Pirmajā pusgadā starptautisko autopārvadājumu atļaujas visvairāk pieprasītas uz Baltkrieviju, Kazahstānu, Krieviju un Ukrainu, liecina Autotransporta direkcijas (ATD) dati.
Starpvalstu nolīgums paredz, ka, lai Latvijas autopārvadātāji varētu veikt starptautiskos pārvadājumus, ir jāsaņem arī konkrētās valsts atļauja.
Atļauju apmaiņa šogad ir veikta ar 33 valstīm, tajā skaitā ar Kosovu, kas attiecīgo valstu sarakstu papildināja tikai šajā gadā. 2019.gadā kopumā citām valstīm Latvija nosūtījusi 173 160 atļaujas, bet saņēmusi – 162 970.
Pirmajā pusgadā Latvijas pārvadātājiem izsniegta 44 861 atļauja, un to skaitā ir izsniegtas atļaujas arī uz tādiem jauniem tirgiem kā Mongolija un Turkmenistāna.
ATD dati liecina, ka kopš pagājušā gada vasaras uzņēmumu, kuri nodarbojas ar starptautiskajiem un iekšzemes kravas vai pasažieru pārvadājumiem, pieaudzis par 4%, sasniedzot 5 092. 86% uzņēmumu saņēmuši licenci starptautiskajiem kravas autopārvadājumiem; 5,4% – iekšzemes kravas pārvadājumiem; 8,4% – starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem; 0,2% – iekšzemes pasažieru pārvadājumiem.
Kopumā pēdējo trīs gadu laikā vērojams autopārvadātāju uzņēmumu skaita palielinājums, atzīmē ATD.
Direkcijas dati liecina, ka kopumā šobrīd reģistrēti 24 388 kravas automobiļi un autobusi. Līdz ar to licences kartīšu un EK atļauju kopiju skaits salīdzinājumā ar pērno gadu pieaudzis par 1,5%
66% gadījumu EK atļaujas kopijas izsniegtas kravas transportlīdzekļiem starptautisko pārvadājumu veikšanai. 23% gadījumu licences kartīšu izsniegti iekšzemes kravas pārvadājumu veikšanai, bet 7% – licences kartītes izsniegtas autobusiem iekšzemes pārvadājumu veikšanai. 4% gad’jumu EK atļaujas kopijas izsniegtas autobusiem starptautisko pārvadājumu veikšanai, liecina ATD dati.
Lai arī Latvijā reģistrēto transportlīdzekļu skaits kopumā palielinās, pieaugums nav tik liels kā, piemēram, Lietuvā. Tas saistīts ar profesionālo autovadītāju trūkumu un Lietuvā noteikto vienkāršoto kārtību attiecībā uz autovadītāju piesaisti no trešajām valstīm, skaidro direkcijā.
Latvijas autopārvadātāji turpina atjaunot autoparku atbilstoši augstākajiem ekoloģiskajiem standartiem – pārvadātāju rīcībā esošo Euro VI kategorijas transportlīdzekļu īpatsvars šobrīd sastāda 39% no kopējā starptautiskajos kravas komercpārvadājumos izmantotā autoparka, bet Euro V – 28%. Tas ir ļoti augsts rādītājs, vērtējot kopējo situāciju Eiropas Savienībā, atzīmē ATD.
Kravu pārvadātāju jūra pārslogo Latvijas ceļus un piesārņo vidi un gaisu. To ir jāsamazina, vismaz dubultojot maksas par mūsu ceļu lietošanu.