VK: policija slēgusi nepamatotus līgumus, bet robežsardze neuzrāda, kur likusi miljonu latu

Ikgadējās finanšu revīzijās Iekšlietu, Aizsardzības, Satiksmes un Tieslietu ministrijās VK konstatējusi būtiskas nepilnības, kas ietekmē ministriju budžeta izpildes rezultātu.

Sniedzot atzinumu par Iekšlietu ministrijas (IeM) 2010. gada pārskatu, VK norāda, ka pārskatā nav pilnīgas informācijas par ieņēmumiem un izdevumiem Ls 1,23 milj. apmērā, jo tajā nav iekļauts Valsts robežsardzes saņemtais mērķfinansējums no Eiropas Aģentūras sadarbības vadībai pie ES ārējām robežām.

Vērtējot darījumu atbilstību normatīvajiem aktiem, VK konstatējusi, ka IeM padotības iestādes nav tiesiski un ekonomiski rīkojušās ar valsts budžeta līdzekļiem, jo gada beigās veikti nepamatoti avansa maksājumi Ls 792 tūkst. apmērā.

Savukārt Valsts policija (VP) bija noslēgusi tiesiski nepamatotus līgumus ar pašvaldībām un bez likumīga pamata iekasējusi no tām samaksu Ls 243 tūkst. apmērā par normatīvajos aktos VP noteikto uzdevumu – administratīvo pārkāpumu izskatīšanu un sodu uzlikšanu par transportlīdzekļu apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem – izpildi.

Revīzijā netika gūta pārliecība arī par Valsts policijas koledžas ilgtermiņa ieguldījumu pilnīgumu un eksistenci Ls 569 tūkst. kopējā uzskaites vērtībā (ar iegādes vērtību Ls 1,56 milj.). VK no izlases veidā pārbaudītajiem 143 pamatlīdzekļiem dabā netika uzrādīta trešā daļa jeb 46 vienības (t.sk. radiostacijas, televizori, digitālās fotokameras).

Par IeM pārskata revīzijā konstatēto VK ir nosūtījusi informāciju LR Prokuratūrai.

VK ir sniegusi IeM kopā 13 ieteikumus, lai nodrošinātu pilnīgas informācijas iekļaušanu pārskatā, novērstu nepamatotu avansa maksājumu veikšanu un tiesiski nepamatotu sadarbību ar pašvaldībām, kā arī nodrošinātu atkārtotu materiālo vērtību inventarizācijas veikšanu koledžā.

Atzinumā par Aizsardzības ministrijas (AM) pārskatu VK ir atklājusi neatbilstības ārvalstu valūtu kursu izmaiņu novērtēšanā un pašu ieņēmumu atzīšanā. Rezultātā pārskatā avansa maksājumi ir uzrādīti par Ls 545 tūkst. mazākā, bet saistības par Ls 345 tūkst. lielākā apmērā, kā arī nav uzrādīti ieņēmumi un izdevumi no valūtas kursu svārstībām attiecīgi vismaz Ls 929 tūkst. un Ls 39 tūkst. apmērā. Arī pārskatā uzrādītie pašu ieņēmumi un pamatdarbības izdevumi ir nepamatoti palielināti vismaz Ls 901 tūkst. apmērā, jo neatbilstoši ir uzrādīti krājumu vai pamatlīdzekļu pārvietošanas starp kontiem darījumi.

VK konstatējusi, ka Nacionālie bruņotie spēki (NBS) gada nogalē, veicot budžetā neparedzētus nodokļu avansa maksājumus Ls 700 tūkst. apmērā, nav tiesiski un ekonomiski rīkojušies ar finanšu līdzekļiem.

AM 2010.gadā ir saņēmusi finansējumu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem Ls 5,3 milj. apmērā, no kuriem Ls 4,8 milj. tika izlietoti maksājumiem 2005.gadā noslēgta līguma ietvaros par NBS pretmīnu kuģu iegādi, tādējādi piešķirto finansējumu pretēji normatīvajā aktā noteiktajam izlietojot iestādes budžetā plānojamu saistību segšanai, norāda VK.

Savukārt finansējuma pārdales starp budžeta programmām rezultātā AM 2010.gadam piešķirtie līdzekļi vismaz Ls 6,9 milj. apmērā ir izlietoti turpmākajos gados paredzētu saistību segšanai. Piemēram, NBS Nodrošinājuma pavēlniecība, izdarot attiecīgas izmaiņas līgumos par transportlīdzekļu piegādi, 2010.gada decembrī ir veikusi 2011., 2012. un 2013.gadā paredzētus maksājumus.

Lai pilnveidotu aizsardzības nozares grāmatvedības uzskaites politiku, kā arī aizsardzības nozares iestāžu iekšējās kontroles sistēmas, VK ir sniegusi AM 10 ieteikumus.

Satiksmes ministrijas (SM) pārskata revīzijā VK konstatējusi neatbilstību pašvaldībām pārskaitītās mērķdotācijas autoceļiem Ls 8,29 milj. apmērā uzrādīšanā, jo tā ir iekļauta uzturēšanas izdevumos, lai gan izlietota kapitālieguldījumiem.

VK atzinīgi novērtē SM paveikto valstij piederošās un piekrītošās zemes uzskaites sakārtošanā. SM uzskaitē ir iekļāvusi 10 152 zemes vienības, nodrošinot atbilstību Nekustamā īpašuma kadastra datiem, un vēl turpina skaidrot 104 ēku un būvju Ls 1,71 milj. kadastrālajā vērtībā piederību.

Vērtējot ES fondu projektu īstenošanu, VK secināja, ka ES fondu apguve ir īstenota ar avansa maksājumu pārskaitīšanu no valsts budžeta kontiem. Satiksmes nozares projektos bez pietiekama pamatojuma avansa maksājumos gada pēdējos mēnešos tika pārskaitīti kopā Ls 50,15 milj., turklāt arī projektiem, kuros pastāv saņemto avansu apguves risks. Piemēram, a/s Pasažieru vilciens Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizācijai decembrī tika pārskaitīts avanss Ls 22,27 milj. apmērā, lai gan vēl nebija noslēgusies iepirkuma procedūra.

Tomēr ar avansa maksājumiem ES fondu apguves mērķis pēc būtības netika sasniegts, secina VK, jo uz 31.03.2011. projektu īstenotāju kontos Valsts kasē un komercbankās saņemto avansu atlikums bija Ls 49,64 milj. jeb 99 % no gada beigās pārskaitītās summas.

VK ir sniegusi SM 13 ieteikumus, lai nodrošinātu atbilstošu izdevumu klasificēšanu, pilnībā pabeigtu nekustamā īpašuma uzskaites sakārtošanu, kā arī pilnveidotu padotības iestāžu iekšējās kontroles sistēmas.

Sniedzot atzinumu par Tieslietu ministrijas (TM) gada pārskatu, VK nav guvusi pārliecību par Rīgas Centrālcietuma (RCC) datu pilnīgumu vismaz par Ls 499,04 tūkst., jo RCC grāmatvedības uzskaite nav kārtota atbilstoši normatīvo aktu prasībām un tajā nav iespējams izsekot saimnieciskajiem darījumiem.

TM apņēmusies līdz 2011.gada oktobrim ieviest VK sniegtos ieteikumus un nodrošināt RCC grāmatvedības uzskaites par 2010.gadu sakārtošanu, kā arī pilnveidot iekšējās kontroles darbības efektivitāti ieslodzījuma vietās.

 

 

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas