VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) izsludinājis konkursu uz diviem valdes locekļu amatiem, liecina uzņēmuma publiskotā informācija.
«Atklātā konkursa rezultātā tiks izvēlēts LDz valdes priekšsēdētājs un valdes loceklis, kuriem kopā ar jau esošajiem kolēģiem valdē būs jāuzsāk jauns LDz attīstības posms, ņemot vērā visus izaicinājumus, kas patlaban ir nozarei. LDz valdei jaunā sastāvā būs arī jāturpina darbs pie uzņēmuma biznesa modeļa pārvērtēšanas,» norāda konkursa nominācijas komisijas priekšsēdētājs, LDz padomes priekšsēdētājs Jānis Lange.
LDz valdes locekļu amata kandidātiem tiek izvirzītas prasības attiecībā uz svešvalodu zināšanām, kandidātiem jābūt augstākai vai otrā līmeņa profesionālai augstākai izglītībai inženierzinātnēs, biznesa vadības vai tiesību zinātnēs, vismaz piecu gadu pieredze vadošā amatā jomā, kurā darbojas LDz, kas iegūta ne senāk kā pēdējos piecos gados, vai vismaz piecu gadu pieredze biznesa vadībā stratēģiskā līmenī, kas iegūta ne senāk kā pēdējos piecos gados, vēlama arī daudzveidīga pieredze starptautiska mēroga globālos uzņēmumos.
Kandidātiem jābūt sekojošām kompetencēm: stratēģiskā plānošana, spēja vadīt un uzņemties vadītāja lomu, lai nodrošinātu kapitālsabiedrības mērķu sasniegšanu, spējai noteikt mērķus un plānot savas darbības, spējai pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību. Tāpat kandidātiem jābūt zināšanām un izpratnei par LDz un koncerna darbības jomām, par valsts kapitālsabiedrību darbību un to pārvaldi, korporatīvās pārvaldības principiem, risku un personāla vadību. Kandidātiem jāpiemīt nevainojamai reputācijai.
Lange uzsver, ka šāda mēroga speciālistu Latvijā nav daudz.
Pieteikumus gaidīs līdz 18.septembrim.
Atklātā konkursa nominācijas komisijā darbosies septiņi cilvēki, ir pārstāvētas nevalstiskās organizācijas un valsts sektors, arī korporatīvās pārvaldības speciālisti. Nominācijas komisijas priekšsēdētājs ir Lange, tajā darbosies arī LDz padomes loceklis Andris Maldups, LDz padomes loceklis Andris Liepiņš, Pārresoru koordinācijas centra vadītājs Pēteris Vilks, Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta viceprezidents Andris Grafs, Latvijas Darbadevēju konferederācijas ģenerālddirektore Līga Menģelsone, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes locekle Katrīna Zariņa. Novērotāja statusā ar padomdevēja tiesībām komisijā strādās Latvijas dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrības valdes priekšsēdētājs Savelijs Semjonovs. Lēmumu par LDz valdes locekļu apstiprināšanu amatā pieņems LDz padome.
BNN jau vēstīja, ka 25.jūlijā LDz padome vienojās par darba attiecību izbeigšanu ar uzņēmuma valdes priekšsēdētāju Edvīnu Bērziņu un valdes locekli Aivaru Strakšas. Uzņēmuma valdē darbu turpina Ēriks Šmuksts un Ainis Stūrmanis.
«Ņemot vērā to, ka ir izveidojusies situācija, kurā iztrūkst dialogs starp uzņēmuma vadību un nozares politiku veidojošo ministriju, gan uzņēmuma padome, gan valde ir vienisprātis, ka LDz un visas nozares interesēs ir izbeigt šo nenoteiktību un virzīties uz priekšu», pēc LDz padomes sēdes pauda Lange.
Tāpat BNN jau ziņoja, ka 7.maijā satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) izteica neuzticību Bērziņam, Strakšas un arī Stūrmanim un rosināja uzņēmuma padomi viņus atbrīvot no amata.
Ministrs informēja, ka galvenie pārmetumi saistīti ar iespējamu konkurences kropļošanu, kas draud ar smagām sekām gan LDz, gan Latvijas valstij.
Ministra rīcībā nonākusi informācija arī par iespējami koruptīviem darījumiem, attiecīgā informācija nododota izmeklēšanai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB). Tāpat konstatēti vairāki finansiāli apjomīgi saimnieciskie darījumi, tostarp mārketinga un reklāmas līgumi vairāku miljonu eiro vērtībā, kas liek domāt, ka valde nav rīkojusies kā krietns un rūpīgs saimnieks.
Savukārt LDz valdes locekļi norādīja, ka Linkaita izteiktie paziņojumi par kompānijas vadību ir vērsti uz mērķtiecīgu LDz sagatavošanu privatizācijai. Bērziņš un Strakšas arī lūdza Valsts policiju sākt kriminālprocesu pret Linkaitu par neslavas celšanu.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna Latvijas dzelzceļš valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības – LatRailNet, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, LDz Cargo, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums LDZ infrastruktūra, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums LDz ritošā sastāva serviss, apsardzes uzņēmums LDz apsardze, kā arī loģistikas uzņēmums LDz loģistika.