Raidījumā: IUB lūdz izmeklēt iespējamu krāpšanos LVC 8,5 miljonu konkursā

Vasaras beigās VAS Latvijas valsts ceļi (LVC) noslēdza 8,5 miljonu līgumu ar kompāniju Reck. Summa bija divarpus reižu lielāka par izsludināto, un iepirkumu uzraugi pagājušajā nedēļā lūguši sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanos, sāsta raidījumā Nekā personīga (NP). «Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) konstatējis, ka uzvarētājs atsaucies uz apakšuzņēmēju pieredzi, kāda tiem nav bijusi. Ja tas atklātos ātrāk, Reck nebūtu ticis pie lielā pasūtījuma.»

«LVC apsaimnieko 20 tūkstošus kilometru ceļu un uz tiem esošos  luksoforus, svarus, meteostacijas un citas satiksmes uzraudzības iekārtas. 2016.gadā uzņēmums nolēma rīkot iepirkumu, lai tās savienotu vienotā uzraudzības sistēmā. Tam bija atvēlēti četri miljoni eiro,» atgādina NP.

Tāpat raidījumā stāsta, ka konkursā pieteicās divi pretendenti. Uzņēmums Fima solīja darbus paveikt pa 3,5 miljoniem eiro, bet uzņēmuma Reck piedāvājums bija 8,5 miljoni. Konkurss vairākkārt apstrīdēts Iepirkumu uzraudzības birojā. Tomēr 2018.gada augustā pie līguma tika Reck, jo otrs pretendents savu sūdzību atsauca.

«Lai arī strīdi bija beigušies, IUB turpināja pārbaudi, vai LVC iepirkumu komisija par paviršu darbu nav pelnījusi administratīvo sodu,» turpina NP žurnālisti. Viņi stāsta, ka pagājušajā nedēļā pārbaude pabeigta. «Pārkāpumus komisijas darbā birojs neatrada, taču konstatēja, ka SIA Reck, iespējams, nav sniegusi patiesu informāciju par pieredzi darbos ar svariem. Tāpēc policijai nosūtīts lūgums sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanu.»

VAS Latvijas valsts ceļi valdes priekšsēdētājs Jānis Lange situāciju komentē: «Ja gadījumā šāds fakts, par iespējamu krāpšanu vai maldināšanu tiks konstatēts, un tas arī tiks atzīts, tad mēs nekavējoties šo līgumu lauzīsim. Tas izriet arī no mūsu savstarpējā līguma ir konkrēts punkts, ja ir bijusi maldināšana, lai iegūtu šo līgumu, tad mēs kā pasūtītājs arī šo līgumu lauzīsim.»

LVC prasība bija tāda, ka konkursā var piedalīties firma, kas uzstādījusi automātiskos svarus, kam ir OIML sertifikāts. Reck apgalvoja, ka viņu apakšuzņēmējs atbilstošus svarus uzstādījis ieņēmumu dienestam Silenes, Pātarnieku un Terehovas muitas punktā. Valsts ieņēmumu dienests (VID) pauž, ka viņiem svaru ar šādu sertifikātu nav, atzīmē raidījumā.

«Valsts ieņēmumu dienests, iegādājoties šos svarus, prasībās norādīja atbilstību tobrīd spēkā esošiem Ministru kabineta noteikumiem par neautomātiskajiem ass svariem, un tajos nav atsauce uz šo sertifikātu,» saka VID Nodrošinājuma pārvaldes direktore Antra Gremzde.

Gan Reck, gan viņu apakšuzņēmējs kompānija ARKA Technologies apgalvo, ka «uz robežas esošie svari atbilst Latvijas valsts ceļu prasītajiem, bet Valsts ieņēmumu dienests to vienkārši nezina».

«Apakšuzņēmējs mums ir piestādījis visus nepieciešamos pieredzes apliecinājumus, kā arī ģenerāluzņēmēja atsauksmi. Rakstiski apliecinot, ka visa iesniegtā informācija ir patiesa,» atzīmē SIA Reck pārstāve Iveta Dzērve.

Raidījuma žurnālisti saka ARKA Technologies OU pārstāvim Ivaram Sokolivskim: «Tiem svariem, kas atrodas uz austrumu robežas, tā sertifikāta nav.»

Sokolovskis: «Ir!»

NP: «Bet ieņēmumu dienestā saka – nav! Viņi nav prasījuši nemaz, lai viņiem tādus svarus būvē!»

Sokolovskis: «Nē, stop. Kāda sertifikāta nav? Ir. To jūs varat pārbaudīt oficiālajā OIML mājaslapā. Tur nav nekāda sakara ar Valsts ieņēmumu dienestu!»

Iepirkumu uzraudzības birojs Reck uzrādīto pieredzi svaru nozarē izvērtēja pēc uzņēmuma KEMEK Engineering sūdzības. KEMEK bija apakšnieks otram pretendentam, kas pie līguma netika. Uzņēmuma vadība ir pārliecināta, ka arī LVC iepirkumu komisijai vajadzējis saprast, ka norādītā pieredze neatbilst prasītajai, turpina raidījumā.

«Vērsām iepirkumu uzraudzības biroja uzmanību  un galu galā arī Latvijas valsts ceļu uzmanību uz to, ka viņu pašu divi iepirkumu komisijas locekļi ir vērsušies ieņēmumu dienestā un uzdevuši jautājumu, bet kas jums tur īsti ir uzstādīts? Un valsts ieņēmumu dienests viņiem arī atbildēja, ka viņiem ir uzstādīti tāda ražotāja Avary Weigh Tronix ražotie auto svari nu un attiecīgi modelis. Un no tā principā ir diezgan tieši secināms, ka tie svari neatbilst OIML standartam,» stāsta SIA KEMEK Engineering pārdošanas vadītājs Ivars Javaitis.

«Ja Latvijas valsts ceļu iepirkumu komisija būtu  konstatējusi, ka Reck apakšuzņēmējam nav prasītās pieredzes, līgums ar uzņēmumu nebūtu noslēgts un būtu jārīko jauns konkurss. Tagad Latvijas valsts ceļi sola līgumu lauzt, ja krāpšanu pierādīs kriminālprocesā. Ar Latvijas izmeklēšanas un tiesu sistēmas spējām rezultāta var nebūt arī pēc desmitiem gadiem, kad trīsgadu līgums jau sen būs beidzies,» komentē NP.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas