Ministrijām, Saeimā pozīcijā esošo partiju pārstāvjiem, kā arī pašām ostām ir kardināli pretēji viedokļi, cik ātri un vai vispār būtu jāizskata grozījumi Likumā par ostām. Tikmēr Amerikas tirdzniecības palāta atgādina, ka valdība jau Briselei apsolījusi to izdarīt līdz 1.jūnijam un cita varianta nav. Tā pēc diskusijas par ostu pārvaldību vēsta Nozare.lv.
Latvijas ostu asociācijas izpilddirektors Kārlis Leiškalns bija neizpratnē, kāpēc tik steidzīgi tiek noteikti termiņi. «Satiksmes ministrs teica, ka izveidos darba grupu un ar priekšlikumiem par grozījumiem Likumā par ostām nāks klajā 1.jūnijā, bet te pēkšņi pa galvu, pa kaklu to vajag izdarīt 1.aprīlī. Šis ir arī izpētes gads, lai Eiropas Savienība (ES) pieņemtu ostu direktīvu, kurā, iespējams, tiks skatīta vienas maksas noteikšana visās ostās, arī konkurences ierobežojumi.»
Leiškalns uzskata, ka pēc Likuma par ostām grozījumu pirmā lasījuma parādīsies «tās āža kājas» un tās intereses, kāpēc pavirši tiek atvērts likums. «Reizē ar likuma grozījumiem es kā vecs «politikānis» un sabiedrisko attiecību speciālists skaidri un gaiši redzu, ka patlaban notiek artilērijas piešaude. Bumbo pa visiem un visur. Viss sakrīt kopā pēc veciem un labi pārbaudītiem taktiskiem plāniem,» uzsver ostu pārstāvis.
Savukārt Amerikas tirdzniecības palātas pārstāvji uzskata, ka Latvijas valdībai jau nav izvēles iespējas, jo premjers Valdis Dombrovskis Briselei jau ir apsolījis divus labojumus ostu likumā veikt līdz 1.jūnijam, tikai neviens par to nerunājot.
«Kāpēc vēlamies grozīt likumu un nevis nolikumus MK, un kāpēc tagad? Ir būtiska lieta, ko nedzirdu no valsts puses – saprašanās memorandā ar Eiropas Komisiju (EK) jau no decembra ir skaidri ierakstītas divas lietas, kuras Latvija līdz vasaras vidum ir apņēmusies darīt – samazināt ostu pārvaldes komercdarbību un iestrādāt likumā trīs kritērijus, pie kuriem ostu pārvaldes var veikt komercdarbību,» skaidro palātas pārstāvis Artūrs Spīgulis.
Premjers Dombrovskis esot parakstījies, ka apņemas to ieviest līdz gada vidum, tāpēc arī esot jāatver likums. «Novilcināšana ir novedusi pie tā, ka tagad šis jautājums būs steidzami jāskata. Otrs, ko premjers apņēmies pārskatīt, ir nodokļu režīms brīvostā. Mēs vienīgie esam iniciējuši likuma grozījumus, lai gan tas nav mūsu pienākums. Tas ir Saeimas un Satiksmes ministrijas pienākums. Lai gan mēs iniciējām likuma atvēršanu, mūs neiekļāva SM darba grupā. Ietvertas bija visas tās puses, kas pret likuma atvēršanu iebilda,» skaidro Spīgulis.
Jāatzīmē, ka iepriekš Baltijas asociācija – Transports un loģistika (BATL) uzsvērusi, ka ir jāuzsāk diskusijas, ar mērķi padarīt ostas atvērtākas un konkurētspējīgākas. Tāpat Ventspils domes deputāts un BATL konsultants Aivis Landmanis atzīmējis, ka asociācija ir «pret Lemberga, Loginova un Amerika saimniekošanu lielākajās Latvijas ostās kā savās kabatās», tāpēc rosina diskutēt par izmaiņām ostu likumdošanā, lai to pārvaldību darītu caurskatāmu, saprotamu un godīgu.
Ref: 103.000.103.693
Ja Amerikas tirdzniecības palātas pārstāvji uzskata, ka premjers Briselei jau ir apsolījis divus labojumus tad lai arī no viņa prasa. Patiesībā Amerikai nav nekādās likumiskas tiesības no Latvijas kaut ko prasīt. Liekai steigai nav nekāda pamata jo galvenais ir Latvijas ekonomiskās intereses nevis jenotu vadoņu solījumi importa augļotājiem.
Valdība 20.03. nolēmusi lūgt Saeimu neskatīt strīdīgos jautājumus par izmaiņām ostu darbības regulējumā, pirms tie izdiskutēti Latvijas ostu, tranzīta un loģistikas padomē un par to lēmumu pieņēmis Ministru Kabinets.
Ko tas nozīmē – vienošanās neaiztikt ostas vai bailes, ka deputāti ir nejēgas?