Rīgas domes Vienotības un Nacionālās apvienības deputāti pieprasa iekļaut 14.marta Rīgas domes (RD) sēdes darba kārtībā jautājumu par Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena un pārējo valdes locekļu atbrīvošanu no amata pēc Konkurences padomes (KP) uzliktā soda 2,1 miljonu eiro apmērā par konkurences ierobežošanu.
Deputāti aicina Vides un reģionālās attīstības ministriju izvērtēt Rīgas domes priekšsēdētāja, Rīgas satiksmes kapitāldaļu turētāja Nila Ušakova atbildību par uzņēmumam piemēroto soda naudu 2,1 miljona eiro apmērā, kā arī uzskata, ka nedrīkst pieļaut, ka šo soda naudu nāktos segt no Rīgas nodokļu maksātāju naudas.
KP ir uzlikusi Rīgas satiksmei 2,1 miljona un Rīgas mikroautobusu satiksmei 88 tūkstošu eiro sodu par konkurences ierobežošanu, vienojoties par to, ka Rīgas mikroautobusu satiksmes braukšanas maksa nedrīkst būt zemāka par Rīgas satiksmes tarifu.
«KP uzliktais sods par Rīgas satiksmes pretlikumīgajām, brīvu konkurenci ierobežojošām darbībām ir jāmaksā ne jau rīdziniekiem, bet patiesajiem vaininiekiem, Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājam Leonam Bemhenam, pārējiem valdes locekļiem, un noteikti arī kapitāldaļu turētājam Nilam Ušakovam,» uzskata RD Vienotības deputātu frakcijas priekšsēdētāja Sarmīte Ēlerte.
Savukārt Rīgas satiksme, atsaucoties uz Konkurences padomes pieņemto lēmumu informē, ka KP pieņemtais lēmums ir nepamatots, uzņēmums nepiekrīt lēmumā minētajiem argumentiem un vērsīsies tiesā, lai šo lēmumu pārsūdzētu.
Rīgas satiksme norāda, ka 2007.gadā spēkā stājās Eiropas Savienības (ES) regula, kura nosaka, ka pilsētā ir jābūt vienotam maršrutu tīklam, kura uzraudzību nodrošina pašvaldība. RD par pārvadātāju vienotā maršrutu tīklā izraudzījās Rīgas satiksmi nosakot, ka uzņēmumam turpmāk ir jāatbild arī par paaugstināta servisa pakalpojumiem, iekļaujot vienotā maršrutu tīklā arī minibusu maršrutu tīklu. Ņemot vērā to, ka vēsturiski minibusu maršrutus Rīgā ir nodrošinājušas privātas institūcijas, 2012 – 2013.gadā notika iepirkuma procedūra par to, kas turpmāk nodrošinās paaugstināta servisa pakalpojumiem Latvijas galvaspilsētā. Iepirkuma konkursā tika izvirzītas vairākas būtiskas prasības attiecībā uz transporta līdzekļu vecumu, krāsojumu, biļešu sistēmu utt., un par tā uzvarētāju kļuva Rīgas mikroautobusu satiksme.
Rīgas satiksme vēsta, ka svarīgi norādīt arī to, ka, izpildot Eiropas Savienības prasības par vienota maršruta tīkla uzraudzīšanu un nodrošināšanu, Rīgas pilsēta tā ieviešanai un nodrošināšanai netērēja līdzekļus nedz no sava, nedz arī Rīgas satiksmes budžeta, jo visas prasības tika nodrošinātas tikai un vienīgi par privātā uzņēmuma līdzekļiem.
Pēc Vienotības deputātu domām par uzņēmuma valdes nespēju kompetenti un kvalificēti vadīt uzņēmumu liecina arī fakts, ka, neskatoties uz regulāro Rīgas pilsētas budžeta dotāciju, kas sasniedz gandrīz divas trešdaļas no uzņēmuma ieņēmumiem, Rīgas satiksmei jau par tradīciju kļuvis finanšu gadu pabeigt ar zaudējumiem.
Rīgas satiksmes ieņēmumi 2016.gadā bija 154 miljoni eiro. Tajos ir iekļauta 91 miljona eiro dotācija no Rīgas pilsētas budžeta un 8,2 miljonu eiro dotācija no valsts budžeta, bet atlikumu veido iedzīvotāju maksājumi par sabiedrisko transportu un autostāvvietu izmantošanu. Šogad Rīgas satiksmei galvaspilsētas budžetā ir paredzēta 86 miljonu eiro dotācija, kura var pieaugt turpmākajos budžeta grozījumos, vēsta deputāti, kuri pieprasa Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētāja un valdes locekļu atbrīvošanu no amata.
Tomēr Rīgas satiksme uzskata, ka KP nav ņēmusi vērā sabiedriskā transporta nozares speciālo tiesisko regulējumu. «Norādām, ka tā ir sabiedriskā transporta organizētāja (RD) kompetence noteikt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas kārtību, un KP nav pilnvaru šo darbību ierobežot. Saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējam ir pienākums pildīt sabiedriskā transporta pakalpojumu organizētāja uzdevumus, t.sk. pieļaujot un īstenojot regulētu konkurenci tirgū. Tā kā Rīgas satiksme nepārkāpj tai piešķirtās ekskluzivitātes tiesības, Rīgas satiksmes rīcība nav pakļauta Konkurences likumā noteikto ierobežojumu kontrolei,» vēsta Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.
Ref: 225.000.103.183