Salīdzinājumā ar pagājušo gadu, par diviem miljoniem eiro pieaudzis pieejamais finansējums valsts finansētajām studiju vietām Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) augstskolām un koledžām. Pieaugot akadēmiskā personāla minimālajam atalgojumam un valsts obligātās sociālās apdrošināšanas likmei, vienas studiju vietas bāzes izmaksas ir palielinājušās no 1393,11 eiro 2017.gadā līdz 1458,51 eiro 2018.gadā.
Ministrija vēsta, ka ir nodrošinājusi, ka pēdējo gadu laikā finansējums IZM augstskolām un koledžām studiju vietu nodrošināšanai pakāpeniski palielinās. Tā, 2016.gadā valsts budžeta dotācija bija 52 748 439 eiro, 2017.gadā – 55 214 624 eiro, bet 2018.gadā – 57 289 790 eiro. Paredzams, ka finansējums studiju vietas izmaksām turpinās pieaugt arī nākamajos gados.
Akadēmiskā personāla minimālā atalgojuma un valsts obligātās sociālās apdrošināšanas likmes pieaugums ir ļāvis nodrošināt lielāku katras budžeta vietas finansējumu, saglabājot kopējo vietu skaitu aptuveni 2017.gada līmenī. IZM, Veselības ministrijas, Zemkopības ministrijas un Kultūras ministrijas padotībā esošajās augstskolās un koledžās 2018.gadā kopumā ir pieejamas 26 327 budžeta vietas.
«Valsts finansēto studiju vietu sadalē prioritārs atbalsts tiek nodrošināts eksaktajām jeb STEM zinātņu jomām. Tās ir jomas, pēc kuru speciālistiem pieprasījums jau šobrīd pārsniedz piedāvājumu. Studijas šajās programmās ir arī dārgākās, tāpēc nepieciešams valsts ieguldījums,» uzsver IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktore Agrita Kiopa.
Salīdzinājumā ar 2017.gadu, ir veiktas arī izmaiņas budžeta vietu sadalījumā starp studiju programmām, ņemot vērā to atbilstību tautsaimniecības attīstības prognozēm, augstskolu stratēģiskajai specializācijai un valsts budžeta līdzekļu efektīvam ieguldījumam. Būtiski faktori ir arī studiju programmu akreditācijas ilgums (priekšroku budžeta vietu piešķīrumā dodot uz sešiem gadiem akreditētajām studiju programmām), jaunie principi tematiskajā grupā Izglītība (kur studiju vietas tiks salāgotas ar pāreju uz konceptuāli jaunu skolotāju sagatavošanas sistēmu augstskolās), kā arī ciešāka doktorantūras studiju programmu sasaistei ar pētniecības rezultātiem.
Ref: 225.000.103.2506