Nordea: Latvijas uzņēmumu konkurētspēju bremzē «viensētas sindroms»

Latvijas uzņēmumi augstu vērtē pieejamo cilvēkresursu kvalitāti un fizisko resursu pieejamību. Taču bailes riskēt, nevēlēšanās sadarboties, skaidri fokusēties uz vienu biznesa stratēģiju, tāpat arī inovatīvu produktu trūkums un pārāk augstas izmaksas salīdzinoši zemas pievienotās vērtības produktiem Latvijas uzņēmumiem konkurences cīņā neļauj sasniegt virsotnes, liecina pirmais Nordea bankas un Rīgas Ekonomikas augstskola veiktais Latvijas biznesa vitalitātes mērījums.

Pētījums uzrāda skaidru tendenci – drosmīgāk un mērķtiecīgāk izvēloties biznesa stratēģiju, atļaujoties riskēt un aktīvāk izmantojot personīgos, kā arī biznesa kontaktus uzņēmuma attīstībā, Latvijas uzņēmējiem ir labs konkurētspējas potenciāls, norāda Nordea bankas Latvijas filiāles vadītājs Valdis Siksnis.

Pētījuma autors, Rīgas Ekonomikas augstskolas Biznesa nodaļas vadītājs un pasniedzējs Dr. Arnis Sauka, analizējot uzņēmumu attīstības iespējas, skaidro, ka, lai arī daļa Latvijas uzņēmumu cenšas fokusēties uz noteiktām tirgus nišām un izmantot šādas pieejas priekšrocības, tie nepietiekami skaidri formulē savu stratēģiju attiecībā uz cenu līderību un augstas pievienotās vērtības radīšanu. Uzņēmumi it kā izvēlas kaut ko pa vidu. Vairums uzņēmumu kombinē vai ir spiesti sadzīvot ar salīdzinoši augstām izmaksām un zemas pievienotās vērtības produktu piedāvāšanu.

Augstu izmaksu pamatā, neatkarīgi no produktu pievienotās vērtības, tikpat labi varētu būt nevis uzņēmēju nemākulība saimniekot savos uzņēmumos, bet gan augstās ražošanas un pakalpojumu izmaksas, kas veidojas no, piemēram, 2007./2008. gadā par augstām cenām iepirktajām tehnoloģijām, ēkām un tamlīdzīgi, pētījumu komentē tā autors.

Latvijas uzņēmēji ir labi izglītoti – gandrīz 50% no aptaujātajiem ir bakalaura, bet 22% – maģistra grāds, savukārt 40% ir iepriekšējā biznesa pieredze. Līdzīgi arī darbinieku prasmes pārdot produktus un pakalpojumus, apkalpot klientus, to iesaistīšanos jaunu ideju veicināšanā, kā arī produktivitāti, motivāciju strādāt un lojalitāti uzņēmēji vērtē salīdzinoši augstu, kopvērtējumā ar 5,5 no 7 punktiem.

40% uzņēmēju savu individuālo sniegumu uzskata par inovatīvu, taču kopumā Latvijas uzņēmumu inovācijas spēja, radot jaunus, unikālus ražošanas procesus, ieviešot jaunus produktus vai pakalpojumus vai veicot tajos nozīmīga rakstura izmaiņas, novērtēta kā viduvēja. Līdzīgi Latvijas uzņēmēji ir pieticīgi un paškritiski, salīdzinot savu darbību ar konkurentu veikumu. Visbiežāk – 40% gadījumu – uzņēmēji paši sevi novērtējuši ar 3 no 7 punktiem, uzskatot, ka konkurenti strādā labāk.

Ar saknēm viensētās, Latvijas uzņēmēji uzkrītoši pasīvi izmanto tiem pieejamos kontaktus vai, citiem vārdiem sakot, komunikācijas tīklus, kas ir ne vien viens no efektīvākajiem, bet arī lētākajiem veidiem, kā piesaistīt konkurētspējai nepieciešamos ārējos resursus. Latvijas uzņēmēji informāciju par uzņēmējdarbības procesiem pārsvarā smeļas internetā un biznesa presē, tikpat kā ignorējot tās iespējas, ko varētu sniegt sadarbība ar biznesa laboratorijām, universitātēm un zinātniskiem institūtiem, pašvaldībām, valsts un nevalstiskajām biznesa veicināšanas organizācijām, uzsver pētījuma autori.

Jautāti par ārējās vides ietekmi, 58% Latvijas uzņēmēju savu darbības tirgu novērtējuši kā riskantu, kurā katrs lēmums var būt izšķirošs. Vairums arī atzīst, ka tirgus vērtējams kā naidīgs – tāds, kurā ir grūti izdzīvot. Taču vienlaikus aptuveni puse aptaujāto norādījuši, ka tirgum ir potenciāls, un tajā palielinās biznesa izaugsmes iespējas. Uzņēmēji sliecas domāt, ka ir sagaidāms pieprasījuma pieaugums pēc to saražotās produkcijas.

72% Latvijas uzņēmumu 2010. gadā ir spējuši strādāt ar peļņu, turklāt vairāk nekā 50% Latvijas uzņēmumu vismaz daļu savu preču eksportē, tai skaitā vairāk nekā 16% eksportē vismaz pusi no saražotās produkcijas, – tas liecina par pozitīvām tendencēm un ilgtermiņa pieeju biznesam. Pētījums rāda, ka peļņas paaugstināšana arī turpmāk ir Latvijas uzņēmēju prioritāte (5,8 no 7 punktiem). Uzņēmēji cer palielināt pārdošanas apjomus Latvijas tirgū (5,2 punkti), kā arī samazināt izmaksas (5 punkti) un uzlabot savu produktu vai pakalpojumu kvalitāti (4,8 punkti).

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas