Pirms gadu mijas valsts uzņēmums Latvijas valsts ceļi nolēma, ka turpmākos trīs gadus ar ceļu tehnisko aprīkošanu nodarbosies SIA Reck. Tā piedāvātā līguma cena ir astoņi ar pusi miljonu eiro un tā divarpus reizes pārsniedz summu, kādu bija plānots šim pakalpojumam tērēt jeb 3 600 000 eiro. Otru pretendentu, SIA Fima, kas piedāvāja daudz zemāku cenu, noraidīja, vēstīts raidījumā Nekā personīga.
Raidījumā noskaidrots, ka pretendentam esot trūkusi pieredze, lai gan tieši ar šīs firmas apakšuzņēmumu SIA Kemek Engeneering valsts ceļi bija sadarbojušies 12 gadus.
Vienlaikus minēts, ka Latvijas valsts ceļi nu jau 12 gadus ierīko satiksmes uzskaites punktus. Tie kontrolē, cik un kādas kravas mašīnas brauc pa ceļu, pāri braucošās mašīnas nosver.
Kopš 2005.gada konkursos par šo punktu ierīkošanu uzvarējis uzņēmums Kemek. Darbības joma ir ļoti specifiska un konkurentu nebija. 2016.gadā situācijā mainījās, kad Latvijas valsts ceļi izsludināja konkursu punkta aprīkošanai uz Tīnūžu šošejas, norāda raidījumā.
SIA Kemek Engeneering valdes priekšsēdētājs Elmārs Pētersons raidījumam komentē: «Bijām vienīgie, kas iesniedza piedāvājumu, bet saņēmām no Latvijas valsts ceļiem atteikumu atdzīt mūs par uzvarētājiem, ka it kā konkursa nolikums bija tāds, kas liedza konkursā piedalīties citām kompānijām. Viņu pašu uzrakstītā nolikuma dēļ? Jā, viņu pašu uzrakstītā nolikuma dēļ, tieši tā.»
Nekā personīga noskaidroja, ka tad uzņēmumā Kemek vērsās Zaļo un Zemnieku savienības (ZZS) politiķis, bijušais Kandavas domes priekšsēdētājs Rolands Bārenis. Viņš bija kļuvis par konkurējošās firmas SIA Reck konsultantu. Izteica pārliecību, ka bez Reck virsvadības firmai Kemek valsts pasūtījumos neveikšoties.
Pētersons paudis neizpratni: «Ko viņš gribēja? Viņš gribēja uzzināt sīkāk, ar ko mēs nodarbojamies, informēja, ka tas, ar ko mēs nodarbojamies, interesēja viņu un lika saprast, ka, lai cik ilgi mēs piedalītos konkursā, konkursi tiks noraidīti un konkursā uzvarēs tikai SIA Reck.»
Uzņēmums Reck raidījumam Nekā personīga atzīst, ka pie viņiem Bārenis strādā, viņš arī esot runājis ar konkurentiem no Kemek, tomēr neesot apgalvojis, kas konkursā uzvarēs.
SIA Reck pārstāve Iveta Dzērve raidījumam atbildējusi rakstiski: «Rolands Bārenis ir Reck projektu vadītājs. Kemek ir viens no daudziem apakšuzņēmējiem, kurš savulaik piedāvājis Reck savu sadarbību dažādu projektu ietvaros. Kā jau jebkura apakšuzņēmēja piedāvājumi, arī Kemek piedāvājumi katru reizi tiek izvērtēti, ņemot vērā cenas un kvalitātes attiecības.»
Uzņēmums Kemek sadarbībai piekritis. Reck par pamatu savam konkursa pieteikumam ņēmis Kemek 38 000 eiro vērto piedāvājumu, palielinājis to par 3 000 eiro un konkursu par Tīnūžu punkta aprīkojumu uzvarējis.
Pētersons arī bildis, ka SIA Reck uzvarēja konkursā par cenu, kas bija lielāka par cenu, ko piedāvājis viņa pārstāvētais uzņēmums.
Pērnā gada sākumā Latvijas valsts ceļi izsludināja konkursu par visu Latvijas autoceļu elektrifikāciju. Prasīja ierīkot ne tikai automašīnu svēršanas un uzskaites punktus, bet arī luksoforus, apgaismojuma stabus, meteostacijas, ātruma indikatorus un citas iekārtas. Šajā konkursā Kemek nolēma ar Reck vairs nesadarboties, bet startēt kā Lietuvas uzņēmuma Fima apakšuzņēmums. Fimas piedāvātā cena bija 3 380 700 eiro, kas ir par 220 000 mazāk, nekā Latvijas valsts ceļi šim iepirkumam bija plānojuši (3 600 000 eiro). Tomēr valsts ceļi Fimu no dalības konkursā izslēdza.
Pētersons raidījumam Nekā personīga stāstījis arī to, ka rezultātā SIA Fima tika diskvalificēta dēļ pieredzes, kas trūkst tieši kompānijai Kemek Engeneering. Pretenzijas vērstas attiecībā uz uzstādītām iekārtām, kā arī pieredzi darbam ar uzstādītām iekārtām«Kaut gan tādas iekārtās jau 20 gadus mēs Latvijas valsts ceļiem esam uzstādījuši,» neizpratnē Pētersons.
No konkursa komisijas sēžu protokoliem Nekā personīga atklāj, ka Kemek neesot varējis uzrādīt pieredzi darbam ar specifiskām svēršanas iekārtām. Kemek apgalvo, ka Latvijā tādu iekārtu nemaz neesot un nolikums ļaujot uzrādīt analoģiskas ierīces.
Jānorāda, ka komisija par uzvarētāju šajā konkursā atzina SIA Reck. Tā piedāvātā cena sākotnēji bija deviņi miljoni, bet komisija secināja, ka firma kļūdījusies aprēķinos un ļāva Reck samazināt cenu līdz astoņarpus miljoniem (8 529 380 eiro).
Derējusi arī Reck uzrādītā pieredze – uzstādītie svari robežpunktos. Komisiju nav mulsinājis tas, ka šo svaru uzstādītājs ir Kemek, kurš pieredzes trūkuma dēļ diskvalificēts. Dažas dienas pirms Ziemassvētkiem komisijas lēmumu apstiprināja Latvijas valsts ceļu valdes loceklis Edgars Strods.
VAS Latvijas valsts ceļi valdes loceklis Stords komentē: «Rezultāts ir paziņots, bet viņš ir apstrīdēts.»
NP: «Bet kādēļ jūs paziņojāt šādu rezultātu?»
Strods: «Tāpēc, ka iepirkumu komisija izvēlēja pretendentus un lētākais pretendents neatbilda kvalifikācijas prasībām.»
NP: «Lētākais pretendents gan saka, ka tieši otrs nav atbildis kvalifikācijas prasībām, jo viņam ir lielākā pieredze, 20 gadu pieredze šādos iepirkumos esot.»
Strods: «Nu tas jājautā iepirkumu komisijai, kāpēc viņi tā izvērtēja.»
NP: «Vai nemulsināja iepirkumu komisiju un Jūs, kā gala parakstītāju, tas, ka ir par pieciem miljoniem dārgāks, nekā budžetā paredzēts finansējums?»
Strods: «Protams, šis skaitlis ir diezgan ievērojams. Ja es nemaldos, tad ir tā, ka tika izvērtētas arī šīs otras cenas, tika pieaicināti eksperti, kas konstatēja, ka cenas ir atbilstošas tirgus situācijai.»
Situācija, ka pretendents iesniedz piedāvājumu, kura cena divarpus reizes pārsniedz plānoto, ir ārkārtēja un nav bieži sastopama iepirkumos, stāsta Iepirkumu uzraudzības biroja vadītāja Dace Gaile.
Gaile raidījumam atzīmē, ka pasūtītājam tas varētu būt ļoti būtisks iemesls iepirkuma pārtraukšanai.
Tomēr Latvijas valsts ceļi izvēlējās nevis iepirkumu pārtraukt, bet algot ekspertu. Tika piesaistīts Rīgas domes uzņēmuma Rīgas gaisma speciālists Edmunds Krēsle. Viņš divu nedēļu laikā sagatavojis analīzi, ka Reck iesniegtais astoņarpus miljonu eiro vērtais piedāvājums atbilst tirgus situācijai.
Vienlaikus izrādījies, ka Reck apakšuzņēmējam SIA Interum Technologies ir nodokļu parāds, kas liedz saņemt valsts pasūtījumu. Arī šis apstāklis Latvijas valsts ceļiem nebija šķērslis vienoties ar Reck. Tam ļāva apakšuzņēmēju nomainīt.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis, runājot par to, kā viņš vērtē šādu rezultātu, min: «Nu, ieplānotā budžeta ietvaros tam būtu jābūt. Tiešām neesmu lietas kursā par to, ka būtu dārgāks.»
Savukārt Lietuvas uzņēmums Fima uzskata, ka Latvijas valsts ceļi rīkojušies diskriminējoši un iesniedzis sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā. Jānorāda, ka kamēr tas nav izskatīts, iepirkums ir apturēts.
SIA Fima tehniskais direktors Aleksandrs Grebežs Nekā personīga teicis: «Esam iesnieguši sūdzību tāpēc, ka uzskatām, ka mūs diskvalificēja konkursā nepamatoti un uzskatām, ka mūsu pieredze ir pierādīta.»
Nekā personīga arī noskaidrojis, ka uzņēmums Reck ir īsts valsts konkursu veiksmes stāsts. Pirms pusotra gada tam izdevies uzvarēt CSDD konkursā par radaru uzstādīšanu ar piedāvājumu, kas bija par trim miljoniem dārgāks, nekā otram pretendentam.
Ar policiju Reck ir 600 000 eiro līgums par radaru datu pārraidi. Uzņēmums par divarpus miljoniem uzstādīs elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas. Reck ir arī viena no trim firmām apvienībā, kas uzvarējusi 110 miljonu sarunu procedūrā par Kurzemes loka elektropārvades līniju pārbūvi. Paredzēts, ka šajā iepirkumā luksoforus uz ceļiem uzstādīs Reck apakšuzņēmums Moduls Interjers.
Pēc Nekā personīga intereses Satiksmes ministrija piektdien, 5.janvārī, izplatījusi paziņojumu, ka 8,5 miljoni ir Latvijas valsts ceļu konkursā akceptētā paredzētā maksimālā cena, kas varot arī samazināties.
Ref: 225.000.103.2031