Sākusies AS Pasažieru vilciens pasūtīto pirmo jauno elektrovilcienu komplektēšana un tuvāko mēnešu laikā būs redzamas to aprises, sacījis Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Viņš pauda, ka pašlaik ir atsevišķi punkti, par kuriem ar vilcienu ražotāju Škoda Vagonka vēl norit diskusijas, bet kopumā ir saprasts, kā izskatīsies jaunie vilcieni.
Grigulis par valdībā projektam papildus piešķirto divu miljonu eiro finansējumu būvniecības uzraudzībai atzīmēja, ka tieši uzraudzība šajā iepirkumā ir ļoti svarīga.
«Mēs kā pārvadātājs tagad lietojam vilcienus, kas ir no pagājušā gadsimta, ar tehnoloģijām no pagājušā gadsimta. Pasažieru vilciens nav vilcienu ražotājs, bet gan operators, un šādus jaunus vilcienus iepriekš ne neesam izmantojuši, ne nodrošinājuši to uzturēšanu. Mūsu zināšanas par jaunākajām tehnoloģijām un ražošanas procesu ir ierobežotas, tādēļ mums ir nepieciešama kompetence, ko spēj sniegt ārējs speciālists, kas ražošanas procesā seko līdzi, ka saņemam tieši to, kas mums ir nepieciešams, atbilstoši jaunākajām tendencēm, kur nav slēptu defektu. Lai novērstu riskus, ka saņemam neatbilstošus vilcienus, ražošanas uzraugs ir labā prakse,» stāstīja Grigulis.
Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs skaidroja, ka šāda uzraudzība, jau sākoties projektam, nebija definēta, jo notika cīņa par to, lai kompānija vispār nonāktu līdz jaunu vilcienu pirkšanai.
«Svarīgākais bija pārliecināt visus, ka varam šo līgumu noslēgt un mums būs jauni vilcieni. Tā sāga ilga desmit gadus, tai bija jāpieliek liels trekns punkts. Līgums bija jānoslēdz, un tādēļ par ražošanas uzraudzību tika lemts vēlāk,» atklāja Grigulis.
Viņš sacīja, ka plāns jaunos vilcienus redzēt kustībā arvien ir aktuāls 2022.gadam, tomēr ir skaidrs, ka korekcijas varētu ieviest Covid-19 pandēmija. Škoda Vagonka ir minējis Pasažieru vilcienam par kavējumiem, tomēr tie neesot būtiski, pāris mēneši. Savukārt pēdējos vilcienus ražotājs pat ir gatavs piegādāt ātrāk, kas nozīmē, ka visa elektrovilcienu parka nomaiņa ir palikusi, kā paredzēts, līdz 2023.gada beigām
Jau ziņots, ka Pasažieru vilciens 2019.gada jūlijā parakstīja līgumu ar Škoda Vagonka par jaunu elektrovilcienu iegādi. Līguma summa ir 241,889 miljoni eiro, taču kopējās jauno elektrovilcienu projekta, kas ietver arī vilcienu remonta centra izbūvi, izmaksas plānotas 257,889 miljoni eiro.
Līgums paredz, ka pirmie vilcieni sāks kursēt 2022.gadā, bet visus vilcienus paredzēts piegādāt līdz 2023.gadam.
Pasažieru vilciens ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no Latvijas dzelzceļa veiktajām funkcijām. Iepriekš Pasažieru vilciens 100% bija Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.