Latvijas dzelzceļa (LDz) pašreizējai vadībai nevar uzticēties, tā neizprot Eiropas Komisijas regulas brīvam tirgum. Jo vairāk – pastāv aizdomas par korupciju un shēmošanu uzņēmumā, tā preses konferencē otrdien, 7.maijā, sacījis satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Bargākā kritika par «necaurspīdīgām darbībām» izteikta VAS Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājam un prezidentam Edvīnam Bērziņam, valdes loceklim un viceprezidentam Aivaram Strakšam un valdes loceklim, viceprezidentam Ainim Stūrmanim.
«Tikos ar LDz vadību un dalījos savos iespaidos par uzņēmuma darbību. Sākot darbu ministrijā, teicu, ka mēs izvērtēsim visus uzņēmumus, darbu labas korporatīvās pārvaldības principu ievērošanā, lai novērstu dažāda veida shēmošanu, koruptīvus darījumus nozarē, kas šeit vēsturiski bijusi. Un attiecīgi, veicot izvērtējumu, šodien informēju LDz vadību, ka
vairāku apstākļu ietekmē es LDz vadībai nevaru uzticēties,» sacījis Linkaits.
Skaidrojot iemeslus, ministrs turpina: «Pirmkārt, tādēļ, ka nozare pašlaik tiek atvērta brīvam tirgum. Mēs runājam par nozares neregulāciju, un tai pašā laikā Konkurences padome ir ierosinājusi lietu par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, tirgus kropļošanu, kas valstij draud ar finansiālām sekām.
Un sajūta ir tāda, ka LDz valde īsti neizprot pašreizējās Eiropas Komisijas un ES regulu prasības attiecībā uz tirgus atvēršanu brīvai konkurencei.»
Otrs aspekts ir potenciāla korupcija un shēmošana nozarē. «Esam apkopojuši info un iesnieguši to Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) 25.aprīlī. Ministrija nav izmeklēšanas iestāde, tāpēc paļaujos, ka izmeklējošās struktūras izdarīs savu darbu un izdarīs secinājumus,» teic Linkaits.
Pirmais ministra priekšstats ir tāds, ka daudzas lietas augstākajā līmenī tiek darītas necaurspīdīgi, dodot iespēju dažāda veida shēmām un koruptīvām darbībām. «Tāpat arī, ja runājam par nesaimniecisku rīcību ar mantu, par dažāda veida reklāmas un mārketinga līgumiem, kur LDz padome vēl ir pasūtījusi auditu, arī tas, manā ieskatā, liecina, ka valde nav rīkojusies kā rūpīgs saimnieks.»
Uz jautājumu, kas satiksmes ministram radījis aizdomas par korupīviem darījumiem LDz, ministrs norāda, ka, izvērtējot pašreizējās valdes darbību, viņš tikās gan ar nozares spēlētājiem, gan ar visiem interesentiem, gan analizēja to dokumentālo bāzi, kas ir ministrijas rīcībā. «Visi šie materiāli ir nodoti attiecīgām iestādēm.»
Pašlaik ministrs negribot iegrimt detaļās, par kādiem konkrēti koruptīvajiem darījumiem ir aizdomas. Viņš tikai norāda, ka tie ir atdalīti no reklāmas līgumiem. Linkaits pauž, ka darījumu summa vēl tiek precizēta, bet «runa ir par ļoti lielām summām».
Ministrs arī uzsver, ka liels uzsvars uz reklāmas līgumiem ir bijis divās pilsētās bāzētam saņēmēju skaitam – Ventspilī un Dobelē.
Loģiski nevarot izskaidrot, kāpēc tieši šīs pilsētas būtu tik daudz jāsponsorē, jo fakti neliecinot par to, ka tieši šajās pilsētās atrastos lielākais LDz klientu skaits. «Līdz ar to daudzi reklāmas un mārketinga līgumi, mūsuprāt, nav saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību.»
Uz žurnālistu jautājumu, vai darījumi varētu būt saistīti ar Aivaru Lembergu un Uldi Auguli, satiksmes ministrs tikai norāda: «Es ceru, ka mēs audita rezultātā uzzināsim darījumu motivāciju.»
Tāpat viņš atzīst, ka runa ir par pašlaik notiekošu shēmošanas procesu un nesenā pagātnē notikušiem darījumiem.
Linkaits, pamatojot savu aicinājumu LDz padomei atlaist LDz valdes locekļus, pauž: «Man būtu grūti sastrādāties ar uzņēmuma valdi, īstenojot tos valdības rīcības plānā noteiktos uzdevumus, kas attiecas uz dzelzceļa nozari. Bet, protams, ka tas ir padomes kompetencē esošs lēmums – paturēt vai atlaist pašreizējo LDz valdi.»
Tuvākās nedēļas laikā padomes sēdē tiks izvērtēta iepriekš minēto kungu palikšana amatos.
Viss teiktais gan neattiecoties uz valdes locekli Ēriku Šmukstu, kurš, pēc ministra teiktā, tiek raksturots kā savas nozares patriots un profesionālis. «Viņa jomā neko kritizējamu neesam atraduši, līdz ar to man ir liela uzticība viņam arī turpināt darba pienākumus.»
Jau vēstīts, ka Bērziņš kopš 2011.gada ir LDz valdes loceklis, bet kopš 2016.gada – valdes priekšsēdētājs. Viņa pilnvaru termiņš LDz ir līdz 2021.gada 24.februārim. Viņš patlaban ir arī RB Rail padomes priekšsēdētāja vietnieks.
Strakšas ir LDz valdes loceklis kopš 2005.gada un viņa pilnvaru termiņš noslēdzas 2022.gada 28.augustā. Šmuksts ir LDz valdē kopš 2008.gada un viņa pilnvaru termiņš noslēdzas 2022.gada 1.decembrī. Savukārt Stūrmanis LDz valdes loceklis ir kopš 2016.gada un viņa pilnvaru termiņš ir līdz 2021.gada 17.jūlijam.
Vecos padomiskos oligargus un viņu pielīdējus vajag izkorķēt no visām siltām vietiņām. Tagad sākas jauni laiki.
Tiešām prieks par JKP drosmi un vēlmi attīrīt LDZ no Lemberga ielikteņiem.