Lai gan tranzīta joma ir viena no pelnošākajām valstī, kas nodrošina darbavietas vairākiem tūkstošiem cilvēku, un no tās nodokļos tiek samaksāti vairāki miljoni gadā, mūsu premjerministrs Krišjānis Kariņš uzskata, ka vēlme attīstīt tranzītu ir «novecojusi domāšana, kas valsti ilgstoši atturējusi [no attīstības]».
BNN rīcībā nonākusi informācija, ka Ministru prezidents, runājot par tranzīta jomas nozīmīgumu Latvijā, sacījis: «Jūs runājāt par to, kas, manuprāt, mūsu valsti ir atturējis attīstībā kādus 10–15 gadus.»
Viņš uzskata, ka tā ir «novecojusi doma, ka tranzīts – tilts starp Austrumiem un Rietumiem – mūs glābs». Caur Latviju tiek vestas visdažādākās kravas – naftas produkti, akmeņogles, minerāli, minerālvielas u.c. Kravas galvenokārt nāk no Krievijas un Baltkrievijas, kurām nav tādas piekļuves pie jūras kā mums. Kariņš uzskata, ka kravu apjoms, kas iet caur ostām, padara bagātus tikai atsevišķus indivīdus, bet valsti kopumā – nē.
Jāuzsver, ka tranzīta joma nodrošina darbavietas tūkstošiem tautiešu, jo šajā nozarē ir nepieciešami visdažādākie ostu darbinieki, dzelzceļa darbinieki, krāvēji, operatori, tehnikas vadītāji, apsardze. Par visiem valstij tiek maksāti nodokļi.
Nemaz nerunājot par to, ka tranzīta bizness ir izcils «komunikators» starp valstīm, jo biznesmeņi meklē sadarbības partnerus, tā uzlabojot starpvalstu dialogu.
Kariņš, kā liecina BNN rīcībā esošā informācija, sacījis tā: «Tranzīta domāšana – pirkt, pārdot, vest –, ka no tā mēs kļūsim bagāti… Mēs tāpēc neesam bagāti.»
«Es teikšu tieši pretēji jūsu apgalvojumam – šāda domāšana ir tas, kas mūs ilgstoši ir atturējis. Tā pretpote ir šī «viedā reindustrializācija», kas nozīmē darbavietas un algas cilvēkiem, nevis algas pāris cilvēkiem, kas spēj tādās monopolstāvoklī pelnīt uz vienkārši tranzīta rēķina.» Te būtu jautājums Kariņa kungam, kas, viņaprāt, nodrošinās darbavietas cilvēkiem, ja nebūs kravu, ko vest cauri mūsu ostām?
22.marta diskusijā Kādu ostu pārvaldības reformu vajag Latvijas ostu attīstībai: par un pret satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) arī teica:
«Bez ostām mūsu tautsaimniecība nevar eksistēt.»
Viņš norādīja, ka sabiedrībā ir jāvairo izpratne, ko nozare dod tautsaimniecībā, arī sistēmiski, ne tikai nodokļu un darbavietu ziņā.
Jau ziņots, ka valdības koalīcija apstiprinājusi Satiksmes ministrijas piedāvāto ostu reformu, kas Latvijas ostas pārveidotu par valsts kapitālsabiedrībām. Reformai iebilduši ne vien uzņēmēji, bet arī pašvaldību pārstāvji un ostu pārvaldnieki, norādot, ka nav skaidrs, kāds ir pašreizējās reformas mērķis. Tāpat uzņēmējiem ir bažas par to, ka valsts varētu iesaistīties uzņēmējdarbībā.
Vēl par šo tematu: Teju nevienam nav skaidrs mērķis Latvijas ostu reformai. Diskusija par paredzētajām izmaiņām ostu pārvaldībā