Saeima ceturtdien, 15.decembrī, konceptuāli atbalstīja likumprojektu, kura mērķis ir nodrošināt Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonā teritorijas plānojumā norādīto vēsturisko parku, dārzu un kapsētu teritoriju aizsardzību.
Pirmajā lasījumā atbalstītais likumprojekts paredz noteikt, ka Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonā nav pieļaujami tādi transporta un inženierkomunikāciju infrastruktūras projekti vai pārveidojumi, kuru rezultātā tiek neatgriezeniski zaudēta vēsturisko parku, dārzu un kapsētu kultūrvēsturiskās vērtības un teritorija. Nav pieļaujams, ka tiek mainīta šo teritoriju funkcija jeb izmantošana, kas neatbilst kultūrvēsturisko vērtību saglabāšanas mērķiem. Tāpat transporta un inženierkomunikāciju infrastruktūras projektu risinājumos jāņem vērā parku, dārzu un kapsētu vēsturiskās robežas, portālu BNN informē Saeimas Preses dienests.
Par likumprojekta virzību atbildīgās Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deputāti aicinājuši likumprojekta izskatīšanas gaitā precizēt termina «vēsturiskās robežas» lietojumu, lai tas būtu nepārprotams.
Lai likumprojekts stātos spēkā, grozījums Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā Saeimā jāizskata vēl divos lasījumos.
Kā vēsta LETA, koalīcija jau iepriekš konceptuāli vienojās par Kultūras ministrijas (KM) iniciatīvu likumā noteikt ierobežojumus Lielo kapu teritorijas izmantošanai transporta infrastruktūras attīstībai.
Nacionālās apvienības Visu Latvijai!-Tēvzemei un brīvībai/LNNK līdzpriekšsēdētājs Gaidis Bērziņš iepriekš norādīja, ka kapu teritorijā jebkāda būvniecība būs aizliegta. Vaicāts, vai šie grozījumi ietekmēs Rīgas domes plānoto Skanstes tramvaja līnijas iekārtošanu, Bērziņš norādīja, ka Rīgas dome ir informējusi KM, ka tramvaja līnijas izveide neskars kapu teritoriju.
Skanstes tramvaja līnijas būvniecība nenotiks Lielo kapu teritorijā, iepriekš pēc tikšanās ar Rīgas domes vadību un Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) pārstāvjiem teica kultūras ministre Dace Melbārde.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs ir atzīmējis, ka Skanstes tramvaja līnijas projektētājiem uzdots veikt savu darbu tā, lai neviens apbedījums netiktu aizskarts.
Ministrija ir apņēmusies nostiprināt aizsardzības mehānismus, lai nodrošinātu Lielo, Pokrova un Jēkaba kapu neaizskaramību, veicot papildinājumus Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā.
Tādējādi neatkarīgi no kapu teritorijas īpašuma tiesībām tiks izslēgta iespēja Lielajos kapos veikt apbūvi vai citas darbības, kuru dēļ pastāv kapu teritorijas samazināšanās risks vai tās funkciju maiņa.
Kā zināms, Rīgā ir iecerēts izbūvēt jaunu tramvaja līniju Skanstes ielas virzienā, Lielo kapu tuvumā, kas satracinājis daļu rīdzinieku, kuri pārmet mirušo piemiņas zaimošanu.
Rīgas dome un Rīgas satiksme gan ir solījušas, ka tramvaja līnija ies tikai pa Senču ielu, neaizskarot Lielo kapu teritoriju, bet Rīgas domes Satiksmes departaments ir izsūtījis vēstules 46 zemes īpašniekiem par teritoriju, kas atrodas ielu sarkanajās līnijās, atsavināšanu.
Ref: 102.000.102. 14135
Vēl Saeima varētu aizliegt baznīcu zemju pārdošanu, jo tās krustnešu varas laikā saņemtas bez maksas.