Konkurences padome uzskata, ka Rīgas satiksmes līgumi ar privātuzņēmējiem ierobežo konkurenci, jo neļauj tirgū ienākt nevienam citam spēlētājam, ziņo Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums de facto.
Raidījums atgādina, ka 2004.gadā ekskluzīvas tiesības izvietot reklāmu uz visa Rīgas sabiedriskā transporta ir uzņēmumam Pilsētas līnijas. Šādu iespēju firma saņēmusi vēl iepriekšējā Rīgas mēra laikā bez konkursa. Viens no firmas pastarpinātiem īpašniekiem Boriss Carjovs. Viņš bijis mēra Nila Ušakova padomnieka Ērika Teilāna biznesa partneris, vēl viena īpašniece Ineta Gadzjus ir biznesa partnere Leonardam Tenim, kurš apsūdzēts Daimler kukuļošanas lietā. 5% pieder arī “Rīgas Satiksmes vadītāja Leona Bemhena sievas bijušajam padotajam.
Nosacījumi Pilsētas līnijāmmir ļoti izdevīgi, secina de facto. Līgums ar Rīgas satiksmi tiek automātiski pagarināts un, ja kāds ar reklāmu apdrukāts tramvajs stāv depo, riskus uzņemas tieši Rīgas satiksme. Pirms pieciem gadiem bez konkursa izvēlētās Pilsētas līnijas atkal bez konkursa un jebkādas caurskatāmības nodeva daļu no Rīgas satiksmes reklāmas laukumiem (sabiedriskā transporta pieturvietās) tālāk vēl vienai kompānijai – JCDecaux. Tā par saviem līdzekļiem izbūvējusi 300 pieturvietu nojumes un pelna, izvietojot tajās reklāmu. Arī šīs līgums ir ļoti izdevīgs – garš termiņš, automātiska līguma pagarināšana, reklāmas izvietošanas tiesību «rezervēšana» uz visām pieturvietu nojumēm arī nākotnē, norāda raidījumā.
Viens no tirgus spēlētājiem iesniedzis sūdzību un šovasar sekojis Konkurences padomes lēmums. Tajā minēts – Rīgas satiksmes slēgtie līgumi ierobežo konkurenci, jo neļauj tirgū ienākt nevienam citam spēlētājam.
«Šādi beztermiņa ekskluzīvie līgumi nav pieļaujami, jo tie ierobežo konkurenci, visu tiesību rezervēšana tikai šiem komersantiem ir nepieļaujama,» intervijā LTV skaidro Konkurences Padomes vadītāja Skaidrīte Ābrama.
Rīgas satiksme piekāpās. Gan tā, gan Pilsētas līnijas apņēmās atcelt automātisko līgumu pagarināšanu un atcelt arī JCDecaux tiesību «rezervēšanu» uz visām pieturvietām nākotnē. Tomēr pārmaiņas var gaidīt tikai pēc septiņiem gadiem – Padome nevarēja likt lauzt jau noslēgtus līgumus.
Neskatoties uz Konkurences padomes lēmumu, nav pārliecības, vai nākotnē tiešām tiks rīkoti konkursi un visiem uzņēmumiem būs iespēja pieteikties uz pieturu apsaimniekošanu.
Tāpat de facto uzzināja, ka Iepirkumu uzraudzības birojs jau pirms diviem gadiem secinājis – nodot pieturvietas uzņēmumam JCDecaux, vajadzēja rīkot iepirkumu. Iespējams, Rīgas satiksme tiktu arī sodīta, taču, kad birojs skatīja šo jautājumu, jau iestājās noilgums.
Ref:224.000.103.2642