Swedbank: Nelielu uzņēmumu vadītājiem atliek mazāk laika jaunu zināšanu apguvei

Visvairāk laika jaunu zinību apguvei var veltīt uzņēmumu vadītāji, kuri atbild par kolektīvu, kurā ir vairāk nekā 250 darbinieki, kamēr mazo uzņēmumu vadītājiem, kuri vada līdz 10 cilvēku lielu komandu, tam atliek mazāk laika, secināts Swedbank aptaujā.

Bankā skaidro – mazāka uzņēmuma vadītājam jāpilda vairākas funkcijas un lomas vienlaikus.

36% Latvijas uzņēmumu vadītāju nedēļas laikā jaunu zināšanu apguvei var veltīt vienu līdz divas stundas, 28% tam var atļauties atvēlēt no trijām līdz piecām stundām, bet 5% šim mērķim laika nav vispār. Tikmēr 20% vadītāji ik nedēļu mācībām izdevies atrast sešas un vairāk stundas.

«Zinot, cik aizņemta ir uzņēmēju ikdiena, rezultāti pārsteidz – izrādās, ka uzņēmēji, neskatoties uz savu aizņemtību, velta pietiekami daudz laika jaunu zināšanu apguvei,»

atzīst Ieva Vīgante, Swedbank Uzņēmumu pārvaldes vadītāja.

Kādas tieši zināšanas uzņēmēji meklē?

Aptaujas rezultāti atklāj, ka uzņēmēji visvairāk (33%) vēlas gūt zināšanas par mārketingu un pārdošanu. Vairāk nekā ceturtā daļa uzņēmumu vadītāji norāda, ka labprāt iegūtu pieredzi biznesa un stratēģijas plānošanā (31%), kā arī  tehnoloģijās un IT (27%). Citas jomas, kā finanses un grāmatvedība, e-komercija, personālvadība, minētas retāk un nepārsniedz 20% pieminējumu.

Jomas, kurās vadītājiem noderētu zināšanas, atšķiras pēc uzņēmuma veida un lieluma. Jo uzņēmums nodarbina vairāk darbinieku (no 50 un vairāk), jo vairāk noderētu pieredze IT un tehnoloģiju jomā. Mazākiem uzņēmumiem (līdz 10 darbinieki) – aktuālāk būtu smelties pieredzi mārketingā un pārdošanā.

Aptauja liecina, ka ražošanas uzņēmumu vadītāji visbiežāk izteikuši vēlmi papildināt zināšanas eksportā un starptautisko tirgu apgūšanā. Tirdzniecības, kā arī pakalpojumu sfēras uzņēmumiem labāk noderētu citu pieredzējušu uzņēmumu zināšanas mārketingā un pārdošanā, savukārt būvniekiem – biznesa stratēģijā un mārketingā.

Vīgante skaidro, ka būvniecībā strādājošajiem stratēģiju veidošana ir ikdiena, jo uzņēmējdarbības forma ir allaž saistīta ar pārmaiņām, kas prasa tūlītēju pielāgošanos jaunajai situācijai.

Mācību apguve nozīmīga arī reģionu uzņēmumos

Pētījuma dati arī atklāj, ka Rīgā, Pierīgā, Kurzemē un Zemgalē uzņēmējiem visvairāk noderētu citu uzņēmēju pieredze mārketingā un pārdošanā, savukārt Vidzemē un Latgalē uzņēmēji vislabprātāk smeltos pieredzi biznesa stratēģijā un plānošanā. Zināšanas eksportā visaktuālākās ir Rīgā un Pierīgā – šo tēmu uzņēmēji nosauc biežāk nekā citu reģionu biznesa pārstāvji. Citu uzņēmēju pieredze finansēs un grāmatvedībā visvairāk noderētu Zemgalē un Latgalē strādājošiem uzņēmumiem un to vadītājiem.

Motivācija – jēgpilnums, nevis peļņa

«Nav noslēpums, ka uzņēmēji ir vieni no tiem, kas spiesti mācīties un apgūt jaunas lietas visu laiku. Ikdienā daudz tiekoties ar uzņēmējiem, esmu novērojusi, ka uzņēmēju galvenā motivācija ir nevis peļņa, bet jēgpilnums, ko saredz no sava uzņēmuma darbības, tas arī motivē sasniegt vairāk un rosina apgūt un uzsākt jaunas lietas,» stāsta Vīgante.

Personības izaugsmes trenere un uzņēmuma Leaders with Guts vadītāja Anda Kļaviņa: «Uzņēmēji visīsākā laikā var iegūt nepieciešamās zināšanas tieši no saziņas ar citiem uzņēmējiem. Mācīšanās un attīstības modelis «70-20-10» atklāj, kuri ir visefektīvākie avoti jaunu zināšanu apguvei. Aptuveni 70 % zināšanu mēs iegūstam, pildot savus darba pienākumus, 20 % no citu cilvēku un uzņēmēju pieredzes, daloties un uzklausot padomus, un tikai 10 % ir skolās un augstskolās iegūtās zināšanas.»

«Nedrīkst arī novērtēt pa zemu pozitīvu emociju nozīmi uzņēmuma ikdienā, no kā smelties enerģiju jaunu lietu īstenošanai un biznesa izaugsmei. Uzņēmējam svarīgi atrast nodarbes, kas ļauj kaut uz brīdi atslēgties no ikdienas pienākumiem, lai palīdzētu uzlabot uztveres spējas, ieraudzīt kopsakarības un «lielo bildi»,» uzsver Kļaviņa.

Latvijas Uzņēmumu vadītāju pētījums par efektivitāti un izaugsmi tika veikts pēc Swedbank pasūtījuma, sadarbībā ar SKDS, aptaujājot 750 respondentus – uzņēmējus un uzņēmuma vadītājus – laika posmā no 2019.gada augusta līdz septembrim.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas