Neizdodas atstādināt Rīgas brīvostas pārvaldnieku Loginovu

Rīgas brīvostas valde trešdien, 10.septembrī, tomēr neatbrīvoja no amata ostas pārvaldnieku Leonīdu Loginovu, jo par viņa atstādināšanu nobalsoja tikai četri valsts pārstāvji valdē.

Lai lēmums tiktu pieņemts, no astoņiem valdes locekļiem pieciem ir jānobalso par.

Kā zināms, pēdējās dienās sašūpojies Rīgas brīvostas pārvaldnieka Loginova krēsls, Krievu salas potenciālajiem nomniekiem – stividorkompānijai Riga Coal Terminal – vēstulē valdībai norādot, ka Krievu salas projekta neveiksmīgas īstenošanas dēļ Rīgas brīvosta var zaudēt pusi kravu un Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus teju 100 miljonu eiro apmērā.

Valdībai adresētajā vēstulē, kuru parakstījis uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Raivis Veckāgans, norādīts, ka salas līdzšinējā infrastruktūras izbūve pierādījusi, ka projekts tiek realizēts aplami un bezjēdzīgi, riskējot zaudēt ES fondu piešķirtos līdzekļus un kravas Rīgas ostā.

Jāpiebilst, ka Veckāgans ir tuvu stāvoša persona smagos noziegumos apsūdzētajam Ventspils mēram Aivaram Lembergam. Tā, piemēram, viņš iepriekš bijis amatos dažādos ar Lembergu saistītos uzņēmumos – viņa bērniem pastarpināti piederošajā biodegvielas ražotājā Bio-Venta un a/s Latvijas kuģniecība laikā, kad to kontrolēja oligarhs. Līdz ar to loģisks ir jautājums, ko Loginovs ir «nodarījis» Lembergam, ka pēdējais, izmantojot sev tuvu stāvošu personu, šobrīd mēģina panākt viņa atstādināšanu no amata Rīgas brīvostā.

Valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks skaidroja, ka šodien viņš nav guvis pārliecību, ka trīs nedēļas pirms vēlēšanām un trīs nedēļas pēc tam, kad satiksmes ministrs Anrijs Matīss bija Krievu salā, pārvaldnieks būtu jāatstādina un ka tas stimulētu stividoru pārcelšanu uz Krievu salu. Politiski spēlēties ar tik ekonomikai nozīmīgu uzņēmumu esot neprāts. Viens no stividoriem Strek esot parakstījis visus dokumentus un ir gatavs pārcelties uz Krievu salu. Ar otro stividru – Rīgas centrālo termināli (RCT) – vienošanās esot jāpanāk līdz 30.septembrim.

Jāatzīmē, ka par RCT vienīgo kapitāldaļu turētāju 2007.gadā kļuva SIA Rīgas Tirdzniecības osta (RTO), kas, kā ir pārliecināti izmeklētāji, caur starpniekfirmām slēpti pieder trīs Latvijas oligarhiem – Aināram Šleseram, Andrim Šķēlem un Aivaram Lembergam.

Viņš norādīja – ja vienošanās līdz 30.septembrim ar stividoru netiks panākta, tad ieslēdzas plāns B – iedzīvotāju intereses būs prioritāte attiecībā pret kravu pārkraušanu. “Tad tiks veiktas visas darbības, lai Rīgas centrā netiktu pārkrautas kravas. Kravas nepieder nevienam, tas nozīmē, ka Krievu sala būs tā, kur tiks veiktas kravu funkcijas. Paliek vien jautājums, kurš tās kraus,” atzina Ameriks. Ostas izstrādātajā rīcības plānā, kas ir aģentūras LETA rīcībā, Krievu salas projekta mērķu sasniegšanai paredzēts, ka uzreiz pēc Saeimas vēlēšanām ap 6.oktobri neveiksmīgu sarunu variantā paredzēts informēt Rīgas centrālo termināli par kravas kuģošanas tiesību iespējamo ierobežošanu. Plānā gan piebilsts, ka vēl tikšot izvērtēta šādu ierobežojumu tiesiskā pamatotība un nepieciešamība.

