Vancovičs: viedtālruni varēs lietot kā kredītkarti

SIA Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs

Viedtālrunis attīstīsies arī kā maksājuma rīks un to varēs lietot kā kredītkarti, izmantojot bezkontakta tehnoloģijas, intervijā biznesa ziņu portālam BNN.LV atzīst Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.

Komentējot konkurenci starp mobilo telefonu operatoriem Latvijā, viņš skaidro, ka mobilo telekomunikāciju nozarē Latvijā, konkurences cīņa ir asa. No tās ieguvējs ir mobilo sakaru lietotājs – cenas turpina samazināties.

Kādas funkcijas mobilajiem telefoniem operatori drīzumā varēs nodrošināt?

Nākotne pieder viedtālruņiem un mobilajiem datiem. Šo divu jomu attīstība noteiks jaunos telekomunikāciju pakalpojumu lietotāju paradumus. Viedtālrunis attīstīsies arī kā maksājuma rīks un to varēs lietot kā kredītkarti, izmantojot bezkontakta tehnoloģijas. Lai arī pasaulē parādās pirmie uzņēmumi, kas piedāvā norēķinus ar viedtālruņiem, un mobilo tālruņu ražotāji paredz strauju šī segmenta attīstību, Latvijā šādi tālruņi un norēķinu iespējas varētu gūt popularitāti ne ātrāk par 2015.gadu.

Vai mobilie telefoni stabili konkurēs ar plaukstdatoriem?

Operatoru ziņā noteikti paliks ātra mobilo datu pārraide kā pamata pakalpojums, taču papildu pakalpojumu, par kādu iespējams tālākā nākotnē tiks uzskatītas arī balss sarunas, pieslēgšana un lietošana būs lietotāju ziņā. Mobilo tālruņu funkcionalitāte ļaus lietotājiem uzstādīt daudzas noderīgas, arī izklaidējošas programmas un lietojumus, kurus varēs atrast internetā. Viedtālruņu veiktspēja neatpaliks no portatīvo datoru veiktspējas, parādīsies 3D grafiskās saskarnes, iespējams citi šodien vēl mazpazīstami datu ievades veidi.

Kā šādas izmaiņas ietekmēs mobilo operatoru tīklus?

Viss minētais strauji palielinās datu plūsmu mobilo operatoru tīklos. Mēs prognozējam, ka šajā desmitgadē telekomunikāciju nozarē mobilā interneta pakalpojumu segments būs visstraujāk augošais gan Latvijā, gan pasaulē kopumā. Tas virzīs tālāko mobilo tālruņu attīstību, e-komercijas darījumus un attiecīgi arī cilvēku paradumus.

Kādu nākotni jūs paredzat plaukstdatoriem?

Plaukstdatoru patīkamākā īpašība, kas mantota no viedtālruņiem, ir spēja vienmēr būt darba gatavībā. Neviens nebūs ar mieru gaidīt vairākas minūtes, lai “piestartētu” portatīvo datoru. Paredzams, ka tā dēļ to popularitāte, salīdzinot ar portatīvajiem datoriem, pieaugs, un plaukstdators būs portatīvā datora galvenais konkurents. Savukārt mobilais tālrunis un plaukstdators lielākajā daļā gadījumu viens otru papildinās un sadarbosies savā starpā.

Jums ir viedoklis par konkurences saasināšanos starp trijiem Latvijas tīkliem, vienam ierobežotam klientu skaitam brīvi migrējot starp tiem?

Latvijā mobilo telekomunikāciju nozarē ir asa konkurences cīņa. No tās ieguvējs ir mobilo sakaru lietotājs – cenas turpina samazināties. 2010.gadā un arī šobrīd mūsu klientu skaits pārsniedz miljonu. Ja runājam par klientu skaitu, tad tikai 3 līdz 4% klientu no kopējā mobilo telefonu lietotāju skaita izvēlas mainīt savu operatoru. Šis apjoms, salīdzinot ar kopējo jauno klientu skaitu, ir ļoti mazs. Visiem mobilajiem operatoriem Latvijā ir gan klienti, kas ir aizgājuši pie cita operatora, gan klienti, kas ir atnākuši no cita operatora. Izteiktāka operatora maiņa ir vērojama priekšapmaksas karšu klientu vidū, jo tur ir mazāk saistību.

Kā tiek norakstīti neizmantotie SIM karšu numuri?

Sakaru operatoriem ir jāmaksā valstij nodeva par izmantotajiem numerācijas diapazoniem, tādēļ ikviens no tiem ir ieinteresēts izmantot numurus pēc iespējas racionālāk. Neizmantotie numuri netiek norakstīti. Tie pēc 6 mēnešus ilga «iesaldēšanas» perioda atgriežas atkārtotā apritē, un jauns klients numuru atkal var izvēlēties un lietot.

Vai iespējams ārvalstīs iegādātus dotētos O2, Vodafon un citus telefona aparātus bez traucēkļiem izmantot LV?

Parasti operatori, kas piedāvā dotētos telefonus, nedara to tāpat vien, bet ar domu ilglaicīgi piesaistīt sev klientu. Tādēļ tie parasti parūpējas par to, lai šādu telefonu būtu iespējams lietot tikai un vienīgi viņu tīklā. Šādu ārvalstīs iegādātu dotētu aparātu Latvijas tīklos izmantot varēs izmantot vienīgi tajos gadījumos, ja operators mobilo telefonu nebūs piesaistījis konkrētam tīklam.

Vai IMEI koda nolasīšana un zvans operatoram var pasargāt no zagtu aparātu pārdošanas lombardu tīklos?

Ja mobilais tālrunis ir nozagts, nekavējoties ir jāsazinās ar sava mobilā operatora klientu apkalpošanas dienestu. Tālruni ir iespējams bloķēt pēc klienta pieprasījuma. Agrāka izlaiduma aparātiem negodprātīgi ļaudis spēja pārveidot identifikācijas kodu, taču pēdējos gados telefonu ražotāji ir pamatīgāk aizsargājuši mobilos tālruņus, lai šādas darbības praktiski nebūtu iespējamas.

Cik ilgi un kāpēc tiek saglabātas visas nosūtītās īsziņas sakaru centrāles serveros? Vai ir nācies sadarboties ar Iekšlietu ministriju un citām drošības struktūrām mobilo telefonu sakaru noklausīšanās gadījumos?

Mobilo sakaru operatoriem nav nepieciešams nodarboties ar telefona sarunu noklausīšanos, un tie to nedara. To drošības struktūras dara pašas likumā paredzētajos gadījumos, izmantojot īpašu pieslēgumu operatoru tīkliem, ko sauc par likumīgās pārtveršanas punktu. Operatori nodrošina šo pārtveršanas punkta pieslēgumu, taču nevar uzzināt ko, kā un kad pārbauda drošības struktūras. Tas pats attiecas uz īsziņām.

Saistītie raksti

2 KOMENTĀRI

  1. 2015., ārprāc, cik tas ir tālu, no tehnoloģiju vieokļa tak jau man liekas viedtālruņi uz to laiku jau būs vēsture.

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas