Mainīsies nosacījumi klientu autorizācijai internetbankās

No 1.aprīļa Latvijā mainīsies nosacījumi klientu autorizācijai internetbankās – papildus ierastajām kodu kartēm tiek ieviesti arī jauni, inovatīvi un droši risinājumi, vēsta Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) ziņojums.

Izmaiņas ir pamatotas arī ar normatīvajām prasībām saistībā ar IT drošības noteikumiem, kas iekļauti Eiropas Banku iestādes (European Banking Authority) vadlīnijās un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumos, norāda LKA pārstāce Baiba Melnace.

«Mēs kļūstam arvien mobilāki, un tādēļ mums ir svarīgi, ka arī bankas pakalpojumi mums seko mobilajā vidē. Pētījumi liecina, ka 49% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, lai viņiem internets būtu pieejams visur, 44% lieto viedtālruni piekļuvei internetam, un 77% banku klientu vēlas saņemt bankas pakalpojumus vai nu tikai internetā, vai arī internetā un filiālē,» norāda Latvijas Komercbanku asociācijas valdes priekšsēdētāja  Sanda Liepiņa.

Virknē lielāko Latvijas banku joprojām būs iespējams izmantot kodu karti, pievienojot tai papildu autorizācijas elementu – īsziņu uz klienta mobilo tālruni.

Īsziņā tiks atsūtīts unikāls kods, kas derīgs konkrētajam darījumam internetbankā. Lai pēc 1.aprīļa varētu izmantot šo autentifikācijas veidu, klientiem ieteicams jau tagad apstiprināt bankā sava mobilā tālruņa numuru. Atsevišķos gadījumos tiek paredzētas arī iespējas veikt maksājumus tikai ar kodu kartēm, un šādas iespējas dažas bankas piedāvā īpaši maza apmēra maksājumiem līdz 30 eiro, maksājumiem starp saviem kontiem, iekšbankas maksājumiem vai maksājumiem uz saņēmējiem tā saucamajā «baltajā sarakstā» – tas ir klienta paša izveidots un apstiprināts uzticamo maksājumu saņēmēju saraksts, kurā var iekļaut, piemēram, komunālo pakalpojumu sniedzējus un citus regulārus maksājumu saņēmējus, kā arī ģimenes locekļus.

Esot padomāts arī par klientiem, kas nevar vai nevēlas izmantot jaunākos tehnoloģiskos rīkus. Proti, klientiem arī turpmāk būs pieejami dažādi kodu kalkulatori, kas nodrošina brīvu darbošanos internetbankā.

Tāpat klientiem, kas vēlas, būs iespēja izvēlēties sadarbību ar tādu banku, kas piedāvā ienākšanai internetbankā izvēlēties Latvijas valsts oficiālo e-parakstu.

Virkne banku jau piedāvā, un vairākām ir tuvākajos nākotnes plānos ieviest dažādus risinājumus mobilajām ierīcēm – mobilās lietotnes. 

Vienlaikus bankas aicina klientus arvien vairāk iepazīt un izvēlēties modernus, drošus un ērtus digitālos risinājumus: «Kodu kartes ar mums ir jau gandrīz 20 gadus, un pa šo laiku kļuva mums ierasts, ērts un populārs. Taču laiks iet, banku pakalpojumi attīstās, pasaule kļūst arvien vairāk digitāla, un bankas piedāvā jaunus autentifikācijas līdzekļus – ir laiks tos iepazīt. Viens no, mūsuprāt, ērtākajiem un ātrākajiem jaunajiem autentifikācijas veidiem, ir dažādi risinājumi mobilajām ierīcēm – mobilās kodu lietotnes, speciālas mobilās lietotnes, pat mobilie ID,» stāsta Swedbank Digitālās attīstības pārvaldes Baltijā attīstības vadītājs Dmitrijs Šeršens.

Mobilās lietotnes arī banku nozarē strauji iegūst popularitāti

«Latvijā mobilās lietotnes, kas ļauj klientiem saņemt populārākos bankas pakalpojumus attālināti, ir pieejamas jau piecus gadus, tāpēc savā ziņā tās ir pirmie «fintech» risinājumi finanšu jomā. Jāsaka, ka dažādus, lai arī vienkāršākus mobilos risinājumus bankas ir piedāvājušas pat vēl agrāk,» stāsta Nordea Digitālo bankas produktu un pakalpojumu attīstības daļas vadītājs Baltijas valstīs Jānis Paksis.

Tomēr īpašu popularitāti banku mobilās lietotnes sākušas iegūt tieši 2016.gadā – pērnā gada beigās tās kopumā lietoja 270 tūkstoši Latvijas banku klientu, kas ir par 56% vairāk nekā 2015.gada beigās. Kopumā mobilās lietotnes izmanto 13% Latvijas komercbanku klientu. Pērn lietotnēs veikto maksājumu skaits Latvijas bankās vidēji ir teju dubultojies, sasniedzot ievērojamu skaitli – trīs miljonu gada laikā veiktu maksājumu.

«Mobilās lietotnes ir ērti lietojamas un vizuāli pievilcīgas. Pateicoties jaunākas paaudzes autentifikācijas rīkiem, tajās ir pieejami visi svarīgākie bankas pakalpojumi drošu finanšu darījumu veikšanai. Šīs priekšrocības ir grūti nenovērtēt,» turpina Paksis.

Kā liecina LKA banku aptaujas dati, Latvijas banku klienti mobilajās lietotnēs visbiežāk pārbauda konta atlikumu, veic maksājumus, aplūko konta pārskatu, izmanto valūtas maiņas kalkulatoru, sazinās ar banku, meklē bankas klientu apkalpošanas centru vai bankomātu, kā arī izmanto citus pakalpojumus.

Ref:224.000.103.385

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas