Uzņēmēja stāsts: mums nozaga Jēkabpils lidlauku

Īsais izklāsts par to, kā un kāpēc SIA Cenral Euro-Asia Gateway ir nozagts/izkrāpts Jēkabpils lidlauks, kuru tagad, iespējams, mēģina pārdot izsolē ar samazinātu vērtību.

Kalvis Vītoliņš

Ceru, ka no mūsu pieredzes citi uzņēmēji varēs gūt mācību un aizsargāt savu īpašumu un intereses. Policijā mums skaidroja, ka šobrīd Latvijā šādu gadījumu ir ļoti daudz.

Nedaudz vairāk, kā pirms 2 gadiem mūsus «partnerim» SIA Dzelzceļa būve radās problēmas – tā bija aizņēmusies A/S Swedbank līdzekļus gandrīz viena miljona eiro apmērā, lai iegādātos sliedes.

Sliedes tika pirktas vēl «treknajos gados», kad metāla cenas nemitīgi auga, tomēr iegādāties sliedes bez konkrēta maksātspējīga objekta bija biznesa risks. Risks neattaisnojās, turklāt izrādījās, ka SIA Dzelzceļa būve bija pamatīgi «iepirkusies» arī vērtējot sliežu tehnisko kvalitāti – sliedes neatbilda ES standartiem (daži milimetri atšķirība no standarta būtiski ierobežoja to pielietojumu ES). SIA Dzelzceļa būve pieredze bija bijusi vairāk orientēta uz Austrumiem, tāpēc ES prasības tos šādi pārsteidza nesagatavotus. Sliedes šobrīd ir ieķīlātas un par tām jāmaksā procenti A/S Swedbank. Normāla un godīga izeja jau toreiz būtu bijusi maksātnespējas pieteikšana, turklāt to no valdes prasīja likums un tas SIA Dzelzceļa būve valdei bija jādara vēl 2009. gadā, kad kļuva skaidrs, ka krīzes dēļ šādas ne-ES standarta sliedes realizēt neizdosies.

Krāpšanas plāns un izpildījums

SIA Dzelzceļa būve vadība izvēlējās citu ceļu – krāpšanos un viltu. Konkrēti – par maksātnespēju nekas nevienam netika teikts, drīzāk otrādi – visiem tika apgalvots, ka kompānijai iet labi un ka tā ir spējīga piesaistīt ļoti lielu naudu – 9 miljonus eiro celtniecībai, no Krievijas, jo personīgi pazīstot Krievijas dzelzceļa vadību. Un tā tika apkrāpts SIA Central Euro-Asia Gateway (kura attīstība krīzes dēļ bija apstājusies), no kura jau bija izdevies saņemt avansu par nederīgajām sliedēm – 140 tūkstošus latu. Lai šo 140 tūkstoši latu lielo naudu nebūtu jāatdod, SIA Central Euro-Asia Gateway tika piedāvāts parakstīt jaunu līgumu un apsolīts piesaistīt gan finansējumu no Krievijas un Šveices, gan nopirkt 60% kapitāla daļas par 1.2 miljoni eiro.

Vienlaicīgi ar šo līgumu tika parakstīta arī Parādzīme un Apsolījums ieguldīt gandrīz miljonu vērtās sliedes objekta celtniecībā. Tas krīzes laikā bija labs piedāvājums. Līdzšinējā reputācija un sadarbība ar SIA Dzelzceļa būve nebija slikta, tāpēc tika parakstīts līgums, ar kuru 60% no SIA Central Euro-Asia Gateway (kas kontrolēja Jēkabpils lidlauku), pārgāja SIA Dzelzceļa būve rīcībā, ar nosacījumu samaksāt par pirkumu 1.2 miljoni eiro līdz š.g. 15. jūlijam (kas netika izdarīts) vai atgriezt daļas – neapgrūtinātas un ar visu īpašumu (kā noteikts Kapitāla daļu pirkuma līgumā) līdz š.g. 15. augustam, ja gada laikā netiek piesaistīts finansējums. Pie šiem nosacījumiem papildus gan SIA Central Euro-Asia Gateway, gan Krustpils pagasta pašvaldībai tika apsolīts ieguldīt arī sliedes un citus materiālus gandrīz viena miljona vērtībā. Jaunie solījumi tika «iebaroti» arī A/S Swedbank, tā atliekot maksājumu problēmas un drīzu maksātnespēju. Mūsus rīcībā ir gan vēstule ar solījumu SIA Central Euro-Asia Gateway un pašvaldībai, kā arī noslēgtais 60% Kapitāla daļu pirkuma līgums, kas neparedzēja SIA Dzelzceļa būve tiesības jebkādā veidā pasliktināt SIA Central Euro-Asia Gateaway stāvokli, īpaši tās nekustamo īpašumu. Gadu pēc krīzes – tika prasīts atlīdzināt zaudējums.

