievijas atgriezt Latvijā Latvijas dzelzceļam piederošos vagonus, kas paredzēti graudu pārvadāšanai.

«Uzskatām, ka esošajā ģeopolitiskajā situācijā satiksmes ministram būtu jādod politisks uzdevums līdz jūnija vidum atgriezt Latvijas dzelzceļam piederošos vagonus Latvijā,» iepriekš uzsvēra Zemnieku saeimas valdes loceklis Mārtiņš Trons, piebilstot, ka tādējādi tiktu nodrošināts Latvijā saražoto graudu veiksmīgs eksports, kas ir būtisks tautsaimniecības nozares ieņēmums.

Viņš norādīja, ka, pēc oficiālās SM informācijas, graudu pārvadāšanai paredzēto vagonu skaits pērn bija apmēram 900 vienību un šoruden varētu būt apmēram 600, bet neoficiāla informācija liecinot, ka pieejamais graudu vagonu skaits šogad varētu būt vien apmēram 300.

Pēc Trona sniegtās informācijas, Latvijas dzelzceļa īpašumā ir aptuveni 1 100 graudu vagonu, kas ārpus ražas novākšanas Latvijā tiek iznomāti uz Krieviju, Kazahstānu un citām valstīm. Esošajā ģeopolitiskajā situācijā, kas saistīta ar karadarbību Ukrainā, biedrībai ir bažas, ka nebūs iespējama vagonu atgriešana Latvijā līdz sezonas sākumam, tādējādi radot katastrofālu situāciju graudu transportēšanā.

Zemnieku saeima ir lauksaimnieku organizācija, kas dibināta 1999.gadā. Biedrības pamatdarbība ir biedru interešu pārstāvēšana, lauksaimniekiem labvēlīgas politikas veidošana, biedru informēšana un izglītošana. Zemnieku saeimas biedri ir gandrīz 900 mazas un lielas saimniecības no visas Latvijas. Biedrības biedri apsaimnieko vairāk nekā 500 000 hektāru lauksaimniecībā izmantojamās zemes un saimniecībās nodrošina darbu vairāk nekā 4 000 darbinieku.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas