Lai gan Brexit un ASV-Ķīnas tirdzniecības karš sējis neziņu par globālās ekonomikas nākotni, Baltijas uzņēmēju vidū par to nevalda vienprātība, liecina Luminor pētījums, kurā mazie un vidējie uzņēmēji aicināti izvērtēt ar šiem notikumiem saistītos riskus.
Latvijas uzņēmējus visvairāk satrauc Brexit, bet Lietuvas – ASV-Ķīnas tirdzniecības karš. Savukārt Igaunijā valda miers un pārliecība par šiem procesiem, secina pētījuma autori.
Latvijā par Brexit satraukti 27%, Igaunijā 18%, bet Lietuvā 16%. Starp tiem Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu pārstāvjiem, kas atzina, ka viņu uzņēmējdarbībai kaitēs Apvienotās Karalistes izstāšanās no ES, kā visbiežāko iemeslu minēja to, ka valda neziņa, kādas būs Brexit sekas uz globālo ekonomiku.
Tajā pašā laikā 30% Latvijas uzņēmēju pārliecināti, ka ne Brexit, ne ASV-Ķīnas tirdzniecības karš viņus neskars, liecina aptaujas rezultāti.
Analizējot datus Baltijas mērogā, piektdaļa no Latvijas (23%) un Lietuvas (20%) respondentiem piekrīt, ka globālā ekonomika ietekmēs viņu uzņēmējdarbību.
Ar optimistisku skatu Baltijas valstīs izceļas igauņu uzņēmēji. Gandrīz puse jeb 48% no aptaujātajiem Igaunijā uzskata, ka viņu uzņēmējdarbību neietekmēs Brexit vai ASV-Ķīnas tirdzniecības karš.
Interesanti, ka 2% no aptaujātajiem uzņēmējiem katrā valstī domā, ka no šiem ilgajiem politiskajiem procesiem būs ieguvēji, atzīmē pētījuma autori.
Latvijā salīdzinoši mazāk (36%) uzņēmumi izjūt savu partneru vai klientu uzvedības maiņu, domājot par ārējās ekonomikas draudiem. Turpat puse no Lietuvas aptaujātajiem uzņēmumiem (48%) un trešdaļa Igaunijas aptaujāto mazo un vidējo uzņēmumu (36%) norādīja, ka viņi sajūt biznesa partneru un klientu uzvedības maiņu, kas kļūst piesardzīgāki, lasot ziņas par Vācijas, lielākās Eiropas ekonomikas, izaugsmes palēnināšanos un tuvojošos Brexit.
«Šodienas uzņēmēji ir jau pieraduši dzīvot neziņā par globālās ekonomikas nākotni – šī atmosfēra ir kļuvusi tik dabiska, ka vairs neizraisa papildu stresu, kaut arī, plānojot nākamā gada finanšu rezultātus, uzņēmēji ņem vērā prognozes par ekonomikas palēnināšanos,» norāda Kerli Gabrilovica, Luminor vadītāja Latvijā.
Optimistisks skats nākotnē?
Kopumā 2020.gadu Latvijas uzņēmēji vērtē piesardzīgi. 40% prognozē stabili nemainīgus pārdošanas apjomus arī nākamgad. 59% neplāno biznesa paplašināšanos. 15% aptaujāto to skaidro ar to, ka jau šogad paplašinājuši sava uzņēmuma darbību, secināts aptaujā.
Kā galvenos kritērijus, kas stimulētu biznesa attīstību, Latvijas mazo vidēju uzņēmumu pārstāvji norāda stabilu ārējo vidi un kvalificētu darbaspēku.
Tomēr aptaujas rezultāti liecina, ka vairāk nekā 80% mazo un vidējo uzņēmumu Baltijas valstīs līdz 2020. gadam plāno palielināt pārdošanas apjomus vai saglabāt tos pašreizējā apmērā.
Procentuāli lielākais vairums uzņēmēju, kuri paredz palielināt pārdošanas apjomus, vērojams starp Lietuvas uzņēmējiem (38%), Igaunijā (32%) un Latvijā (31%) tādu ir nedaudz mazāk. Igaunijā ir visvairāk uzņēmumu, kuri grasās apgrozījumu saglabāt līdzīgā līmenī (50%), kamēr Latvijā ir lielākā daļa pesimistiskāk noskaņoto Baltijas uzņēmēju, kas prognozē, ka nākamgad pārdošanas apgrozījums samazināsies (28%), liecina Luminor aptaujas rezultāti.
Lasiet arī: Swedbank Latvijas ekonomikas izaugsmes prognozi 2019.gadam samazina uz 2,3%
Luminor aptaujā sadarbībā ar tirgus izpētes kompāniju Norstat tika intervēti 750 mazie un vidējie uzņēmumi Baltijas valstīs – 250 katrā Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. Aptauja tika veikta 2019.gada 11. – 25.oktobrī.