Kad pēc gada SIA Central Euro-Asia Gateway secināja, ka nekas no SIA Dzelzceļa būve solītā nav izpildīts un prasīja savas kapitāla daļas atpakaļ, kopā ar apliecinājumu, ka «nekas slikts ar šiem 60% kapitāla daļām nav darīts» (bija zināms un tas ir rakstiski ir nofiksēts, ka Aleksandrs Sipļivijs ir bijis pie notāra un ieķīlājis vai apgrūtinājis ap 75% SIA Central Euro-Asia Gateway). Tāpēc no SIA Dzelzceļa būve tika prasīts garantēt, ka viss ir kārtībā un izpildīt kaut daļu no solījumiem un atlīdzināt zaudējumus. Tikmēr SIA Dzelzceļa būve turpināja savu plānu. Turpinot solījumus SIA Central Euro-Asia Gateway īstajiem īpašniekiem gan to, ka atdos daļas (piemēram, noturot valdes sēdi 20.septembrī un tajā pašā dienā slepeni apķīlājot visu SIA Central Euro-Asia Gateway īpašumu), gan to, ka SIA Dzelzceļa būve pildīs savus solījumus un kompensēs zaudējumus. Kad K.Vītoliņa un N.Krūmiņa prasības kļuva uzstājīgas, SIA Dzelzceļa būve, balsoja ar neapmaksātajiem 60% kapitāla daļu SIA Central Euro-Asia Gateway dalībnieku sapulcē un nomainīja valdi un piereģistrēja SIA Central Euro-Asia Gateway Cēsu rajonā (iespējams, šī adrese tika izvēlēta tāpēc, ka SIA Dzelzceļa būve juristam E.Spurelim tur ir pazīstams tiesnesis un VID).

Šādu darbību mērķis – bija iegūt lidlauku un novest SIA Central Euro-Asia Gaeway līdz maksātnespējai, lai nebūtu jāatlīdzina nodarītie zaudējumi un vienlaicīgi uzlabotu savu materiālo stāvokli. Tas jau ir noticis – par SIA Central Euro-Asia Gateway ir ierosināta maksātnespēja, un šāds – jau maksātnespējīgs uzņēmums, ar apķīlātu īpašumu – ir pārreģistrēts atpakaļ īstajiem īpašniekiem (K.Vītoliņam un N.Krūmiņam) – bet lidlauks un viss īpašums jau ir apķīlāts par labu Aleksandra Sipļivija, Aleksandra Ļitvinova un Vadima Tabunova uzņēmumiem (visiem vienā adresē reģistrētiem un saistītiem) uzņēmumiem – SIA Dzelzceļa Būve un SIA DB Projekts.

Nozieguma iedvesmas avoti

Likums nosaka, ka advokātu nedrīkst saistīt ar klientu. Tāpēc, nekādi nesaistot advokātu ar klientu šeit pieminu juristus, kas ir piedalījušies kā liktenīgās dalībnieku sapulces vadītāji – tāds dalībnieku sapulces vadītājs, piemēram, ir bijis Ēriks Spurelis, jurists, kuru KNAB savulaik aizturēts kopā ar Māri Sprūdu. Abi šie juristi bieži atrodas vienā birojā – Antonijas 7, turpat savas izsoles rīko tiesas nozīmētais administrators Māris Gulbis, ar adresi Zaubes 7-1.

Kalvis Vītoliņš,

Maksātnespējas administratora neatzīts parādnieka (SIA Cenral Euro-Asia Gateway)  pārstāvis.

BNN: SIA Dzelzceļa būve tuvākajā laikā sola sniegt savu komentāru šajā jautājumā.

Saistītie raksti

4 KOMENTĀRI

  1. Эти Александры Бортникову три года денги не отдавали, пока суд не кончился …

    A вот Литвинов всем все “налом” платит – даже рабочим своим и адвокатам – через свои схемы – без налогов, и взятки и все …

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas