Šlesera atstātais mantojums liek valstij joprojām ciest ievērojamus zaudējumus

Ekspolitiķis Ainārs Šlesers

Īru lidsabiedrība Ryanair uzvarējusi lidostu Rīga Starptautiskajā šķīrējtiesā. Lidostai būs jāsamaksā vairāk nekā pusotrs miljons eiro, turklāt lidosta neatgūs vairāk nekā divus miljonus eiro lielu Ryanair parādu. Eiropas Komisija joprojām turpina izmeklēt, vai Ryanair Rīgas lidostā nesaņēma nelikumīgu valsts atbalstu. Rīgas rajona tiesā Ryanair prasa izpildīt šo arbitrāžas tiesas pasludināto spriedumu.

Ryanair ekskluzīvais līgums ar lidostu Rīga desmit gadus tai ļāva baudīt labvēlīgākus nosacījumus nekā citām aviokompānijām. Tagad šī Šlesera laika atlaižu politika atspēlējusies pašai lidostai. Balstoties uz līgumu, Ryanair ir vinnējusi lidostu Starptautiskajā Šķīrējtiesā. Lidostai no savas kabatas aviokompānijai būs jāsamaksā vairāk nekā pusotrs miljons eiro. Maksājums tikai uz laiku atlikts, kamēr Eiropas komisija nebūs pabeigusi izmeklēt, vai Ryanair, baudot īpašas priekšrocības Rīgas lidostā, nav saņēmusi nelikumīgu valsts atbalstu, vēsta TV3 raidījums Nekā personīga.

Ainārs Šlesers lidostas attīstību pasludināja par savu prioritāti vēl būdams premjera biedrs Repšes valdībā 2003.gadā un ar pilnu jaudu to turpināja pilnvērtīgi iesēžoties satiksmes ministra krēslā turpmākajos gados. Viņš izlēma, ka piesaistīt ievērojami lielāku pasažieru skaitu lidostai izdosies ar zemāku nodevu un atlaižu politiku izredzētām aviokompānijām. Par tādu kļuva īru zemo cenu lidsabiedrība Ryanair.

2004.gada 23.jūlija slepenais līgums Ryanair garantēja zemas apkalpošanas maksas: par katru pasažieri lidostai tā maksāja vien četrus ar pusi eiro. Bet par katras Ryanair lidmašīnas virszemes apkalpošanu lidosta 500 eiro vietā drīkstēja iekasēt tikai vienu eiro. Trīs gadus vēlāk līgums tika grozīts uz aviokompānijai vēl labvēlīgākiem nosacījumiem.

Šis ekskluzīvais līgums bija spēkā arī 2012.gadā, kad lidosta ieviesa jaunu drošības nodevu pasažieriem. Šlesers no satiksmes ministrijas bija prom. Ryanair jauno nodevu atteicās maksāt un uzskatīja, ka tas ir agrāk noslēgtā līguma pārkāpums. Lidsabiedrība vērsās pret lidostu Starptautiskajā šķīrējtiesā Londonā un uzvarēja. Lidostai tagad jākompensē Ryanair 802 000 tūkstoši eiro un jāsedz tiesāšanās izdevumi. Šonedēļ Rīgas rajona tiesā Ryanair prasīja izpildīt šo arbitrāžas tiesas pasludināto spriedumu.

Nekā personīga zināms, ka kopējā summa, kas lidostai jāmaksā Ryanair pārsniedz pusotru miljonu eiro – 1 569 086 eiro. Taču tie nav vienīgie lidostas zaudējumi. Šķīrējtiesa vēl vienā jautājumā lēma par labu Ryanair un noteica, ka lidostai nebija tiesības iekasēt papildus maksu par aeronavigācijas pakalpojumiem. Praktiski tas nozīmē, ka lidosta neatgūs vairāk nekā divus miljonus eiro lielu Ryanair parādu.

Prāvā lidostai neizdevās pārliecināt ārvalstu arbitru, un nepalīdzēja arī liecinieku tiesā stāstītais, ka tās šādu vienošanos slēdza pēc satiksmes ministra Šlesera rīkojuma. Tieši Šlesers Ryanair izteicis piedāvājumu par vienoto maksu līgumā, un par to liecina tiesvedības materiālos atrodamie e-pasti, ar kuriem Šlesers un Ryanair vadība apmainījusies gadu līdz līguma parakstīšanai. No tiem redzams, ka lidostas vadība pretojusies vairākiem līguma nosacījumiem, taču Šlesers politiski iejaucies. Viņš personīgi tiekoties ar Ryanair pārstāvjiem viņiem apsolījis, ka valsts apmaksās lielu daļu pakalpojumus Ryanair, ja vien pārvadāto pasažierus skaits daudzkārt kāps.

Pēc ilgāka pārdomu perioda, lidosta vērsusies ar sūdzību Eiropas Komisijā, lai tā izmeklē, vai Ryanair no 2004.gadam līdz pat 2014.gadam nav saņēmusi nelikumīgu valsts atbalstu. Patlaban Latvijas puse aktīvi sniedz savus aprēķinus par zaudējumiem, kurus cietusi pateicoties Šlesera un Ryanair ekskluzīvajam līgumam.

Lidostas sūdzība Eiropas Komisijā nebūt nav pirmā. Līdz šim izmeklēta jau 21 lieta pret Ryanair. Lielā daļā Eiropas komisija nelikumības nav saskatījusi, bet sešas sūdzības beigušās ar lielām Ryanair piespriestām soda naudām. Kopējais kompensāciju apmērs ir vairāk nekā desmit miljoni. Lielākā kompensācija 6 400 000 eiro Ryanair būs jāatmaksā Francijai par līgumu ar Nīmas lidostu.

«Gadījumā, ja Eiropas Komisija atzītu, ka šāds atbalsts ir saņemts nelikumīgi, Latvijas valstij vai ar tās starpniecību lidostai, būtu jāpiedzen šis nelikumīgi saņemtais valsts atbalsts. Ja, savukārt, Eiropas Komisija atzīst, ka tomēr viss ir kārtībā, tad tā arī paliek – viss ir kārtībā. Pēc būtības, valsts īpaši ne ar ko neriskē, uzturot šādu sūdzību,» komentē Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa.

Sūdzība Eiropas Komisijā lidostai ir devusi laiku mazliet ievilkt elpu un tūlīt vēl nemaksāt īru lidsabiedrībai Ryanair šķīrētiesas piespriesto pusotru miljonu. Rīgas rajona tiesa pēc lidostas pārstāvju līguma apturēja tiesvedību par sprieduma izpildi. Taču ir diezgan skaidrs, ka pēc gada vai diviem, kad Eiropas komisija izmeklēšanu beigs, tiesvedību šajā lietā atjaunos.

«Kā izriet no tās lēmuma daļas, ko nupat dzirdējām tiesas zālē – mēs lūdzām apturēt tiesvedību, līdz tiek pieņemts Eiropas Komisijas lēmums par sūdzību, kurā norādīts, ka Ryanair ir saņēmis nelikumīgu valsts atbalstu,» norāda biroja COBALT zvērināts advokāts, lidostas Rīga pārstāvis Uģis Zeltiņš.

No pagājušā gada pavasara ar Ryanair lidostai ir jauns līgums, kas ir līdzvērtīgs citu aviokompāniju panāktajām vienošanām. Neskatoties uz draudiem pat par aiziešanu no Rīgas, pagājušais gads īru lidsabiedrībai ir bijis labākais pasažieru skaita ziņā.

Valstij neizdevīgā līguma ar Ryanair sekas un Šlesera lomu tajā 2010.gadā sāka izmeklēt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs. Un lietu izbeidza. Tikai pēc Valsts kontroles protesta izmeklēšanu atjaunoja un rezultātu šajā krimināloprocesā nav joprojām.

Šlesers, kurš tagad strādā ar ekspremjeru Andri Šķēli saistītos biznesos, joprojām uzskata, ka Ryanair līgums bija valstij izdevīgs: «Tā kā vairs neesmu politiķis, nevēlos plaši komentēt politiskos procesus. Bet, kas attiecas uz jūsu jautājumu, varu pateikt, ka laikā, kad biju satiksmes ministrs, Satiksmes ministrijas realizēto politiku aviācijas jomā atbalstīja Ministru kabinets! Kā rezultātā Rīgas lidosta no mazas, provinciālas lidostas, pārvērtās par lielāko lidostu Baltijā, palielinot pasažieru apgrozījumu no 650 000 līdz 5 000 000! Daudzkārtīgi samazinot aviopārvadājumu biļešu cenas, tika dota iespēja lidot Latvijas cilvēkiem, kuriem šāda privilēģija iepriekš nebija iespējama! Kā arī, pateicoties šai politikai, Latvija piesaistīja katru gadu ievērojami vairāk ārvalstu tūristu, kuri atstāja Latvijas ekonomikā simtiem miljonu eiro! Man ir ļoti žēl, ka šodien Latvijas aviācijas nozare atrodas stagnācijā! Ar cieņu Ainārs Šlesers.»

Lidosta Eiropas komisijā sūdzību par Ryanair iesniedza pirms diviem gadiem, neilgi pirms līguma darbības termiņa beigām.

Galu galā jādara viss, lai saņemtu atpakaļ šos iegūtos ienākumus, jo tik pat labi valsts ir arī lidostas akcionārs, tieši tādā pašā veidā mūs arī interesē lidostas spēja darboties atbilstīgi normatīvo aktu prasībām, tai skaitā Eiropas Komisijas konkurences tiesībām.

Ref: 102.000.102.12211

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas