Latvija nekādā gadījumā nevar ķerties pie degvielas akcīzes nodokļa paaugstināšanas, tas šobrīd būtu sitiens pa visu valsts ekonomiku, intervijā biznesa ziņu portālam BNN norāda Lukoil Baltija R valdes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans.
Tāpat arī viņš atklāj, ka Lukoil izskata iespēju pieteikties konkursā uz degvielas rezervju glabāšanu, kā arī to, ka kompānija nepiedalās sarunās par Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcas iegādi. Intervijā viņš stāsta arī par to, ka Lukoil Latvijā šogad nodokļos samaksājis jau 50 miljonus latu.
Latvijā tuvojas ziema, kuru prognozē gan aukstu, gan grūtu sadārdzināto siltuma tarifu dēļ, kāda būs šī ziema Latvijas degvielas tirgotājiem?
Grūti prognozēt, taču mēs ziemai esam gatavi, jau esam atveduši arktisko dīzeli un tiklīdz temperatūra naktīs sāks noslīdēt zem nulles arī Lukoil degvielas uzpildes stacijās parādīsies arktiskais dīzelis. Nekādi pārsteigumi, manuprāt, šoziem degvielas tirgū nav gaidāmi, taču jāatzīmē, ka pilnīgi pārliecināts es esmu tikai par Lukoil, par citiem degvielas tirgotājiem neņemos spriest. Mēs ziemai esam gatavi.
Skarbie ekonomiskie apstākļi ir likuši latviešiem mācīties taupīt, kā to izjūt Latvijas degvielas tirgotāji?
Jāatzīst, ka tendences liecina par pretējo, tā piemēram, ja salīdzinām Lukoil degvielas pārdošanas apjomus šā gada septembrī un tajā pašā laikā pērn, pārdošanas apjomi ir pieauguši par 20 %. Tā kā cilvēki pērk vairāk, tas liecina par to, ka tik ļoti nemaz neekonomē un kabatās ir vairāk naudas nekā pirms gada. Taču jāatzīmē, ka visvairāk ir pieaudzis dīzeļdegvielas patēriņš, aktīvāk sākuši strādāt kravas auto, dzīvība atgriezusies arī celtniecībā. Es domāju, ka tas ir signāls, kas norāda uz ekonomikas attīstību, pieaug tranzīts,vairāk tiek pārvadātas preces.
Latvijas biodegvielas nozares pārstāvji rosina jau drīz 5% vietā ieviest 7 % bio piejaukumu degvielai, kāds ir jūsu viedoklis par šo piedāvājumu?
Es domāju, ka tik drīz tas nenotiks. Dzīvosim redzēsim, ir skaidrs, ka rapšu eļļas ražotāji lobē savas intereses, jo neviens īpaši nepērk viņu produkciju, taču domāju, ka arī ar tiem papildus 2 % viņi nekur tālu netiks. Cik man zināms, arī Eiropā rapšu eļļa vairs netiek pirkta tik labi kā agrāk.
Vai ņemot vērā faktu, ka ir automašīnas, kuru dokumentos norādīts, ka bio piejaukums degvielai nevar pārsniegt 5 %, papildinot bio piedevas daudzumu vēl par diviem procentiem, netiks nodarīts kaitējums daudzu autobraucēju spēkratiem?
Es zinu, ka piemēram jaunās Volkswagen automašīnas tiek ņemtas nost no garantijas, ja to pildīšanai tiek izmantota degviela kaut ar 2 % bio piejaukumu. Taču citādi, tik traki automašīnas nejūt tos 5%, jo sevišķi automašīnas ar benzīna dzinējiem. Ja piejaukums tiks paaugstināts līdz 7%, es nezinu vai es ieteiktu to liet jaunās automašīnās. Es uzskatu, ka cilvēkiem ir jādod izvēle, nevar pateikt tikai, lai lej ar 7% piejaukumu un viss. Jāpiedāvā arī degviela, iespējams dārgāka, taču bez piejaukumu. Jābūt iespējai pirkt gan tādu, gan tādu.
Ir izsludināts konkurss par degvielas rezervju glabāšanu Latvijā, vai Lukoil ir ieinteresēts dalībā šai konkursā un kāpēc?
Mēs vēl domājam. Jo glabāšanai atvēlētais finansējums pašlaik nav liels. Piedalīties šādā konkursā var tikai tad, ja ir skaidrs, ka tas nesīs kaut kādu peļņu. Jo pats process nav vienkāršs, valsts apmaksās tikai uzglabāšanu, taču degviela vēl ir jāiegādājas un jānogādā līdz uzglabāšanas vietai. Mūs tas interesēs tikai tādā gadījumā ja tas būs rentabli.
Viens no galvenajiem Latvijas degvielas avotiem – Mažeiķu nafta, ir cietis ievērojamus zaudējumus, tā īpašnieks PKN Orlen meklē naftas pārstrādes rūpnīcas pircējus,Polijas varas pārstāvji aicina Lietuvu iesaistīties uzņēmuma glābšanā, kādu jūs redzat šī uzņēmuma nākotni.
Pašlaik virs Mažeiķu naftas ir savilkušies lieli melni mākoņi. Šobrīd ne tikai Mažeiķiem, bet visām naftas pārstrādes rūpnīcām marža ir mīnusos un Mažeiķi ir ļoti veca rūpnīca, tā visa faktiski būtu jāmodernizē. Viņiem joprojām ir problēmas ar naftas piegādes ceļiem, nafta tiek piegādāta vien ar tankeriem un tas maksā dārgi un tie ir lieki izdevumi. Bojāta ir aizvērtā naftas caurule no Krievijas, varbūt tieši tādēļ viņi meklē kādu bagātu kompāniju no Krievijas, lai tā varētu salabot naftas cauruli un atvieglot naftas piegādi. Taču, cik man zināms poļi par rūpnīcu grib nesamērīgi lielu naudas summu – 3 miljonus, tāda cena ne tuvu neatbilst rūpnīcas tagadējai vērtībai. Katrā gadījumā Lukoil sarunās par Mažeiķu rūpnīcas iegādi nepiedalās.
Ja tuvāko divu līdz trīs gadu laikā PKN Orlen neizdosies pārdot rūpnīcu, vai atrast investoru, vai tā varētu pārtraukt darbību?
Ja viņiem būs kādas kolīzijas rūpnīcā, tad protams. Bet citādi, turēt rūpnīcu, kas visu laiku ir mīnusos arī, manuprāt, nav prātīgi. Un ja nemaldos, tad rūpnīca pieder Polijai un priekš kam Lietuvai ieguldīt rūpnīcā savu naudu, ja tā ir 100% Polijas īpašums, lai Polijas valdība domā kā risināt šo jautājumu. Lietuvai arī šobrīd nemaz neiet tik viegli, viņiem nav tik daudz liekas naudas, bez tam viņiem vēl jāceļ arī atomelektrostacija, es nedomāju, ka viņi ieguldīs nodokļu maksātāju naudu Mažeiķu rūpnīcā. Kaut gan, Lietuvā Mažeiķu nafta ir lielākais nodokļu maksātājs.
Kādi ir neatliekamie darbi jaunajai valdībai, kas būtu jāveic, attiecībā uz Latvijas degvielas tirgu?
Es domāju, ka nevajadzētu veikt nekādas kardinālas izmaiņas un neko pārtaisīt, degvielas tirgus nodrošina lielus nodokļu ieņēmumus, tā piemēram Lukoil šogad nodokļos ir samaksājis jau tuvu 50 miljoniem latu, skaidrs, ka arī citu degvielas tirgotāju nodokļu maksājumi ir augsti. Es domāju, ka vistu, kas dēj zelta olas nevajadzētu rosināt uz kardinālām pārmaiņām. Ja arī valdība plāno pārskatīt nodokļus, tad pilnīgi noteikti nevajadzētu ķerties klāt degvielas akcīzes nodoklim. Tas būtu sitiens pa visu ekonomiku, jo pieaugot degvielas cenām pieaugs arī kopējo patēriņa preču cenas. Es domāju, ka akcīzes nodoklis noteikti ir jāpatur esošajā līmenī. Valstij nevajag aizmirst par to, ka pirmajā vietā ir tauta un galvenais jādomā par tiem cilvēkiem kam neklājas viegli gan par pensionāriem, gan daudzbērnu ģimenēm, gan invalīdiem,lūk par ko ir jādomā pašlaik valstij, nevis par to kā veikt izmaiņas degvielas tirgū, jo tie kas var atļauties savos auto liet degvielu, pilnīgi noteikti, ir vairāk vai mazāk nodrošināti.
Prātīgs vīrs tas Haims
“Valstij nevajag aizmirst par to, ka pirmajā vietā ir tauta un galvenais jādomā par tiem cilvēkiem kam neklājas viegli gan par pensionāriem, gan daudzbērnu ģimenēm, gan invalīdiem,lūk par ko ir jādomā pašlaik valstij”
Tā jau šķiet, ka viss, kas tiek “pacelts”, izraisa sitienu. Vai tā būtu kāja vai akcīzes nodokļi.
Šitas onka laikam vienmēr būs spicē – nekad nebaidas teikt kā ir :)
Valters godam pastrādājis :)