Bažas par kārtējo aizdomīgo iepirkumu Rīgas satiksmē

Rīgas pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme bija izsludinājis konkursu par degvielas piegādi. Tirgus dalībniekiem šis bija vilinošs piedāvājums, jo Rīgas satiksme degvielai tērē apmēram vienu miljonu  eiro mēnesī. Tenderī pieteicās vairāki pretendenti, bet Rīgas satiksme nolēma arī turpmākajos piecos gados sadarboties ar līdzšinējo degvielas piegādātāju. Pārējie pretendenti uzskata, ka konkursā pieļauti pārkāpumi un 60 miljonu darījums nevar notikt.

Rīgas satiksmes autobusu parks ir viens no lielākajiem degvielas patērētājiem valstī. Ik gadu uzņēmums iepērk vairāk nekā 12 miljonus litru degvielas, par tiem samaksājot tādu pašu summu eiro. Piecos gados tie ir vidēji 60 miljoni eiro, vēsta TV3 raidījums Nekā personīga.

Pie šāda līguma bez iepirkuma procedūras 2010.gadā  tika kompānija Ramockas dzirnavas. Raidījuma rīcībā nonākušās pavadzīmes liecināja, ka Rīgas satiksme pērkot degvielu no Ramockas dzirnavām, iespējams, pārmaksā.  Līgumam  tuvojoties beigām, Rīgas satiksmes šefs Leons Bemhems solīja nākamo degvielas piegādātāju izvēlēties atklātās un  vienlīdzīgās sacīkstēs.

Pirmo aizķeršanos jau pavasarī radīja konkursa nolikums –  bija aizdomas, ka tas ierobežo konkurenci un prasības spēj izpildīt tikai viens piegādātājs. Pēc uzņēmēju sūdzībām Rīgas satiksme bija spiesta nolikumu mainīt. Bet palika pie sava – piecus  gadus tā sadarbosies tikai ar vienu darījuma partneri un nevis vairākiem piegādātājiem, kā to bieži dara valsts iepirkumos, piemēram, neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests.

«Mēs neesam skatījušies citu pieredzi – mēs esam skatījušies savu pieredzi un tas ir bijis viens pretendents. Viens piegādātājs – attiecīgi uzticams piegādātājs, par kuru nav šaubu un pretenziju līguma darbības laikā. Tāpēc mēs pieņēmām lēmumu sadarboties turpmāk arī ar vienu (piegādātāju) šī konkursa rezultātā,» norāda Rīgas satiksmes Juridiskās daļas vadītājs, iepirkuma komisijas loceklis Didzis Stepe.

Rīgas satiksmes konkursā pieteicās četri pretendenti. Arī Ramockas dzirnavas, kas mainījis nosaukumu uz RDZ Energy. Piedāvājuma  atvēršanā RDZ Energy nosauktā cena bija visdārgākā un tai bija viszemākās iespējas uzvarēt Rīgas satiksmes konkursā. Taču pēc it kā aritmētiskas kļūdas labojuma, tai no pēdējās vietas izdevās nokļūt uz pirmo.

Iespējas mainīt piedāvājumu, kad tas atvērts,  uzņēmējam praktiski nav. Izņēmums ir gadījumos, kad  pasūtītājs atklāj, ka pretendents  pie saskaitīšanas vai reizināšanas  pārrakstījies, ko var pārbaudīt ar aritmētiskām  darbībām.  Pēc Rīgas satiksmes teiktā, nosakot degvielas gala cenu LDZ Energy nav pārvērtis cenu no  tonnām  uz litriem. Pašvaldības uzņēmums  veica aprēķinus viņu vietā un  tādējādi uz 1 000 litriem  cena sanāca  aptuveni par 100 eiro lētāka nekā zemāko cenu iesniegušajam pretendentam kompānijai East West Transit.

«Mistika. Nesaprotama cena. Kā tā tika labota, kā veidojās – grūti pateikt. Mēs visi dzirdējām to, ko dzirdējām. Cena sākumā bija tāda, pēc tam tika veikts labojums. Apgalvojums bija tāds, ka tas bija par tonnu, bet pārrēķinot uz 1 000 litriem, cipari nesakrīt,» komentē SIA East-West Transit Degvielas pārdošanas vadītājs  Mārtiņš Riemeris.

Kompānija East West Transit uzskata, ka visticamāk pēc rezultātu paziņošanas iesniegts cits piedāvājums. Pierādīt viņi to nevar. Kompāniju no tālākas vērtēšanas konkursā izslēdza nodokļu parādu dēļ. «Kā mēs zinām sabiedriskā transporta biļešu cenā  viena no lielākajām izmaksām ir degviela un tas tiešā veidā attieksies uz patērētāju. Jo dārgāka būs degviela, jo dārgāka būs biļešu cena,» teic Riemeris.

Arī cits konkursa  pretendents Statoil savā sūdzībā Iepirkumu uzraudzības birojam norāda uz aizdomām par prettiesisku iesniegto piedāvājumu samainīšanu. Rīgas satiksmē uzsver, ka kļūdas atrastas visu pretendentu piedāvājumos. Un noliedz, ka  pašvaldības uzņēmums būtu centies  palīdzēt uzvarēt vienam pretendentam.

«Diezgan droši varētu apgalvot, ka te nevar runāt par aritmētisko kļūdu, bet gan par piedāvājuma mainīšanu tādā izpratnē, ka piedāvājums nav pareizi iesniegts,» uzskata Statoil pilnvarotais pārstāvis, LU Juridiskās fakultātes Asociētais profesors, Dr.iur. Jānis Kārkliņš. Kārkliņa praksē šis ir bezprecedenta gadījums. Viņaprāt, to nevajadzētu atzīt par aritmētisku kļūdu, jo tas var pretendentos mazināt uzticību publisko iepirkumu videi. «Ja mēs šādas jēdzieniskas sajaukšanas – tonna ar litriem vai kubikmetri ar kilogramiem pieļaujam zem jēdziena aritmētiskā kļūda, tad šo var nākotnē izmantot radoši uzņēmēji, iesniedzot pretrunīgus piedāvājumus viena konkursa ietvaros, pēc tam sakot, ka patiesībā  bija domāts svars nevis tilpums un otrādi,» piebilst Kārkliņš.

Iepirkumu komisijas priekšgalā Rīgas satiksmē jau vairākus gadus ir Igors Volkinšteins. Arī 60 miljonu vērto degvielas iepirkumu vadīja viņš. Volkinšteina vārds kļuva labi zināms, kad  trolejbusu  iepirkumā viņš sajauca latus ar eiro. Tāpēc bija jāņem bankā jauns astoņu miljonu eiro kredīts. Volkinšteinu atstādināja no  Rīgas satiksmes valdes, taču pašvaldības uzņēmums viņam turpina uzticēt miljonu iepirkumus. Rīgas mērs Nils Ušakovs slavē degvielas iepirkumu par tā caurspīdīgumu un Volkinšteinu par viņa pieredzi.

Nedēļas otrajā pusē Iepirkumu uzraudzības birojs publiskoja savu lēmumu, sakot, ka tas piekrīt Rīgas satiksmes viedoklim, ka  bija likumīgi labot RDZ Energy piedāvāto cenu, jo tā esot izsekojama. Jaunu līgumu par degvielas piegādi birojs gan aizliedz slēgt, kamēr nav atkārtoti izvērtēta informācija par viena pretendenta nodokļu parādiem. Par uzvarētāju pasludinātājai firmai RDZ Energy šī kavēšanās pa kabatu nesit, jo katru mēnesi tiek pagarināts iepriekšējais līgums par cenu, kas sabiedrībai netiek atklāta.

Ref: 102.000.102.10637

Saistītie raksti

1 komentārs

  1. uzņēmējiem pašiem par savām kļūdām arī jāmaksā. Cik zināms no pieredzes, ja iepirkumā piedaloties, kaut kas salaists dēlī, pats vien esi vainīgs. Kāpēc te kāda uzņēmuma labā kļūdas tiek labotas? tad jau jebkurš turpmāk varēs zaudējuma gadījumā apstrīdēt rezultātus, apgalvojot, ka pieteikumā ieviesusies kļūda

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas