Baltijas mediju reklāmas tirgus 2010. gadā samazinājies par 7%, sasniedzot 225,3 miljonus eiro, liecina tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras TNS Latvia sadarbībā ar LRA un TNS Emor (Igaunija), un TNS LT (Lietuva) apkopotā informācija.
Apskatot reklāmas tirgus attiecību pret iekšzemes kopproduktu, redzams, ka Baltijā līderpozīcijā ar 0,46 % ir Igaunija, kamēr attiecīgi Latvijā šis rādītājs ir 0,36 %, bet Lietuvā – 0,34%. Visās Baltijas valstīs reklāmas tirgus attiecība pret iekšzemes kopproduktu ir kritusies, salīdzinot ar 2009. gadu. 2010.gadā Baltijā visvairāk reklamētas mobilo sakaru un mazumtirdzniecības nozares.
Attiecīgi pa valstīm – Igaunijā reklāmas tirgus apjoms 2010. gadā bija 66,0 miljoni eiro (t.i. 1033,4 milj. EEK), savukārt Lietuvā – 94,0 miljoni eiro (324,6 milj. LTL). Latvijā mediju reklāmas tirgus sasniedza 65,3 miljonus eiro jeb 45,9 miljonu latu. Mazākais tirgus kritums bija novērojams Lietuvā, jo salīdzinot ar 2009. gadu mediju reklāmas tirgus ir samazinājies tikai par 2%. Igaunijā samazinājums bijis par 7%, bet Latvijā – par 13%.
Aplūkojot Baltijas reklāmas tirgus izaugsmi pēc reklāmas investīcijām uz vienu iedzīvotāju, arī 2010. gadā Latvija ar 29 eiro (LVL 20) un Lietuva ar 28,2 eiro uz vienu iedzīvotāju ir zem Baltijas vidējā līmeņa. Igaunijā šis rādītājs ir augstākais starp Baltijas valstīm, 2010. gadā sasniedzot 49,2 eiro, kas gan ir mazāk nekā 2009. gadā, kad tas bija 53 eiro.
Reklāmas apjoma izmaiņas
Salīdzinot 2010. un 2009. gadu, Baltijā kopumā TV un internetā novērojams reklāmas apjoma pieaugums. Interneta reklāma piedzīvojusi straujāko kāpumu, sasniedzot 25,3 miljonus eiro, kas ir par 8 % vairāk nekā 2009. gadā. TV reklāmas pieaugums ir 2%, sasniedzot 94,6 miljonus eiro. Avīžu tirgus, salīdzinot 2010. un 2009. gada datus, samazinājies par 21% un ir 43,7 miljoni eiro. Radio reklāmas apjoms 2010. gadā bijis 21,5 miljoni eiro, kas ir par 12% mazāk nekā 2009. gadā. Žurnālu reklāmas tirgus samazinājies par 16% un ir bijis 19,8 miljoni eiro. Vides reklāmas kopējais apjoms Baltijā 2010. gadā bija par 10% mazāks nekā 2009. gadā, sasniedzot 19,7 miljonus eiro. Par 14% krities kino reklāmas apjoms, 2010. gadā sasniedzot 0,7 miljonus eiro.
Reklāmas apjomu sadalījums mediju grupās
2010. gadā Baltijā no kopējā mediju reklāmas apjoma vislielāko daļu joprojām sastāda TV reklāma, palielinot tirgus daļu līdz 42%. Otrs lielākais reklāmas apjoms ir avīzēs, kas gan krities par 4 procentpunktiem, salīdzinot ar 2009. gadu, un sastāda 19% no kopējā apjoma. Internets kļuvis par 3. lielāko mediju, palielinot reklāmas daļu līdz 11%. Radio aizņem 10% mediju reklāmas tirgus Baltijā, tāpat kā pagājušajā gadā. Žurnālu reklāmas tirgus daļa samazinājusies par 1 procentpunktu un 2010. gadā bija 9%. Vides reklāma 2010. gadā saglabājusi nemainīgu 9% mediju reklāmas tirgus daļu Baltijā. Kino reklāma aizņem 0,3% tirgus daļu.
Lielākie reklāmdevēji un reklamētākās nozares
2010. gadā lielākie reklāmdevēji Baltijas valstīs bija mobilie operatori – Omnitel Lietuvā, Tele2 Latvijā un EMT Igaunijā. Baltijā nozīmīgu vietu ieņem arī tādi reklāmdevēji, kas atrodas visu trīs valstu lielāko reklāmdevēju TOP10 – Tele2, Procter & Gamble un Unilever. Piemēram, Henkel ieņem augtas vietas Lietuvā un Latvijā, bet nav tik aktīvi Igaunijas reklāmas tirgū, tāpat kā Maxima, Bite un Danone. Savukārt Rimi un L’Oreal iekļuvuši Latvijas un Igaunijas TOP10, bet ne Lietuvas.
Vērtējot reklamētākās nozares Baltijas reklāmas tirgū, redzams, ka mobilie sakari un mazumtirdzniecība visās valstīs ieņem stabili pirmo un otro pozīciju. Lietuvā un Latvijā aktīvāk reklamējas arī zāļu, mājsaimniecības higiēnas un alkoholisko dzērienu nozaru pārstāvji. Igaunijā savukārt augstākas vietas ieņem finanšu pakalpojumu un institūciju nozare, kā arī automašīnu un celtniecības materiālu nozares. TNS Latvia Reklāmu reģistra vecākais klientu vadītājs Oskars Rumpēters norāda, ka šajos sarindojumos, tāpat kā lielāko reklāmdevēju TOP10, novērojams, ka Latvijas un Lietuvas reklāmas tirgum ir vairāk kopīgu iezīmju, bet Igaunijas reklāmas tirgus ir atšķirīgāks.
TNS Latvia ir vadošā pilna servisa tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.