Uzņēmumu vadītāju noskaņojums pēdējā gada laikā, īpaši Eiropā un Āzijā, ir būtiski uzlabojies un uzņēmēji visos lielākajos pasaules tirgos ir optimistiski noskaņoti par savām perspektīvām nākamajos trīs gados.
Salīdzinājumā ar 2014.gadu pārliecība par izaugsmi un pasaules ekonomikas perspektīvām nākamajos trīs gados ir palielinājusies 69% izpilddirektoru Eiropā, 66% Āzijā un Klusā okeāna reģionā un 52% izpilddirektoru ASV, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG šogad veiktais uzņēmumu izpilddirektoru pētījums KPMG CEO Outlook Study 2015.
Vērtējot sava uzņēmuma izaugsmes izredzes, 70% izpilddirektoru Eiropā, un 68% Āzijas un Klusā okeāna reģionā atzina, ka ir pārliecinātāki nekā pirms gada. ASV, kur ekonomikas atveseļošanās ir novērojam jau ilgākā laika posmā, 19% ir pārliecinātāki nekā pirms gada, bet 46 % ir tikpat pārliecināti par savām izaugsmes perspektīvām. Ļoti iepriecinoša informācija ir arī jauniem darba meklētājiem – uzņēmumu vadītāji visā pasaulē ir noskaņoti pieņemt jaunus darbiniekus, tostarp 78% respondentu uzsver, ka konstanta darbinieku skaita palielināšana ir ieplānota līdz pat 2018.gada vidum.
«Optimisma pieaugums pasaulē ir pozitīva ziņa arī Latvijas uzņēmējiem. Tas paver jaunas investīciju piesaistes iespējas gan vietējiem uzņēmumiem šeit Latvijā, gan arī jaunu sadarbības partneru un izaugsmes tirgu iegūšanai citās valstīs. Ne velti jau gada sākumā konstatējām palielinātu ASV investoru interesi par Latvijas uzņēmumiem, īpaši IT un jauno tehnoloģiju segmentā. ASV ekonomika atgūstas straujāk nekā Eiropas, līdz ar to arī investoru apetīte ASV aug straujāk nekā citur pasaulē. Arī Latvijas ekonomikas izaugsmes tendences 2015. gada pirmajā pusgadā liecina par pozitīvo attīstību: IKP pieaugums ir augstāks, nekā sākotnēji plānots gan eksporta, gan iekšējā patēriņa jomās. No vienas puses, eksporta kritumu uz Krieviju kompensējis eksporta pieaugums uz tādiem tirgiem kā Lietuva, Dānija, Lielbritānija un ASV, bet no otras – darba algu kāpums veicina iekšējo patēriņu. Tomēr nevajadzētu pārāk daudz paļauties uz līdzšinējo pozitīvo noskaņojumu: mūsu valsts ir un turpinās būt atkarīga no politiskās un ekonomiskās attīstības Krievijā, kā arī no viena no galvenajiem riskiem pasaules izaugsmei – nelīdzsvarotības un finanšu tirgus svārstībām Ķīnā,» komentē KPMG Baltics partnere un Revīzijas nodaļas vadītāja Armine Movsisjana.
Lielākās galvassāpes uzņēmumu vadītājiem šobrīd sagādā pieaugošais konkurences spiediens, tostarp 86% ir norūpējušies par savu klientu lojalitāti, 74% satrauc tirgus jaunpienācēju ietekmes pieaugums, 72% piesardzīgi vērtē savu spēju iet kopsolī ar jauno tehnoloģiju izaicinājumiem, 68% uztrauc iespēja, ka konkurenti varētu atņemt viņu biznesu, bet 66% ir satraukušies par viņu produktu vai pakalpojumu konkurētspēju nākamajos trīs gados.
Pētījums parāda, ka tikai 44% izpilddirektoru ir «nedaudz apmierināti» ar savu pašreizējo biznesa modeli, savukārt 5% procentiem pauduši «neapmierinātību». Tostarp 29% vadītāju uzsver, ka viņu uzņēmumi nākamajos trīs gados piedzīvos nozīmīgas izmaiņas.
Kā galvenās stratēģiskās prioritātes nākamajos trīs gados izpilddirektori uzsver jaunu izaugsmes stratēģiju izstrādi, lielāku fokusēšanos uz klientiem, ģeogrāfisku paplašināšanos, izdevumu optimizāciju, ienākšanas tirgū paātrināšanu un inovāciju veicināšanu. ASV izpilddirektoru galvenais fokuss nākamajos trīs gados būs izaugsme, savukārt Āzijā un Eiropā – produktivitāte. Kā trīs galvenie uzņēmumu izaugsmes un veiktspējas faktori nākamajos gados tiek uzsvērta globālās ekonomikas izaugsme, regulējoša vide un jaunās tehnoloģijas.
Runājot par nozīmīgākajiem ieguldījumu plāniem nākamajos trīs gados, izpilddirektori kā galveno nosauca ekspansiju ārpus viņu valstu robežām. ASV izpilddirektoru uzmanības centrā ir Eiropa, īpaši Centrāleiropa, kurai seko Dienvidamerika un Ķīna. Savukārt izpilddirektoriem Ķīnā, Japānā, Lielbritānijā, Vācijā, Spānijā un Francijā tieši ASV saredz kā reģionu ar vislielāko jaunas izaugsmes potenciālu. Atklājot plānotās izaugsmes stratēģijas nākamajos trīs gados, 59% izpilddirektoru prioritāri prognozē organisku izaugsmi, 22% norāda uz līdzīgu sadalījumu starp organisko un neorganisko izaugsmi, pieļaujot arī uzņēmumu iegādes darījumus, un 19% saka, ka tā būs neorganiska izaugsme. ASV uzņēmumu vadītāji demonstrēja vairāk uz iegādi orientētu stratēģiju, vidēji vairāk nosaucot neorganisku izaugsmi par galveno izaugsmes virzītājspēku.
Ref: 102.000.102.10440