Vidējais patēriņa cenu līmenis šī gada septembrī, salīdzinot ar augustu, pieaudzis par 0.4%.
Kopumā preču cenas septembrī pieaugušas par 0.6%, bet pakalpojumiem vidējais cenu līmenis saglabājies nemainīgs. Turpretī 2009.gada septembrī, salīdzinot ar 2009.gada augustu, vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājies par 0.2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām septembrī bijusi cenu sadārdzinājumam apģērbam, apaviem un pārtikai, kā arī ar mājokļa uzturēšanu saistītu preču un pakalpojumu cenu kritumam.
Pārtikas grupā par 10.1% cenas pieaugusi svaigiem dārzeņiem, par 5.1% – graudaugu izstrādājumiem, par 1.9% dārgāks kļuvis piens un piena produkti. Par 1.5% sadārdzinājušies arī bezalkoholiskie dzērieni un par 2.4% – augu eļļa un tauki.
Noslēdzoties izpārdošanām un tirdzniecībā nonākot jaunajai rudens kolekcijai, apģērba cenas pieaugušas par 5.6%, bet apaviem – par 7.8%.
Cenu līmeni mājokļa grupā visvairāk ietekmējis siltumenerģijas cenu samazinājums par 3.9%. Gāzes cenas sarukusi vidēji par 3.7%, ko ietekmēja gan cenu kritums dabasgāzei par 4.6%. Savukārt cietajam kurināmam cena pieaugusi par 3.5%.
Septembrī sadārdzinājušies izglītības, atpūtas, kultūras un sporta pakalpojumi. Dārgākas kļuvušas personīgās aprūpes preces, ziedi, grāmatas, kancelejas preces un alkoholiskie dzērieni.
Cenas samazinājušās tūrisma un sanatoriju pakalpojumiem. Lētāki kļuvuši augļi, medikamenti, mājdzīvnieku barība, aviobiļetes, lietotas automašīnas, velosipēdi, kā arī TV, video, audio foto un datu apstrādes iekārtas.
Salīdzinot ar iepriekšējā gada septembri, vidējais patēriņa cenu līmenis pieaudzis par 0.4%. Preču cenas pieaugušas par 2.0%, bet pakalpojumiem – samazinājušās par 3.5%.
Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir samazinājies par 1.8%.
Šī gada deviņos mēnešos cenas pavisam ir pieaugušas par 1.8%. Pagājušā gadā cenu pieaugums attiecīgajā laikā posmā bija 0.2%. Lielākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija siltumenerģijas un degvielas sadārdzinājumam attiecīgi par 22.8% un 9.1%, cenu kāpumam pienam, sieram un olām (+8.8%), dārzeņiem un kartupeļiem (+17.7%), kā arī cenu kritumam apģērbam par 4.9% un telekomunikāciju pakalpojumiem par 2.8%.