Iepriekš Ameriks norādījis, ka iesniegumu ar pieprasījumu par Loginova atstādināšanu viņš esot saņēmis divas nedēļas pēc tam, kad kopā ar satiksmes ministru apsekoja Krievu salas projekta darbu norisi, kur esot varējuši pārliecināties, ka darbi rit pēc grafika.

Ameriks sacīja, ka «diez vai divu nedēļu laikā projekta gaita varēja tā mainīties», tādēļ trešdien paredzētajā sēdē uzklausīs Satiksmes ministrijas un citus argumentus, kas varētu liecināt par Loginova neprofesionalitāti un projekta izpildes termiņu iekavēšanu. Ameriks piebilda, ka vēlas izvairīties no jebkāda politiskā spiediena vai interesēm pirms Saeimas vēlēšanām, izslēdzot politisko spēku ietekmi uz lēmuma pieņemšanu.

Tikmēr pēc trešdienas valdes sēdes Satiksmes ministrijas pārstāve Brīvostas valdē Džineta Innusa iesniegusi atlūgumu Satiksmes ministrijā un Ministru kabinetā.

Satiksmes ministrija portālu BNN informē, ka aicinās tiesībsargājošās iestādes vērtēt Rīgas Brīvostas valdes locekļu personīgo atbildību. „Pašreizējā situācijā apdraudēta ir gan Krievu salas projekta veiksmīga realizācija, gan līdz ar to arī puse pārkrauto kravu apjoma Rīgas Brīvostā. Krievu salas projekts tiek realizēts ostas attīstības un Rīgas un Latvijas iedzīvotāju interesēs. Tā kavēšanās ir pretēja valsts un pilsētas interesēm,” norāda ministrijā.

BNN jau rakstīja, ka Riga Coal Terminal vēstulē valdībai norāda, ka osta nav izpildījusi iepriekš parakstītajā līgumā uzliktās saistības izbūvēt un nodot ekspluatācijā ostas termināli ar atbilstošu infrastruktūru, lai varētu realizēt biznesa plānā ietvertās kravu operācijas. Vairāk nekā septiņus ar pusi gadu no pārvaldes neesot saņemts neviens darbu pieņemšanas un nodošanas akts par posmu darbu izpildi. Osta esot vienpusēji noteikusi izbūvējamos objektus un infrastruktūru. Tāpat uzņēmuma pārstāvji nav pielaisti pie jebkādiem būvniecības tehniskās uzraudzības pasākumiem, tiem bijusi liegta pieeja nomas objektam Krievu salā.

Kā zināms, lai Krievu salas vērienīgo projektu varētu pabeigt laikā, Rīgas ostai jāpanāk vienošanās ar stividorkompānijām Rīgas Centrālais termināls (RCT) un Strek, kurām līdz 2016.gada decembrim ir jāpārceļ kravu apkalpošana no Rīgas centra uz Krievu salu.

Lēmumu par ostas pārcelšanu no pilsētas centra uz Krievu salu Rīgas domes deputāti pieņēma 2009.gada vasarā. 2012.gadā par uzvarētāju infrastruktūras attīstības konkursā tika izvēlēta pilnsabiedrība BMGS S, kas projektu piedāvājusi realizēt par 88,71 miljonu latu (126,22 miljoniem eiro).

Projekta gaitā Daugavas akvatorijā paredzēts izbūvēt četras multifunkcionālas beramkravu piestātnes ar kopējo garumu 1 180 metri. Ar uzņēmējiem slēgtajā līgumā gan osta savulaik solījusi būvēt astoņas piestātnes.

Kā zināms, brīvostas valdē strādā četri valsts pārstāvji – valdes priekšsēdētāja vietniece Satiksmes ministrijas pārstāve Džineta Innusa un valdes locekļi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis Rolands Arturs Bebris, Finanšu ministrijas pārstāve Baiba Bāne un Ekonomikas ministrijas pārstāvis Ģirts Greiškalns. Vēl četri pārstāvji valdē ir Rīgas domei – valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks un valdes locekļi Ivars Jakovels, Mihails Kameņeckis un Nils Ušakovs.

Loginovs Rīgas brīvostas pārvaldnieka amatā strādā kopš 1998.gada. Mēģinājumi atbrīvot Loginovu no pārvaldnieka amata notikuši vairākkārt, bet tie nav bijuši veiksmīgi.

Ref: 102.000.102.8085

 

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas