Loginova patriekšanu no Rīgas brīvostas kūrē Lembergam tuvu stāvošs uzņēmējs

Rīgas Brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs

Pēdējās dienās sašūpojies Rīgas brīvostas pārvaldnieka Leonīda Loginova krēsls, Krievu salas potenciālajiem nomniekiem – stividorkompānijai Riga Coal Terminal – vēstulē valdībai norādot, ka Krievu salas projekta neveiksmīgas īstenošanas dēļ Rīgas brīvosta var zaudēt pusi kravu un Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus teju 100 miljonu eiro apmērā.

Valdībai adresētajā vēstulē, kuru parakstījis uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Raivis Veckāgans, norādīts, ka salas līdzšinējā infrastruktūras izbūve pierādījusi, ka projekts tiek realizēts aplami un bezjēdzīgi, riskējot zaudēt ES fondu piešķirtos līdzekļus un kravas Rīgas ostā.

Jāpiebilst, ka Veckāgans ir tuvu stāvoša persona smagos noziegumos apsūdzētajam Ventspils mēram Aivaram Lembergam. Tā, piemēram, viņš iepriekš bijis amatos dažādos ar Lembergu saistītos uzņēmumos – viņa bērniem pastarpināti piederošajā biodegvielas ražotājā Bio-Venta un a/s Latvijas kuģniecība laikā, kad to kontrolēja oligarhs. Līdz ar to loģisks ir jautājums, ko Loginovs ir «nodarījis» Lembergam, ka pēdējais, izmantojot sev tuvu stāvošu personu, šobrīd mēģina panākt viņa atstādināšanu no amata Rīgas brīvostā.

Riga Coal Terminal vēstulē valdībai norāda, ka osta nav izpildījusi iepriekš parakstītajā līgumā uzliktās saistības izbūvēt un nodot ekspluatācijā ostas termināli ar atbilstošu infrastruktūru, lai varētu realizēt biznesa plānā ietvertās kravu operācijas. Vairāk nekā septiņus ar pusi gadu no pārvaldes neesot saņemts neviens darbu pieņemšanas un nodošanas akts par posmu darbu izpildi. Osta esot vienpusēji noteikusi izbūvējamos objektus un infrastruktūru. Tāpat uzņēmuma pārstāvji nav pielaisti pie jebkādiem būvniecības tehniskās uzraudzības pasākumiem, tiem bijusi liegta pieeja nomas objektam Krievu salā.

Kā zināms, lai Krievu salas vērienīgo projektu varētu pabeigt laikā, Rīgas ostai jāpanāk vienošanās ar stividorkompānijām Rīgas Centrālais termināls (RCT) un Strek, kurām līdz 2016.gada decembrim ir jāpārceļ kravu apkalpošana no Rīgas centra uz Krievu salu.

Jāatzīmē, ka par RCT vienīgo kapitāldaļu turētāju 2007.gadā kļuva SIA Rīgas Tirdzniecības osta (RTO), kas, kā ir pārliecināti izmeklētāji, caur starpniekfirmām slēpti pieder trīs Latvijas oligarhiem – Aināram Šleseram, Andrim Šķēlem un Aivaram Lembergam.

Lēmumu par ostas pārcelšanu no pilsētas centra uz Krievu salu Rīgas domes deputāti pieņēma 2009.gada vasarā. 2012.gadā par uzvarētāju infrastruktūras attīstības konkursā tika izvēlēta pilnsabiedrība BMGS S, kas projektu piedāvājusi realizēt par 88,71 miljonu latu (126,22 miljoniem eiro).

Projekta gaitā Daugavas akvatorijā paredzēts izbūvēt četras multifunkcionālas beramkravu piestātnes ar kopējo garumu 1 180 metri. Ar uzņēmējiem slēgtajā līgumā gan osta savulaik solījusi būvēt astoņas piestātnes.

Atsaucoties uz Veckāgana vēstuli, valsts ieceltie ostas valdes locekļi lūguši sasaukt ārkārtas valdes sēdi, lai lemtu par Loginova atbrīvošanu. Ostas valdei trešdien lēmums par ostas pārvaldnieka Leonīda Loginova atbrīvošanu būtu jāpieņem solidāri, otrdien, 9.septembrī, norādīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Viņš gan atzina, ka nav runājis ar ostas valdes pārstāvjiem no pašvaldības puses, un nav informēts par to, kā pašvaldības pārstāvji balsos.

Ministrs uzsvēra, ka osta ilgstoši nevar noslēgt līgumus ar stividoriem par Krievu salas infrastruktūras izmantošanu, turklāt ar vienu no tiem osta pat nav uzsākusi sarunas. Stividoriem no 2017.gada jāaiziet no Andrejsalas, kur patlaban tiek krautas kravas, un, ja Krievu salā tās nevarēs turpināt kraut, 50% kravu tikšot zaudēti. Līdz ar to trešdienas lēmums, pēc ministra teiktā, būs būtiska izšķiršanās.

Tikmēr Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks norādījis, ka iesniegumu ar pieprasījumu par Loginova atstādināšanu viņš esot saņēmis divas nedēļas pēc tam, kad kopā ar satiksmes ministru apsekoja Krievu salas projekta darbu norisi, kur esot varējuši pārliecināties, ka darbi rit pēc grafika.

Ameriks sacīja, ka «diez vai divu nedēļu laikā projekta gaita varēja tā mainīties», tādēļ trešdien paredzētajā sēdē uzklausīs Satiksmes ministrijas un citus argumentus, kas varētu liecināt par Loginova neprofesionalitāti un projekta izpildes termiņu iekavēšanu. Pēc argumentu uzklausīšanās arī lems, vai Loginovu jāatstādina. Ameriks piebilda, ka vēlas izvairīties no jebkāda politiskā spiediena vai interesēm pirms Saeimas vēlēšanām, izslēdzot politisko spēku ietekmi uz lēmuma pieņemšanu.

Kā zināms, brīvostas valdē strādā četri valsts pārstāvji – valdes priekšsēdētāja vietniece Satiksmes ministrijas pārstāve Džineta Innusa un valdes locekļi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis Rolands Arturs Bebris, Finanšu ministrijas pārstāve Baiba Bāne un Ekonomikas ministrijas pārstāvis Ģirts Greiškalns. Vēl četri pārstāvji valdē ir Rīgas domei – valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks un valdes locekļi Ivars Jakovels, Mihails Kameņeckis un Nils Ušakovs.

Loginovs Rīgas brīvostas pārvaldnieka amatā strādā kopš 1998.gada. Mēģinājumi atbrīvot Loginovu no pārvaldnieka amata notikuši vairākkārt, bet tie nav bijuši veiksmīgi.

Ref: 102.000.102.8075

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas