Tranzīta nozarē Latvijai ir jāmeklē pilnīgi jauni virzieni – Jaunais Zīda ceļš, Āzijas, Ķīnas virziens, meklējot partnerus Baltkrievijā, Vācijā, Rietumeiropā, Skandināvijā. Tranzīta organizācijai ir radikāli jāmainās, jāmeklē pavisam jaunas pieejas, uzskata ekonomists Uldis Osis.
«Lietuvieši tranzītā šobrīd ir aktīvāki, mēs esam aizkavējušies, taču nevarētu teikt, ka esam tik ļoti pasīvi, ka neko nedarām. Daudzas lietas notiek, ir izveidotas pilnīgi jaunas kompānijas, piemēram, LDZ Loģistika, kuras galvenais uzdevums ir ne tik daudz meklēt kravas, kā agrāk to definējām, bet attīstīt pakalpojumu paketi,» intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam Rīta panorāma uzsver ekonomists.
Vaicāts, kāpēc iepaliekam lietuviešiem tranzīta jomā, Osis norāda, ka tā «ir tā pati vecā vaina – ilga domāšana tāpēc, ka negribas pārāk straujas pārmaiņas. Mums, latviešiem, raksturīgi ir nemīlēt sadarboties, bet bez komandas te neko nevar izdarīt.»
Jautāts, vai neriskējam palikt ārpus Jaunā Zīda ceļa, ekonomists uzsver, ka «tas ir atkarīgs tikai no mums pašiem, no mūsu aktivitātes, iniciatīvas, enerģijas. Mēs varam palikt un varam arī nepalikt. Par vēlu vēl nekas nav, bet ir pēdējais laiks sākt aktīvi darboties gan.»
«Politiķiem vispirms profesionāļiem un ekspertiem ir jāpiedāvā, ko tad mēs darīsim. Tas pašlaik notiek, kā tas tālāk ies, skatīsimies,» teic ekonomists.
Savukārt vaicāts, vai Latvija vispār ir gatava attīstīt savu tautsaimniecību pēc 2020.gada, un vai tai nedraud iekrišana dziļā bedrē, ja netiks atrastas alternatīvas, ekonomists pauž uzskatu, ka «mums ir tā – kamēr mēs kārtīgi nedabūsim pa degunu ar kādām problēmām, tikmēr nesāksim domāt. Kad sāksim sajust, ka esam piespiesti pie sienas un kaut kas ir jādara, tad arī sāks kaut ko domāt un darīt. Es neticu, ka ātrāk par 2020.gadu kaut kas nozīmīgs notiks.»
Kā zināms, arī Krievija no 2018.gada plāno savas kravas no Latvijas pārvirzīt uz savas valsts ostām.
BNN jau rakstīja – kamēr nozares speciālisti, uzņēmēji, Pasaules banka, Ārlietu ministrijas padomniece brīdina Latvijas valdību par steidzami nepieciešamiem stratēģiskiem uzlabojumiem tranzītbiznesā un raksturo esošo situāciju nozarē, īpaši kravas kritumu, kā dramatisku, Latvijas Ostu asociācijas izpilddirektors Kārlis Leiškalns izteicies, ka nekas ārkārtējs nav noticis un šāds iznākums bijis paredzams.
Baltijas asociācija – tranzīts un loģistika (BATL) prezidente Inga Antāne iepriekš uzsvēra, ka Latvijā atšķirībā no Igaunijas un Lietuvas ir trīs lielas ostas, un visas trīs nedrīkst tikt aizmirstas, jo tās cieši ietekmē visas Latvijas tautsaimniecību. Biedrības prezidente uzsvēra, ka ir nepieciešams skaidrs, visām trim Latvijas ostām vienots tarifs, veicinot nevis savstarpēju konkurenci Latvijā, bet tieši Latvijas konkurenci pasaulē.
Ja lietuvieši un baltkrievi līdzīgā globālā situācijā ir parūpējušies, lai viņu ostās būtu pieaugums, Latvijai ir jāsēžas pie viena galda un jāpanāk vienota stratēģija, kas ostām palīdzētu izcelt Latvijas pievilcību tranzīta nozarē globālā mērogā, nevis esot katra pašai par sevi. «Latvijā nav tikai viena osta, ļoti lielas investīcijas ir ieguldītas Ventspils un Liepājas ostās. Kopējais apjoms krīt, pat ja Rīgai viss ir kārtībā. Tas nozīmē ka tautsaimniecība zaudē,» norādīja Antāne.
Arī ārlietu ministra padomniece Sondore atzīmēja, ka sarunas un kopēja stratēģija īpaši ir nozīmīga laikā, kad šī gada novembrī ar steigu tuvojas 16+1 samits, kas ne tikai ir viens no atspērieniem Latvijas ekonomikai, bet arī šobrīd «viena no mūsu galvenajām cerībām».
«Un tagad, kad Ķīna patiesībā lemj, un arī Krievija lemj par investīcijām Jaunajā Zīda ceļā, pa kurieni nāks šīs investīcijas, pa kurieni šis dzelzceļa ceļš ies, pa kurieni nāks Ķīnas un tā reģiona kravas no Eiropas atpakaļ, tas ir, saprotiet, tāds «zelta» brīdis. Tas ceļa gals var beigties arī Klaipēdā, arī Tallinā, arī Polijā, arī Vācijā. Būs ļoti liela cīņa par to, kur būs galapunkts (..) Piedodiet, bet to izšķirs mūsu spēja reaģēt uz šo situāciju,» uzsvēra Sondore.
Antāne jau iepriekš norādījusi, ka «esošā situācija tranzīta nozarē iezīmējas dramatiska, īpaši ņemot vērā, ka šī nozare ir otra lielākā un Latvijas ekonomikā gadā ienes miljardu eiro. No amatpersonām izskan, ka kaut kas tiek darīts, tiek gatavoti vienoti tarifi, taču mūs neviens nav informējis, kāds izskatās šis vienotais piedāvājums un konkurētspējīgais tarifs.»
«Šobrīd ir jābūt gatavam Latvijas Dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānam, taču šī dokumenta nav, kas ir svarīgs, lai saprastu, kā tālāk attīstīties. Bija jābūt vienotam piedāvājumam uz Ķīnas samitu, kas notiks no 4. līdz 7.novembrim, kad Latviju apmeklēs, varētu teikt, pasaules lielākās ekonomikas premjers. Ir septembra otrā puse, taču es neesmu redzējusi šo piedāvājumu. Piedāvājumu nevar izstrādāt bez uzņēmēju, stividoru iesaistes, kas strādā ostās. Pat ja šis piedāvājums ir, mēs neesam viņu redzējuši un par viņu diskutējuši, taču novembrī ir vienīgā iespēja Ķīnas uzņēmējiem parādīt savu piedāvājumu,» iepriekš intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam Rīta panorāma uzsvērusi Antāne.
Jau vēstīts, ka BATL vairākkārt ir vērsis atbildīgo institūciju uzmanību uz sadarbības iespējām Ķīnas virzienā, tostarp, izstrādājot priekšlikumus sadarbības koordinēšanai 16+1 ietvaros, kā rezultātā Latvija ir uzņēmusies galvenā koordinatora lomu starp Baltijas valstīm.
Iniciatīva 16+1 ietver savstarpējas sadarbības veicināšanu dažādās nozarēs, tostarp transporta un loģistikas, kur plānots pārdalīt desmit miljardus eiro. Šajā sadarbības modelī ietilpst 11 Eiropas Savienības (ES) jaunās dalībvalstis, tajā skaitā Latvija, piecas Balkānu valstis un Ķīna.
Ref: 102.000.102.13679