Viņķele: Esam ķīlnieki situācijā, pie kuras novedis nepārdomāts skolu tīkls

Saeimas deputāte Ilze Viņķele

«Mēs esam ķīlnieki situācijā, pie kuras novedis nepārdomāts un neefektīvs skolu tīkls. Mūsu bērni ir ķīlnieki, jo nesakārtotā skolu tīkla dēļ nespēj saņemt pēc iespējas kvalitatīvāku izglītību, un tas apdraud ne vien bērnu, bet arī visas valsts nākotnes perspektīvas,» trešdien, 17.maijā, pēc sēdes uzsver Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Ilze Viņķele. 

Sēdē prezentētie pētījuma rezultāti skaidri parāda, ka nevaram turpināt ignorēt šo problēmu, norāda Viņķele. Skolu tīkls ir nesakārtots, daudzviet skolas ir pustukšas, jo nespēj piepildīt klases ar skolēniem. Mainoties demogrāfiskajai situācijai, bērnu tur vienkārši nav. Šādas izglītības iestādes vajadzētu apvienot, lai koncentrētu resursus un nodrošinātu bērniem kvalitatīvu izglītību labiekārtotā mācību vidē, akcentē Viņķele. 

Saeimas Preses dienests ziņo, ka sēdē deputāti iepazinās ar pētījuma rezultātiem par optimālā vispārējās izglītības iestāžu tīkla modeļa izveidi Latvijā, ko ekonomģeogrāfa Jāņa Turlaja vadībā veic SIA Karšu izdevniecība Jāņa sēta sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju. Pētījumā analizēta iedzīvotāju demogrāfiskā struktūra, iedzīvotāju migrācijas plūsma, skolu tīkls Latvijas pašvaldībās un citi faktori. Darbu pie pētījuma, kas ietvers ieteikumus optimālā skolu tīkla izveidei, plānots pabeigt šī gada rudenī. 

Kā deputātus informēja Turlajs, viens no kavējošajiem faktoriem optimālā skolu tīkla izveidei ir pašvaldību nespēja vienoties ar kaimiņos esošajām pašvaldībām par sadarbību izglītības jomā, kā arī politiķu vairīšanās no nepopulāru lēmumu pieņemšanas. Būtiski, ka arī sabiedrībā nereti trūkst izpratnes par pozitīvajiem ieguvumiem, ko ilgtermiņā sniegtu skolu tīkla sakārtošana. 

Turlajs brīdina, ka aizvien tukšāko skolu ēku uzturēšana nākotnē prasīs arvien vairāk nodokļu maksātāju naudas, zemo algu dēļ no skolām aizies talantīgākie pedagogi, bet atrast vienā jaunus kļūs arvien grūtāk, turklāt turpinās pieaugt izglītības līmeņa atpalicība lauku un arī lielpilsētu mikrorajonu skolās.

Viņķele norāda, ka pētījums signalizē, ka skolu tīkla sakārtošanai nepieciešamas plašākas pārmaiņas, tostarp pašvaldību norēķinu kārtībā par bērniem, kuri deklarēti vienā, taču skolojas citā pašvaldībā, secināja komisijas deputāti. «Tāpat būtu jāsamazina pašvaldību skaits, lai koncentrētu resursus, piesaistītu izglītības iestādēs spēcīgus pedagogus un veicinātu izglītības kvalitāti,» turpina deputāte. 

Ref:224.000.103.1217

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas