Viedoklis: Alkohola tirgus kāpums Latvijā saistīts ar augstāku akcīzes nodokli Igaunijā

«Alkoholisko dzērienu tirgus pieaugums Latvijā ir saistīts ar augstāku akcīzes nodokli Igaunijā, kas mudina pierobežā dzīvojošus igauņus iegādāties alkoholu Latvijā un uzņēmējiem atvērt Latvijas pierobežā arvien jaunus alkoholisko dzērienu veikalus,» norāda alkoholisko dzērienu importētāja Altia Latvia komercdirektors Normunds Ozoliņš.

Ozoliņš atgādina, ka saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) apkopotajiem akcīzes preču aprites rādītājiem pagājušajā gadā patēriņam Latvijā tika nodoti par 7% vairāk dekalitru alkoholisko dzērienu nekā gadu iepriekš. «Arī šogad patēriņam nodoto alkoholisko dzērienu apmērs pieaugs, taču pieauguma apmērs būs nedaudz mazāks nekā pagājušajā gadā.»

«Alkoholisko dzērienu tirgus attīstība Latvijā nav saistīta ar alkohola patēriņa palielināšanos, bet gan tirdzniecības kanālu pieaugumu uz Latvijas-Igaunijas robežas,» stāsta Ozoliņš, piebilstot, ka salīdzinoši nesen pierobežā ar Igauniju atvērās vēl viena jauna tirdzniecības vieta.

Viņš atzīmē, ka Igaunijā akcīzes nodokļa likme alkoholiskajiem dzērieniem ir būtiski augstāka nekā Latvijā. Lai arī atšķirība starp Latviju un Lietuvu šajā ziņā ir mazāka, arī Lietuvā akcīzes nodokļa likme alkoholam ir augstāka nekā Latvijā. Vienlaikus, viņaprāt, tas, ka Latvijā šogad akcīzes nodokļa likme alkoholiskajiem dzērieniem palielināsies, neietekmēs alkohola tirgu, jo Latvijā salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm joprojām būs zemākais akcīzes līmenis alkoholam.

Ozoliņš prognozē, ka savstarpējā konkurence starp alkoholisko dzērienu ražotājiem Latvijā šogad būtiski nemainīsies, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. «Tirgus ir pietiekami stabils un jau labu laiku prognozējams,» norāda Ozoliņš. Vienlaikus viņš skaidro, ka kopumā tirgus dalībniekiem ļoti svarīga nodokļu politikas prognozējamība valstī.

Jau vēstīts, ka pagājušajā gadā patēriņam Latvijā nodoti 5,438 miljoni dekalitru alkoholisko dzērienu, kas ir par 7% vairāk nekā 2015.gadā. Arī vērtējot pēc absolūtā alkohola satura dzērienos, patēriņam nodotie apjomi ir par 7% lielāki nekā 2015.gadā.

Kopējā patēriņam Latvijā nodoto alkoholisko dzērienu struktūrā 2016.gadā vislielāko daļu veidoja alus (74%), savukārt degvīna un pārējo «spirtoto» īpatsvars kopējā alkohola patēriņa struktūrā aizņem 13%, taču būtiski augstākās nodokļa likmes dēļ akcīzes nodokļa ieņēmumu struktūrā šai grupai ir dominējošā loma nodrošinot 69% no kopējiem ieņēmumiem par alkoholiskajiem dzērieniem.

Ref:224.000.103.518

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas