Jau pirms Latvijas dzelzceļa šefa Uģa Magoņa aizturēšanas bija sāktas pārrunas par Igaunijas valstij piederošā dzelzceļa uzņēmuma Eesti Raudtee valdes priekšsēdētāja posteni, ko varētu ieņemt Sulevs Loo – cilvēks, kurš iepriekš ieņēmis augstu amatu Krievijas prezidenta Vladimira Putina «drauga» Genādija Timčenko uzņēmumu grupā Gunvor Group, ziņo Igaunijas mediji.
Tranzīta eksperti uzskata, ka kaimiņvalsts ļoti sekmīgi izmanto situāciju, kad Latvijas dzelzceļš ir novājināts, un pieļauj iespēju, ka arī Igaunijas konkurenti Magoņa aizturēšanu varēja ja ne veicināt, tad noteikti to izmantot savā labā, vēsta portāls Pietiek.
Eesti Raudtee, kuras valdes loceklis Raivo Vare uzreiz pēc Magoņa aizturēšanas nāca klajā ar paziņojumu, ka šī situācija var ļaut Igaunijai audzēt pārvadājumus pa dzelzceļu, uz portāla jautājumu, kad varētu būt gaidāms galīgais lēmums un līguma slēgšana ar Loo, pagaidām nav atbildējis. Jūlijā nākot klajā ar paziņojumu par sarunu sākšanu, tika minēts, ka sarunas varētu ilgt līdz 1.septembrim.
Iecerētais Igaunijas dzelzceļa uzņēmuma vadītājs iepriekš ir ieņēmis augstu amatu Gunvor uzņēmumu grupā, kuras galvenā darbības joma ilgus gadus bija naftas un naftas produktu tirdzniecība. Viens no Gunvor dibinātājiem ir Putinam īpaši pietuvinātais Timčenko, kurš pēc ASV sankciju noteikšanas 2014.gadā savus 44% kompānijas akciju formāli pārdeva kompanjonam Torbjornam Tornkvistam.
Līdz ar to uzskatāms, ka iespējamais jaunais Igaunijas dzelzceļa vadītājs kontaktu ziņā Krievijā var izrādīties pārāks par nu jau bijušo Latvijas dzelzceļa valdes priekšsēdētāju Magoni. Kā zināms, tieši Magoņa cieši sakari ar Krievijas dzelzceļa šefu Vladimiru Jakuņinu tika minēti kā nozīmīgs faktors nerūkošajai Krievijas kravu plūsmai caur Latviju, un Latvijas tranzīta eksperti uzskata, ka Igaunija ātri un precīzi reaģējusi uz iespējām, ko paver Latvijas dzelzceļa centrālās personas aizturēšana.
Latvijas loģistikas asociācijas valdes priekšsēdētājs Normunds Krūmiņš portālam atzina, ka versija, ka Magoņa aizturēšanas saknes varētu slēpties Igaunijā un tā varētu būt kaimiņvalsts izspēlēta kārts tranzīta kravu plūsmas pagriešanai caur Igauniju, izklausās ļoti ticami.
«Izmantoja mūsu atsevišķu dienestu varaskāri, piespēlēja pareizi informāciju. Pašam [iespējamās kukuļošanas lietā iesaistītajam uzņēmuma Skinest īpašniekam Oļegam] Osinovskim nekas nav izvirzīts. Manuprāt, tas ir labs indikators. Ja neviens nav devis [kukuli], tad jau arī neviens nevar būt ņēmis,» sacīja Krūmiņš.
Uz jautājumu, vai varētu būt, ka Magoņa aizturēšanu izprovocējuši igauņi, lai pārvilinātu Krievijas kravas, Loģistikas asociācijas vadītājs sacīja: «Protams, nezinu, vai viņi ir izprovocējuši, bet noreaģējuši viņi ir ļoti pareizi un ātri. Tas ir cienīgas valsts piemērs. Ja mēs skatāmies uz tiem uzvārdiem, kurus min mūsu pusē [kā iespējamos Latvijas dzelzceļa vadītājus], es to vērtēju kā neizdevušos joku. Kādam ir kādi kontakti Krievijas dzelzceļa struktūrās?! Es domāju, katram otrajam Latvijas skolniekam ir kāds kontakts ar kādu no Krievijas dzelzceļa desmitiem tūkstošu darbinieku.»
Kā norāda transporta eksperts Tālis Linkaits, ja viņš būtu igauņu vietā, tāpat meklētu cilvēku, kam ir labi sakari ar Krieviju. «Igaunijā ar dzelzceļu ir ļoti švaki. Viņiem pēc Bronzas Aļošas negadījuma viss apgrozījums nobruka, lai arī privātie kaut ko mēģināja iesākt, tur, visticamākais, politiski tika pateikts, ka caur Igauniju neved. Tur dzelzceļš ļoti nīkuļo, un ir skaidrs, ka viņi ar lielāko prieku izmanto Latvijas dzelzceļa vājumu vai nenoteiktību šajā brīdī, lai mēģinātu kādas kravas pagriezt uz Igauniju,» domā Linkaits.
Viņam šķietot aizdomīgi, ka liela daļa informācijas par Magoņa aizturēšanas iemesliem un apstākļiem nāk no Igaunijas. «Kā mēs redzam, visi teksti Latvijā ienāk no Igaunijas. Stāsts, kā Magonis bēdzis no Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, ienāca no Igaunijas preses. Arī Osinovska stāsti, kā Magonis Jakuņinam naudu vedis, nāk no Igaunijas avīzēm. Skaidrs, ka viņi to ūdeni maisa un mēģina kaut ko izveidot,» sacīja eksperts.
Plašākas pārdomas par igauņu saistību ar Magoņa aizturēšanu ir Latvijas Loģistikas asociācijas dibinātājam un uzņēmējam Kalvim Vītoliņam, kurš tagad vada biznesu Igaunijā. «Es domāju tā, ka laikā, kad sāk apdraudēt NATO drošības pamatpostulātus, paliek grūti kaut ko caur bankām uz ofšoriem skaitīt, un paliek grūta arī naudas mazgāšana kā tāda sadarbībā ar tādu valsti kā Krievija. Šo cilvēku pakļautībā ir viena no stratēģiskām lietām – dzelzceļš, līdz ar to viņi atrodas tajā sarakstā, par kuru interesējas ļoti daudz institūciju (gan NATO, gan Krievijas pusē), kas ar ko runā, par ko. Naudas nodošana šajās sarunās ir saldais ēdiens. Principā mazie kukuļi viņiem maz interesē, bet, kad parādās nopietnākas ietekmēšanas iespējas, tad šādu informāciju NATO var nodot vienlaicīgi vairāku valstu dienestiem – gan Latvijas, gan Igaunijas attiecīgajām struktūrām… Šī varēja būt tā reize… (..) Man liekas, ka daudz interesantāka būtu tāda piezemētāka, reģionāla teorija par tiem kukuļiem. Ja mēs atzīstamies, ka kukulis bija domāts augstākai personai un šeit neapšaubāmi Jakuņins ir augstāka persona, nekā Magonis, tad patiesībā kukuļdevējam ir iespēja, ka tiesa samazina sodu (Krimināllikuma 324.pants. Kukuļdevēja un kukuļošanas starpnieka atbrīvošana no kriminālatbildības). Tas tagad sāk derēt Magonim, nu, piemēram, ka viņš bija spiests, tā sakot – Latvijas labā, lai uzlabotu Latvijas situāciju, lai kravas nāktu, dot Jakuņinam kukuli. Magonis tagad varētu sākt to deklarēt. Arī Osinovska teorija, ka tas bija biznesa darījums, var palīdzēt, katrā gadījumā jau tagad ir skaidrs, ka bez Magoņa lokomotīvju iepirkumā ir bijuši iesaistīti vēl daudzi cilvēki, un, iespējams, ka tik liela nauda varēja Magonim būt uz rokām, izejot no viņa amatpersonas deklarācijas… to mums rādīs laiks. Savukārt Jakuņins varētu nākt par vēstnieku uz Latviju. Un tad viņš varētu šeit atrasties, būdams gan Magoņa apvainots, bet ar pilnu diplomātisko imunitāti, starptautisku un arī Krievijas aizsardzību, un pamēģiniet Jakuņinu neielaist, – kravu nebūs!» savās pārdomās dalās Vītoliņš.
Jau ziņots, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs Magoni tur aizdomās par liela apmēra kukuļa – pusmiljona eiro – saņemšanu saistībā ar LDz ritošā sastāva servisa nesenu daudzmiljonu iepirkumu – četru vecu dīzeļlokomotīvju iegādi no Igaunijas miljonāram Osinovskim piederošā uzņēmuma Skinest. Osinovskis savukārt noliedzis korupciju darījumā par lokomotīvju pārdošanu LDz.
Ref: 102.000.102.10506