Šī gada 9.martā Bārbija svin savu 60 gadu jubileju. Kopš 1959.gada šī pasaulslavenā lelle ir iedvesmojusi meitenes būt, par ko vien vēlas. Princese vai prezidente, astronaute vai zooloģe – nav nekādu stereotipu, kurus Bārbija nebūtu spējusi lauzt. Viņai ir vairāk nekā 200 profesiju, kuru skaits arvien turpina augt. Šī lelle nebeidz rosināt meitenes saskatīt sevī neierobežotas iespējas, jo tā ir radīta ar mērķi iedvesmot meitenes, vienlaikus paplašinot skatījumu uz sabiedrību un tās skaistuma priekšstatiem, izceļot profesijas, kurās darbojas tikai neliels skaits sieviešu, kā arī godinot izcilas personības un sabiedrības varones. Arī Latvijā Bārbija ir bijusi iedvesmas avots un labākais spēļu biedrs virknei meiteņu, kas ļāvušās sapņiem kļūt par ko vien pašas vēlas.
«Mana Bārbijas filozofija bija vienkārša: lai, spēlējoties ar lelli, mazā meitene varētu saprast, ka var kļūt, par ko vien vēlas. Bārbija vienmēr ir uzsvērusi, ka sievietei ir izvēle,» saka Ruta Hendlere, Bārbijas radītāja.
Atklājot, ka zīmols neuzrunā jaunās tūkstošgades mammas, kuras vēlas saredzēt konkrētu zīmola mērķi, tā izstrādātāji kritiski izvērtēja situāciju un ķērās pie darba, lai atgrieztos pie pamata – Rutas Hendleres sākotnējās ieceres par lelles būtību. Pirmās ievērojāmās pārmaiņas tika īstenotas 2015.gadā, kad Bārbijas garderobē tika ieviestas kurpes bez papēžiem – pirmo reizi Bārbija nestaigāja tikai augstpapēžu apavos! Bārbiju klāstu dažādoja citi ādas toņi, matu krāsas un sejas panti.
Pēc dažiem mēnešiem, 2016.gada janvārī, žurnāls Time ar vāka tekstu «Vai mēs varētu beigt runāt par manu ķermeni?» iepazīstināja pasauli ar Bārbijas jaunajām ķermeņa aprisēm – pilnīgu, garu un smalku ķermeņa formu. Zīmolam tas bija nozīmīgs brīdis, visā pasaulē par to tika radītas vairāk nekā četri miljardi publikāciju. Kopš 2015.gada Bārbijas modes lellēm bijuši vairāk nekā 100 dažādi ādas toņi, etniskās iezīmes, matu tekstūras, acu krāsas un pat sejas formas.
Viens no veidiem, kā palīdzēt meitenēm noticēt, ka viņas ir īpašas, ir kā paraugu rādot izcilas sievietes, kuras spēj pārkāpt robežas, kurām ir atšķirīga pagātne un kuras pārstāv dažādas jomas. Kopš 2015.gada zīmola attīstītāji ir izvrzījuši sev mērķi rādīt meitenēm vairāk paraugu – varoņu sieviešu – lai iedvesmotu un motivetu iztēloties savu nākotni.
Dažas no ievērojamām, brīnišķīgajām sievietēm, ko zīmols ir godinājis savā programmā Varones iepriekšējos gados, ir Lielbritānijas olimpiskā boksere Nikola Adamsa, ASV olimpiskā paukotāja Ibtihaja Muhamada, ķermeņa aktīviste un modele Ešlija Greiema, pirmā Amerikas Baleta teātra galvenā balerīna afroamerikāniete Mistija Koplenda un filmas Selma režisore Ava Davernjē.
Šogad, vēlēdamies parādīt meitenēm vēl vairāk iedvesmas stāstu, zīmols prezentēja vietni www.barbie.com/rolemodels un iepazīstināja ar Sieviešu iedvesmotāju leļļu sēriju – Amēliju Ērhārtu, Frīdu Kālo un Katrīnu Džonsonu.
Dažādība, profesijas un mode
Ir svarīgi stiprināt dažādību, ko zīmols piedāvā, un parādīt, ka Bārbijas leļļu attīstība turpinās.
Pirmā Bārbijas sērijas afroamerikāņu lelle bija Frānsija, kas radīta 1967.gadā (kolekcionāri to bieži dēvē par melno Frānsiju). Pēc tās 1968.gadā bija Runājošā Kristija un 1970.gadā – Džūlija, kas radīta, iedvesmojoties no Daiahanas Kerolas slavenās televīzijas varones Džūlijas Beikeres.
Tajā pašā gadā tiek radīts arī Kristijas draugs Breds – pirmā melnādainā vīriešu dzimuma lelle Bārbijas sērijā. 1975.gadā tiek izveidotas lelles Kara un Kērtiss. Pirmā melnādainā lelle, vārdā Bārbija, tiek laista klajā 1980.gadā līdz ar Pasaules leļļu sēriju, kurā ietilpst Bārbijas lelles no visas pasaules – tās pārstāv vairāk nekā 45 dažādas tautības un ir ar dažādām ādas krāsām, matu krāsām un sejas pantiem, kā arī ir ieģērbtas tradicionālos tērpos, kas parāda attiecīgās valsts vēsturi.
Kopš 20.gs. 80.gadiem uzņēmums Mattel Bārbijas sērijā turpina ieviest kultūru dažādību, veidojot Bārbijas draugus un varoņus ar aziātu, spāņu, afroamerikāņu, kā arī etnisko saplūsmju iezīmēm. Kopš 2015.gada radīts vairāk nekā 100 leļļu ar atšķirīgiem ādas toņiem, sejas vaibstiem, matu krāsu, stilu un acu krāsu. Tas padara Bārbiju par visplašākajā atšķirību gammā pieejamo lelli tirgū.
Kopš saviem pirmsākumiem 1959.gadā Bārbija kļuvusi par starptautisku tēlu un mūzu. Viņa turpina iedvesmot iztēles lidojumus un būt par sarunu tematu visā pasaulē. Bārbijā var saskatīt dažādu laikmetu nospiedumus – no sieviešu pirmajām uzvarām līdz slaveniem sadarbības pasākumiem. Šī lelle ir kā popkultūras momentuzņēmums. Bārbija ir radīta, lai parādītu meitenēm, ka arī sievietēm pieder izvēle. Šī lelle allaž ir iedvesmojusi meitenes saskatīt katrai sevī neierobežotas iespējas.
Bārbija ir bijusi uzticības persona veselai meiteņu paaudzei un rosinājusi kāpt pāri sabiedrības stereotipiem, darbodamās vairāk nekā 200 profesijās – Bārbija aizlidoja uz Mēnesi, pirms to izdarīja cilvēks, viņa kandidēja uz prezidenta amatu, pirms to uzdrīkstējās Amerikas sieviete, viņa ir strādājusi par robotikas inženieri, arhitekti, veterinārārsti, zobārsti, astronauti, paleontoloģi, videospēļu izstrādātāju, izpilddirektori, reperi un nemitīgi turpina aicināt meitenes izmēģināt arvien jaunas profesijas.
Bārbija ir bijusi pasaules vadošo modes mākslinieku mūza, un zīmolam ir bijusi sadarbība ar vairāk nekā 75 citiem starptautiskiem zīmoliem un jaunajiem dizaineriem, piemēram, Moschino, Matty Bovan, Nasir Mazhar, Roksanda Ilincic, Karl Lagerfeld, Comme Des Garçons. Šo daudzo veiksmīgo sadarbību rezultātā ir radītas unikālas lelles un rīkoti aizraujoši modes pasākumi.