Pērn Latvijā pieaudzis auto tirgus. Reģistrēti 20 939 jauni automobiļi

Latvijā 2019.gadā kopumā reģistrēti 20 939 jauni automobiļi, vieglo automobiļu tirgū sasniedzot 8,6% izaugsmi salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, vēsta Latvijas Auto asociācija.

Kā norāda asociācijā: «Tas ir ļoti labs rezultāts, ņemot vērā, ka arī 2019.gada otrajā pusē turpinājās jaunu izmešu normu izraisītas modeļu tehnisko risinājumu izmaiņas, ietekmējot piegādes, gan arī ar vien sarežģītākā situācija kreditēšanas tirgū.»

Lielāko daļu no tirgus pieauguma veido kompaktā apvidus automobiļu klase.

Līdz 33% ir pieaugusi privātpersonu tirgus daļa (iepriekš 31%), un korporatīvie darījumi sastāda 25% (iepriekš 23%). Pēc vairākiem gadiem ar stabilu līzinga tirgus izaugsmi šogad ir piedzīvots līzinga daļas samazinājums gan uzņēmumu (no 58% un 56%), gan privātpersonu (no 73% uz 70%) segmentos, rāda Auto asociācijas dati.

Jaunu pasažieru auto tirgū galvenie notikumi risinājās zīmolu reitinga augšgalā, kur par tirgus daļām cīnās Volkswagen (VW), Toyota un Škoda modeļi. Ja 2018.gadā šie zīmoli veidoja 38,6% tirgus, tad šogad jau 42,6%. Tam ir vairāki skaidrojumi – ar dažādiem notikumiem Eiropā saistīti piegāžu kavējumi, kas no 2018.gada nogales tika pārcelti uz pagājušā gada pavasari, gan līdz šim nepietiekami novērtētā Škoda zīmola uzvaras gājiens, gan arī pilnīgi jauns Toyota RAV4 modelis, kas spēlē Latvijas tirgum tik svarīgajā kompakto apvidus auto klasē.

Kompakto apvidus automobiļu klase faktiski ir noteikusi arī visa tirgus attīstības tendenci. Šis ir lielākais tirgus segments Latvijā, sasniedzot gandrīz 30% visa tirgus. Jaunu modeļu pieejamība, izdevīgi cenas piedāvājumi un finansējums šinī klasē ir kritiski svarīgi, uzsver Auto asociācija.

Lasiet arī: BTA: Zagļu iekārotākie auto 2019. gadā – BMW, Volvo un Toyota

Vieglo pasažieru auto tirgus 2019.gadā pieauga par 8%, sasniedzot 18 236 jaunus auto, kas ir nedaudz vairāk kā 1 350 auto pieaugums salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Savukārt kompaktā apvidus klase ir pieaugusi par 29% un gandrīz 1 200 vienībām.

2019.gada modeļu tops ir pilnībā nomainījies, pirmās vietas pēc 12 mēnešiem ieņemot Toyota Corolla (899), Toyota RAV4 (883) VW Tiguan (817).

Corolla ar lielu atrāvienu ir bijis autonomu dominējošais modelis. Divi no topa modeļiem VW Tiguan un Toyota RAV4 ir arī privātpersonu pirmā izvēle. 2018.gadā pirmo trijnieku veidoja VW Golf, Nissan Qashqai un VW Tiguan.

Vieglā komerctransporta tirgus ir pieaudzis par 13%, turpinoties jau pirms gada atsāktajam tirgus pieaugumam. Tirgus notikumus šajā segmentā galvenokārt ir noteikuši līderi pikapu klasē Toyota Hilux un Nissan Navara, bet pikapu klase veido 80% no visa komerctransporta tirgus pieauguma. Lielo furgonu klasē par pieaugumu lielā mērā ir jāpateicas Fiat Ducato un MAN TGE, kas savas tirgus daļas ir palielinājuši variākkārtīgi. Fiat Ducato lielākā piegāde ir veikta car sharing uzņēmumam City Bee. Vieglā komerctransporta tirgus top 3 veido VW (502), Renault (370) un Toyota (333). Savukārt modeļu top veido Toyota Hilux (256), Renault Master (241) un VW Crafter (211).

Lielo darījumu topa pirmajās desmit vietās astoņas ir tieši autonomu kompānijas. Kopā autonomu darījumi veido gandrīz 50% no visiem korporatīvajiem darījumiem un 13% no visa vieglo automobiļu tirgus. Tas ir diezgan būtisks pieaugums salīdzinājumā ar 2018.gada 10%.

Car sharing uzņēmums City Bee ir veicis 205 auto iegādi.

Savu autoparku turpina papildināt arī Carguru (70). Pirmajā desmitniekā bez autonomām ir Nacionālo bruņoto spēku nodrošinājuma pavēlniecības iepirkums (196) un Latvenergo (111).

Korporatīvo darījumu topu līdzīgi kā tirgū kopā veido tie paši trīs zīmoli – Toyota, VW un Škoda. Tiesa šeit ar nospiedošu pārsvaru pirmajā vietā atrodas Japānas zīmols un tas galvenokārt ir panākts ar ļoti agresīvu darbību autonomu segmentā, vairāk kā 2 reizes apsteidzot VW.

Ja neskaita autonomas darījumus, tad no uzņēmumiem, kas ir veikuši 20 un vairāk auto iegādes, visekoloģiskākos automobiļus ir izvēlējušies Aldaris (100 g/km), Osama Distributors (102 g/km) un Maxima Latvija (104 g/km).

2019.gadā Latvijā ir reģistrēti vien 90 jauni elektromobiļi, kas ir vien 0,43% no visa tirgus un par 17 vienībām vairāk nekā 2018.gadā.

Lādējamie hibrīdi ir vien 14, kas ir vēl mazāk nekā pirms gada un apmēram tikpat ir dabas gāzes automobiļu. Vieglo pasažieru automobiļu CO2 emisijas ir bijušas 131,7 g/km, kas ir tikai neliels samazinājums salīdzinājumā ar 2018.gada 132,4 g/km. ES vidējais rādītājs 2018.gadā bija 120,6 g/km. Un tas ir runājot tikai par jaunu auto tirgu, kamēr lietoto tirgū divpadsmitgadīgam (vidējais vecums) auto 2019.gadā emisiju apjoms bija 181 g/km.

Saskaņā ar Eiropas Autoražotāju asociācijas datiem 2019.gada 11 mēneši Eiropas vieglo pasažieru automobiļu tirgū ir noslēdzies ar 0,3% samazinājumu salīdzinājumā ar gadu iepriekš.

Abi kaimiņu tirgi joprojām atrodas mums neaizsniedzamā attālumā, gan runājot par absolūtajiem skaitļiem, gan kā jauni automobiļi uz 1 000 iedzīvotājiem. Igaunijā tie ir 24, Lietuvā – 17, kamēr Latvijā nav pat desmit jauni vieglie pasažieru automobiļi uz 1 000 iedzīvotājiem.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas