Rīgas un Pierīgas pašvaldības vēlas ieviest vienotu sabiedrisko pārvadājumu sistēmu areālā, kā vienu no galvenajiem iemesliem minot sastrēgumu mazināšanu, izriet no Rīgas domes Satiksmes departamenta paziņojuma medijiem.
Trešdien, 15.janvārī, Rīgas domes priekšsēdētājs Oļegs Burovs (GKR) kopā ar Ādažu, Baldones, Carnikavas, Garkalnes, Ikšķiles, Ķekavas, Mārupes, Olaines, Stopiņu, Ropažu un Inčukalna pašvaldību vadību pārstāvjiem parakstīja vēstuli Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV) un satiksmes ministram Tālim Linkaitam (JKP) ar aicinājumu organizēt kopēju tikšanos ar Rīgas un Pierīgas pašvaldībām un sākt darbu pie Rīgas metropoles mobilitātes vīzijas un vienotas sabiedriskā transporta sistēmas izveides. Pašvaldības aicina visas iesaistītās puses vienoties par kopīgi veicamajiem darbiem un indikatīvu laika ietvaru vienotas sabiedrisko pārvadājumu sistēmas izveidei Rīgas metropoles areālā.
«Šāds reāls galvaspilsētas un Pierīgas pašvaldību sadarbības formāts kādu esam izveidojuši, mums ir pirmo reizi. Mēs visi esam noskaņoti uz darbu, nevis uz politiku un kā absolūti pirmā prioritāte, kas ir svarīga pilnīgi visām mūsu pašvaldībām ir iezīmējusies mobilitāte un satiksme,» uzsvēra Burovs.
«Mums ir kopīga nostāja vienotas satiksmes sistēmas izveidē un mēs aicinām valdību līdzdarboties un iesaistīties tās šajā procesā, jo daudzi jautājumi iziet ārpus pašvaldību kompetences,» pauda Burovs.
Pašvaldības vēstulē valdībai norāda, ka patlaban pasažieru pārvaldījumu modelis ir organizēts neefektīvi,
veicinot privāto automašīnu dominanci uz autoceļiem un Rīgā, kas veido sastrēgumus, kā arī netiek pienācīgi izmantots Pasažieru vilciena potenciāls un dažādu transporta veidu savienojamība.
Tāpat problēmas rada tarifu dažādība un vienotās biļetes neesamība.
Rīgas un Pierīgas pašvaldību vadītāji arī vērš uzmanība uz to, ka ir vāji attīstīti pārsēšanās punkti ārpus Rīgas pilsētas un galveno satiksmes mezglu apkārtnē – netiek attīstītas park&ride stāvvietas (t.sk. arī mobilitātes punkti) Rīgā un Pierīgā pie maģistrālajām šosejām vai vilciena pieturām.
Pašvaldības uzsver, ka šo problēmu risināšanai ir jāveido jauns integrēts sabiedriskā transporta pārvadājumu modelis Rīgas aglomerācijā, aptverot galvaspilsētu un Rīgas metropoles areāla pašvaldības un arī visus sabiedriskā transporta veidus vienotā sistēmā. Lai šādu integrētu modeli izveidotu, nepieciešama visu pušu līdzdalība. Sadarbībā nepieciešams iesaistīt pašvaldības, kuras atrodas tuvāk iedzīvotājiem, labāk zina vajadzības, un Satiksmes ministrijas struktūru, t.sk. VSIA Autotransporta direkcija, AS Pasažieru vilciens, VAS Latvijas Valsts ceļi u.c.
SIA Rīgas satiksme valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa uzsvēra, ka uzņēmumam ir potenciāls apkalpot arī Pierīgas pašvaldības.
Ādažu novada domes priekšsēdētājs Māris Sprindžuks norādīja, ka Rīgas aglomerācija aptver divas trešdaļas Latvijas ekonomikas un Rīgā katru dienu iebrauc un izbrauc 40% iedzīvotāju. Tāpēc ir ļoti svarīgi, kā nākotnē tiks organizēts ceļu tīkls un sabiedriskais transports.
Novembra beigās Burovs ar Pierīgas pašvaldību vadītājiem vienojās par kopīgu nostāju mobilitātes un pasažieru pārvadājumu jautājumā. Vienojās, ka ir nepieciešamas izmaiņas likumdošanā, lai panāktu, ka pašvaldības kopīgi var realizēt vienotu maršrutu un pasažieru pārvadājumus, un kopīgi virzīties uz vienotu sabiedriskā transporta biļeti.