Noord Natie Ventspils Terminals, kura lielākais akcionārs ir AS Ventbunkers (30,99%), sācis sadarbību ar starptautisko pārvadājumu kompāniju Atlantic Ro-Ro Carriers.
Ventspils ostā uzņemta šogad pirmā krava no Baltimoras, ASV. Līdz ar to terminālis sāk uzkrāt pieredzi transatlantisko pārvadājumu jomā.
Tieši no ASV
Beļģijas vēstnieku Latvijā, kurš pagājušajā nedēļas nogalē apmeklēja Ventspils brīvostu, Noord Natie Ventspils Terminals (NNVT) varēja uzņemt ar labiem jaunumiem. Šopavasar apkalpots pirmais transatlantiskais reiss un noslēgts līgums par turpmāku sadarbību. Līdz ar to radusies iespēja attīstīt kravu pārvadājumus no Ventspils uz ASV austrumkrastu, kā arī Sanktpēterburgas virzienā. Tāpat terminālī pieaudzis pārkrauto kravu klāsts, NNVT datus citē Ventasbalss.
NNVT valdes locekle Viktorija Zeļenkeviča stāsta, ka Atlantic Ro-Ro Carriers ir ļoti ātra transatlantiska multifunkcionālu prāmju līnija. Tās kuģi kursē starp tādām ASV austrumkrasta ostām kā Ņujorka, Baltimora, Hjūstona, Ņūorleāna un Tampa uz Sanktpēterburgu Krievijā. No ASV līdz Ventspilij kuģis atnāk divu nedēļu laikā.
«Esam gatavi darboties kā tranzīta osta jebkuriem kravu veidiem, ko īpašnieks vēlas transportēt caur Ventspils ostu. Turpmāk sadarbība ar transatlantisko prāmju līniju paver klientiem šādu iespēju,» norāda Zeļenkeviča.
Pirmā krava no ASV šogad jau ir apkalpota. Turklāt, kā norāda kompānijas pārstāvji, NNVT pierādījis sava darba kvalitāti arī iepriekšējā gadā pārkraujot no Beļģijas ostas nākušu Caterpillar tehniku. Tālāk vērtīgā krava – Caterpillar lielizmēra smagās automašīnas, kas paredzētas darbam raktuvēs, – turpinājusi ceļu pa dzelzceļa sliedēm uz Krasnojarsku Sibīrijā. Lielā un vērtīgā tehnika – katra vairāk nekā miljonu ASV dolāru vērta – tiek transportēta daļēji izjauktā veidā. «Šis mums ir labs klients, ar kuru sadarbojāmies iepriekšējos gados, nu tas pie mums atgriezies. Šobrīd esam piesaistījuši daļu no viņu kravām, kas pirms tam gāja caur Igauniju,» stāsta Zeļenkeviča.
Savukārt Atlantic Ro-Ro Carriers pārvadājumus veic ar daudzfunkcionāliem kuģiem, kas sniedz iespēju pārvadāt dažādas kravas – gan ro–ro, gan ģenerālkravas. Līdz ar to tiek pavērtas jaunas iespējas termināļa attīstībā, teikts uzņēmuma paziņojumā.
Vienlaikus šie nav vienīgie šī pavasara jaunumi NNVT, jo līdz ar SIA Ventplac pārcelšanos uz jaunizbūvēto sauskravu termināli NNVT radusies iespēja paplašināt darbību, piesaistot jaunus kravu veidus. Proti, atbrīvojies papildu laukums konteineru un ģenerālkravu glabāšanai, kā arī citiem jauniem projektiem. Tā rezultātā NNVT sācis strādāt arī ar beramkravām, un jau šobrīd terminālī notiek rapšu raušu iekraušana kuģos, bet tuvākajā laikā tiek gaidīta krava ar celtniecības šķembām no Norvēģijas, kā arī zivju milti maisos.
Pārkrauj nestandarta kravas
Terminālī tiek pārkrautas arī nestandarta kravas. NNVT savu kvalitāti un prasmes pierādījis, pārkraujot ģeneratoru, kas šobrīd slejas Platenes pļavās, detaļas, kā arī Pļaviņu HES lielais ģenerators uz spēkstaciju aizvests no Ventspils ostas. NNVT pārkrāvis arī Afganistānai paredzētas militārās mašīnas, zemūdens tuneļu posmus, kombainus, Baltkrievijā ražotos automobiļus MAZ, kā arī daudzas citas nestandarta kravas. Tiek norādīts, ka šie ir tikai daži piemēri.
Savukārt uzņēmuma ikdiena ir prāmju kravu apkalpošana. Lai arī NNVT ir konteinerterminālis ar konteineru pārvadājumiem atbilstošu infrastruktūru, lielu daļu no kravām veido tās, kas tiek atvestas uz Ventspils ostu ar prāmjiem, kas kursē līnijā Ventspils–Nineshamna (Zviedrija) un Ventspils–Traveminde (Vācija). Šobrīd prāmju operators Stena Line piedāvā astoņus reisus nedēļā. Terminālī prāmju kravas tiek pārkrautas uz dzelzceļu vai autotransportu. «Varam apkalpot vairāk prāmju, tādēļ aktīvi strādājam pie vēl citu prāmju līniju piesaistes,» portālam Ventasbalss atklāj Zeļenkeviča.
Lai arī NNVT terminālī tiek pārkrautas dažādas kravas, viens no galvenajiem kravu veidiem ir ģenerālkravas, kas veido lielāko daļu no kopējā apgrozījuma. Tajās ietilpst, piemēram, zivju milti. Tie no Marokas, Mauritānijas caur Ventspils ostu tiek vesti uz Baltkrieviju, Krieviju, Uzbekistānu, Kazahstānu. Tāpat arī zāģmateriāli ir nozīmīga kravu grupa. Tie pieskaitāmi Latvijas eksporta kravām, no vietējiem uzņēmējiem krava tiek vesta uz Skandināviju, kā arī Ēģipti un Tunisiju.
Kravas, kas konteineros tiek pārvadātas ar prāmjiem caur NNVT un kombinētas ar sauszemes pārvadājumiem, veido dažādi celtniecības materiāli, lielākoties OSB plāksnes, kā arī flīzes. Trešā nozīmīgā kravu kategorija ir gabarītkravas – dažādas mašīnas, iekārtas. Tās nāk no Dānijas, Vācijas, Holandes, Beļģijas, bet tālāk pa dzelzceļu iet uz Āziju, Krieviju un Baltkrieviju.
NNVT ir Latvijas–Beļģijas kopuzņēmums, kas savu darbību sāka 2000.gadā, kad tika pabeigta pirmā posma celtniecība.
NNVT lielākais akcionārs ir AS Ventbunkers (30,99%). 28,92% akciju pieder vadošajam stividorpakalpojumu un loģistikas uzņēmumam Antverpenes ostā Noord Natie Holding c.v.b.a. Trešais lielākais akcionārs – 11,70% – Electrotech (Europe) Limited.
Kā norādīts NNVT mājaslapā, uzņēmuma priekšrocība ir tā modernā infrastruktūra:
Pašreizējā termināļa teritorija ir 16,9 ha. Tuvākajā nākotnē paredzēts to paplašināt līdz 31,5 ha.
Piecas piestātnes garumā no 139 līdz 299 m un dziļumā no 8 līdz 14,2 m. Kopējais garums – 1 km.
Slēgtā noliktava, kas dod iespēju pārkraut kravas, ko ietekmē laika apstākļi (papīru, metālu u.c.), ir 5 200 m2 liela, paredzēts paplašināt līdz 7 200 m2.
Muitas zona, veterinārais dienests dod iespējas klientam operatīvi nokārtot ar kravu saistītās formalitātes un dokumentus.
Labi attīstīta dzelzceļa sistēma, kas vienlaicīgi ļauj apstrādāt divus vilciena sastāvus. NNVT ir vagonu manevrēšanas iekārtas, ar kurām iespējams pārvietot dzelzceļa vagonus un platformas no vieniem sliežu ceļiem uz citiem, sagatavojot veselu sastāvu tālākai transportēšanai.
170 tūkstošu kvadrātmetru liels atklātais laukums, kur var uzglabāt kravas.
Ref:103.000.103.6250