Uzņēmumam Pasažieru vilciens galīgais lēmums par jauno vilcienu nomu būs jāsaskaņo ar akcionāru – Satiksmes ministriju (SM), kas nepiekritīs vilcienu iegādei, ja uzņēmums to nevar atļauties, sola satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Vairākas nedēļas vēlāk nekā plānots uzņēmums Pasažieru vilciens ir izvēlējies uzvarētāju konkursam par jaunu elektrovilcienu piegādi – saskaņā ar uzņēmuma lēmumu vilcienus piegādās Šveices uzņēmums Stadler.
Tomēr bažas par iepirkuma veiksmīgu noslēgumu jau ir izraisījušas diskusijas par to, vai uzņēmums pirkumu vispār varēs atļauties un ar to saistītā uzņēmuma valdes locekļa Aigara Štokenberga aiziešana no amata, vēsta Latvijas sabiedrisko mediju interneta ziņu portāls lsm.lv.
Jaunajiem elektrovilcieniem saskaņā ar iepirkuma nosacījumiem vajadzētu nonākt Latvijā jau aptuveni divu gadu laikā, bet jau šobrīd pār iepirkuma norisi mesta šaubu ēna, jo viens no uzņēmuma valdes locekļiem Štokenbergs atstājis amatu un paziņojis, ka Pasažieru vilcienam vienkārši var nepietikt naudas iecerētajam darījumam.
Satiksmes ministrs, kurš, paužot viedokli, vēl nezināja par pieņemto lēmumu, vienlaikus gan nepārprotami uzsvēra, ka līdzekļi vilcieniem būs jāatrod pašā uzņēmumā, un galīgā lēmuma pieņemšanu ietekmēs arī Satiksmes ministrijas vērtējums.
Viņš uzsvēra, ka pirms galīgā lēmuma pieņemšanas par līguma slēgšanu ar Stadler tas būs jāsaskaņo ar Satiksmes ministriju, un vilcieni jāpērk par tiem līdzekļiem, kas jau ir PV rīcībā, un papildu naudu no budžeta šim mērķim valdība nepiešķirs.
Nekādā gadījumā nevarētu pieļaut nopirkt to, ko šobrīd nevar atļauties, uzsvēra ministrs.
Maijā no viena no konkursa dalībniekiem, koncerna Hyundai izskanēja bažas par iepirkuma norisi, jo uzņēmumu uztrauca Pasažieru vilciena plāni iepazīties ar tehniskajām ķibelēm, kas Hyundai vilcienus vajājuši Ukrainā. Abi uzņēmumi arī ir publiski pauduši šaubas viens par otra piedāvāto līguma summu pamatotību.
Tikmēr uzņēmumā Stadler portālam BNN norāda, ka piegādās pasaules klases pasažieru vilcienus, kas nodrošinās augstu komforta un drošības līmeni pasažieriem, kā arī ekonomiskas uzturēšanas izmaksas pasūtītājam. FLIRT tipa vilcieni, pēc uzņēmuma pārstāvju domām, Latvijas gadījumā ir labākā izvēle.
Uzņēmums to pamato ar to, ka FLIRT tipa vilciens jau ir pārbaudīts un atzīts produkts – visā pasaulē pārdoti 962 šāda tipa vilcieni. FLIRT vilcieni jau tiek izmantoti Latvijas kaimiņvalstīs Somijā, Baltkrievijā un Igaunijā, kur arī ir platsliežu dzelzceļš un mainīgi laika apstākļi – siltas vasaras un aukstas ziemas. «81 FLIRT elektrovilciens jau šobrīd kursē pa platsliežu dzelzceļiem vairākās valstīs un ir pierādījis savu drošumu un kvalitāti. Piemēram, Igaunijā vilcienu pieejamības līmenis pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai nepārtraukti ir ap 99,5 %. Proti, tiem faktiski nav tādu tehnisku problēmu, kas liegtu doties reisā,» apgalvo uzņēmumā.
Tehniskā ziņā Latvijas vilcieni būs ļoti līdzīgi tiem FLIRT vilcieniem, kas jau kursē Igaunijā. Pateicoties jaunajiem vilcieniem, Igaunijā pasažieru skaits elektrovilcienos pieaudzis par 60%. Turklāt jaunie elektrovilcieni jau ļāvuši Igaunijas pasažieru pārvadātājam Elron būtiski ietaupīt, bremzēšanas laikā atgriežot enerģiju elektrotīklā. Šī ekonomija ļāva Elron palielināt reisu biežumu par 56%, saglabājot iepriekšējo izmaksu līmeni, norāda Stadler.
«Igaunijā elektrovilcienu maksimālais ātrums ir 160 km/h, bet paātrinājums – 1,2 m/s, kas ir ievērojams rādītājs šajā vilcienu segmentā. Lielais maksimālais ātrums un paātrinājums ļauj mašīnistiem atgūt laiku starp divām pieturām, pat ja vilciens ievērojami kavējas. Mašīnista kabīnei ir ergonomisks, moderns dizains, kas ievērojami uzlabo darba apstākļus, un, pateicoties mūsdienu vadības sistēmai un drošai vilcienu kontrolei, tagad vilcienu var vadīt viens cilvēks. Arī pasažieriem novērojami lieli komforta uzlabojumi, jo visi vilcieni ir apgādāti ar modernām informācijas sistēmām, gaisa kondicionētājiem, bezmaksas 4G bezvadu internetu, datoru galdiem, kontaktligzdām piezīmjdatoru vai mobilo telefonu uzlādei, videonovērošanas sistēmu un daudzfunkcionālām zonām, kas piemērotas ratiņkrēslu, bērnu ratiņu vai velosipēdu pārvadāšanai. Pasažieru brīvu un ātru kustību nodrošina platās durvis vagonu abās pusēs,» stāsta uzņēmumā.
Ref: 102.000.102.7609