Sevi par taupīgiem uzskata 75% Latvijas iedzīvotāju, bet citus par taupīgiem sauc tikai 44% aptaujāto. Vienlaikus 41% iedzīvotāju atzīst, ka tērē neracionāliem un nelietderīgiem pirkumiem.
Mērķis ietaupīt ierobežoto resursu apstākļos liek katrai mājsaimniecībai izvēlēties dzīvesveidam un stilam piemērotāko stratēģiju. Lai ietaupītu savus finanšu līdzekļus 73% respondentu izvēlas preces ar atlaidēm, kā arī akcijas preces, 40% iedzīvotāju izvēlas iepirkties izpārdošanās. 39% iedzīvotāju iepērkas tirgū, bet 14% saviem pirkumiem izvēlas ārvalstis vai iepērkas internetā. Lielāku preču iepakojumu izvēlas 14% iedzīvotāju, liecina Naudas plānošanas centra (NPC) un SKDS veiktā pētījuma dati.
Lai ietaupītu līdzekļus, vairumā gadījumu mājsaimniecības izvēlas īstermiņa stratēģijas, piemēram, akcijas preču iegādi un izpārdošanas. Nevar noliegt, ka arī šāda rīcība ietaupa santīmus, kas dod iespēju sakrātu kādu papildu latu, taču būtiski neuzlabo mājsaimniecības finansiālo ilgtspēju, secina Naudas plānošanas centra vadītāja Signe Bierande.
41% aptaujāto atzīst, ka tērē neracionāliem un nelietderīgiem pirkumiem. Iedzīvotāji ar zemiem un vidējiem ienākumiem uzskata, ka nelietderīgi mēnesī tērē aptuveni 11-19 latus. Savukārt iedzīvotāji ar vidēji augstiem un augstiem ienākumiem uzskata, ka nelietderīgi tērē 30-39 latus mēnesī.
Savu neracionālo pirkumu sarakstā Latvijas iedzīvotāji min pārtikas produktus (32%), cigaretes un tabaku (16%), apģērbu un apavus (14%), skaistumkopšanu (13%) un dzērienu iegādi (13%).
Sieviešu un vīriešu dažādie finansiālie grēki parāda stereotipisku ainu – vīrieši atzīstas neracionālos tēriņos cigaretēm un dzērieniem, bet sievietes dažreiz sev atļauj kādu vaļību ar gardumiem, skaistumkopšanu vai apģērbu iegādi, secina NPC eksperts, psihologs Ansis Jurģis Stabingis.
pievienojos, bet sev apkārt pazīstu ļoti maz taupīgu cilvēku!