Ventspils brīvostas darbību nekavējoties jānodala no ASV sankciju sarakstā minēto personu un uzņēmumu ietekmes, intervijā Latvijas Radio norāda satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Viņš uzsver, ka Ventspils brīvostas pārvalde pārvalda otru lielāko ostu Latvijā – kravu apgrozījums Ventspils ostā ir apmēram 20 miljoni tonnu gadā un tajā strādā vairāk nekā 2 000 darbinieku.
«Faktiski Ventspils osta ir mūsu tranzīta sistēmas viens no pamatelementiem, tāpēc jebkādas darbības, kas varētu kaitēt tranzīta plūsmai un arī uzņēmumiem, kas strādā Ventspils ostā un nav saistīti ar [ no pienākumiem atstādināto Ventspils mēru Aivaru] Lembergu, mums būtu jāmēģina novērts vai vismaz mazināt,» teic satiksmes ministrs.
Viņš arī atzīmē, ka saistībā ar ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) lēmumu varētu būt traucēti norēķini par brīvostas pakalpojumiem.
«Mums ir jāgarantē, lai uzņēmumi varētu darboties brīvostas teritorijā – gan industriālajā zonā, gan arī sniegt kravu un pasažieru pārvadājumus. Tāpēc šodienas valdības sēdē piedāvāsim vairākus variantus, kā mazināt Lemberga kunga ietekmi uz Ventspils ostu, kādā veidā nodalīt Ventspils ostas struktūru no jebkādas sankcijā minēto personu ietekmes,» pauž satiksmes ministrs.
Lasiet arī: ASV iekļauj Lembergu «melnajā sarakstā»
Pēc viņa teiktā, ir vairāki varianti, kā rīkoties. «Satiksmes ministrijas juristi vēl strādā pie detaļām, kā īsti mēs virzīsimies uz priekšu, bet galvenais ir nodalīt Ventspils brīvostas darbību no tām fiziskām un juridiskām personām un to ietekmes, kuras ir minētas ASV sankciju lēmumā,» saka Linkaits.
Tāpat viņš vēsta, ka ministrija otrdien, 10.decembrī, aicinās valsts kapitālsabiedrības, kas ir biedri Latvijas Tranzīta biznesa asociācijā, atstāt šo asociāciju, lai nekādas tiešas vai netiešas sekas nevarētu ietekmē valsts uzņēmumu darbu.
«Šajā brīdī svarīgākais ir ātrs un skaidrs lēmums jebkādā veidā norobežoties un nodalīties no šīm te minētajām personām un struktūrām,» teic Linkaits.
Latvijas Tranzīta biznesa asociācijā, pēc asociācijas mājaslapā publiskotās informācijas, ir VAS Starptautiskā lidosta Rīga, VAS Latvijas dzelzceļš, AS Baltijas ekspresis, AS Baltijas tranzīta serviss, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, Ventspils brīvostas pārvalde, Rīgas brīvostas pārvalde, SIA Ventamonjaks serviss, AS Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca, SIA Rīgas centrālais termināls, SIA Avelon Capital, SIA Skonto-Metāls, AS B.L.B. Baltijas termināls, SIA Riga Bulk Terminal, SIA Ventall Termināls, SIA VK ekspedīcija, SIA KS Terminal, SIA Alpha Osta, SIA VK Tranzīts, SIA BIO-VENTA, SIA Naftimpeks, Rīgas menedžeru skola, SIA LSEZ DG Termināls, SIA LDZ Loģistika, AS SRR, SIA Riga fertilizer terminal, LSEZ SIA Ekers Stividors LP, SIA ESK sistēmas, SIA Belam-Rīga un SIA Euro Rail Cargo.
Jau vēstīts, ka OFAC pirmdien, 9.decembrī, balstoties uz tā dēvēto Magņitska likumu, par korupciju noteicis sankcijas virknei personu un viņu organizāciju Eiropā, Āzijā un Latīņamerikā, tostarp pret Lembergu (Latvijai un Ventspilij).
OFAC izdevusi Globālo Magņitska vispārējo licenci nr.1, kas nosaka, ka 30 dienu laikā ir jāpārtrauc sadarbība ar sankciju sarakstā iekļautajiem – Lembergu, Ventspils Brīvostas pārvaldi, Ventspils Attīstības aģentūru, Biznesa attīstības asociāciju un Latvijas Tranzīta biznesa asociāciju.
Saskaņā ar noteiktajām sankcijām tiek bloķēti visi Lemberga un augstāk minēto struktūru īpašumi, daļas īpašumos un tieši vai netieši individuāli vai ar citu personu starpniecību piederošās struktūras, kurās viņu daļa ir virs 50%, kas atrodas ASV vai atrodas ASV personu īpašumā vai kontrolē, un par tām jāziņo OFAC.
Lembergs uzskata, ka pret viņu ASV vērstās sankcijas ietekmi neatstās. Viņš teic, ka ar OFAC lēmumu ir «ļoti pavirši» iepazinies un no atzinuma sapratis, ka tagad pasludināts «par diktatoru, kurš Latvijas cietumos ieslodzījis nevainīgus cilvēkus».